Övningar för mer bakben

Solvira

Trådstartare
Efter att jag la ut bilder här i söndags så fick jag höra att min häst är lite för framtunhg och släpig, att han behöver komma upp i en högre form och aktivera bakbenen mer.
Har ni några bra övningar för det? Det verkar ju tydligen som om mina försök inte duger till, så nu vill jag ha övningar av er! :bow:

Sv: Övningar för mer bakben

Grejjen är den att du kommer inte få med bakbenen för att du rider i en högre form om han inte orkar det. Jobba lång o låg, använd dig av bommar, samla ihop honom i skritten o traven, tänk lite passage/gung o driv ihop honom.
När han orkar bära upp sig kommer den höga formen komma även den, tro mig ;)
Och med tanke på att ni gör framsteg från bild till bild så att säga tycker jag det verkar som du jobbar på bra med honom.
Ut o klättra är ju alltid ett bra sätt att bygga muskler = mer bakben.

Det är den inställningen jag har också. Att det kommer så småningom. Men nu fick jag veta av två smarta bukefalister att jag minsann skulle rida honom i en högre form. :p
Om hästen bara vill hoppa bommarna då? :p
När jag började rida för mina tränare för ett och ett halvt år sen skrattade de och sa "det där går ur honom snart..." när han hoppade över bommarna. Men det har det inte gjort än. :crazy: ;) :p Det är inte det att han är rädd, snarare att han tycker det är tråkigt. :p
Oj, tack så mycket! Jag är väl lite "hemmablind" som inte ser så bra hur vi går framåt, och om vi gör det... :o
Vi ska sätta igång och träna mer nu, han är ju lite stark för mig just nu när han inte är så uppmjukad (han har vilat ett tag eftersom han ömmade). Men mycket mjukgörande arbete ska vi göra, och så kan vi ju ta några turer till TippToppen! :)

Senast ändrad:

Solvira skrev:
Efter att jag la ut bilder här i söndags så fick jag höra att min häst är lite för framtunhg och släpig, att han behöver komma upp i en högre form och aktivera bakbenen mer.
Har ni några bra övningar för det? Det verkar ju tydligen som om mina försök inte duger till, så nu vill jag ha övningar av er! :bow:

Det allra bästa när man ska träna för att få ett bättre undertramp är att först sitta av och träna detta på marken. Din häst kommer att få det mycket svårare att lära sig detta med dig på och det är mycket lättare för dig att träna från marken.

Det du ska träna är öppnor och slutor vid handen. När du gör detta lär du hästen att trampa in mot tyngdpunkten. Du kan träna så att du tillslut kommer kunna flytta hans bakben exakt dit du vill ha dem.

Du kan inte få bärighet genom att sitta uppepå och be om en högre form, detta är något som hästen måste lära sig att göra först sen kommer han kunna göra det helt själv när han har musklerna till det.

För att få mer bakben och få upp "ryggen" finns det många vägar till att lyckas. Men hästen måste också ha magmuskler för att kunna bära upp ryggen och kunna placera bakbenen närmare tyngdpunkten.

Halter är bra för att stärka bärigheten hos hästen, halter överallt oavsett underlag. Från skritt och trav samt igångsättningar. Även galopp, där hästen ska börja galoppen med respektive bakben och inte ena frambenet (som lätt förekommer om man som ryttare är lite ouppmärksam). Sedan när man gör halt ska det bli en "ren" halt, utan travsteg eller annat. Men är hästen oriden måste man givetvis sänkta ribban, men man får inte heller vara för snäll och ge alldeles för lång "läro-tid", beroende på häst, utan kan hästen grunderna bör halterna funka felfritt efter ca 2 veckors träning inklusive vilodagar emmelanåt. Men gör de inte det så är det bara fortsätta träningen, man kan aldrig ha någon speciell tid att om 10 min ska det funka.

Skolor är också bra att öva. Men felet många gör är att nöta dem, under ett ridpass kan det räcka med 5 steg sluta till exempel. När de utförs korrekt är de till hjälp och stärker inner bak genom att få bakbenet att träna längre in under hästens tyngdpunkt.

Bakdelsvändningar är också en samlande rörelse. Men med tålamod och träning med variation går det!

Lycka till!

Jag körde mycket klätterträning, med min häst. Sugande underlag i skritt uppför och nerför. Se´n, när dom börjat muskla på sig, kan man trava vissa klättersträckor istället för att bara skritta.
Kör rel. regelbundet klätterträning, så kommer det snart fina rygg och rumpmuskler :D

Ja, du har nog helt rätt i det där faktiskt ;) För en bakdelsvändning gör man ju inte FÖR att samla hästen riktigt utan man samlar hästen för att kunna göra en bakdelsvändning, nu klickade det. Jag blir så ivrig när jag får sätta mig vid tangentbordet och skriva att jag inte funderar över vad jag skriver! :crazy: :D

Det gör jag redan. Vi klättrar ganska ofta, för det finns många ställen här att klättra på. Sen så tycker jag inte att han har så himla dåligt med rumpmuskler
Han har ju så att han klarar sig iaf. ;) :d
Men trava i uppförsbacke är ju inte lika muskelbyggande? Skritt och galopp har jag hört ska vara det som bygger mest muskler när man klättrar. (Men galoppera uppför backe, huga! :crazy: )

yes>> Det är tyvärr inget alternativt för mig. Han har aldrig fått nån ordentlig utbildning från marken så, utan blir väldigt stökig. Det går inte att göra något, och jag har nästan gett upp med att lära den här "gamla hunden sitta". :smirk: Jag har haft jätteduktiga personer till min hjälp, folk som kan fixa till de flesta hästar, men de har inte lyckats och då kommer inte jag göra det heller.

tycker alla former av cavaletti övningar funkar. även de vanliga svaret (klättra)

Men med hjälp av några bommar kan man göra mycket, ändra avståndet och tempon på alla olika sett.. det kan va bra att ta hjälp av någon, din tränare ex.

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 272
Senast: JohannaB
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
870
Senast: igbest
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 965
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5