Övningar för att mjuka upp/stärka höger bak och vänster fram

Snorpan

Trådstartare
Jag är jättedålig på hästens olika muskler och hur man aktiverar olika muskler (kanske ska gå nån kurs eller nått).

Nu är det såhär att min häst har spänningar i musklerna höger bak och diagonalt fram (vänster fram). Jag försöker göra liksidigt arbete och stretcha efteråt men nu undrar jag ifall någon har några bra tips på övningar som kan hjälpa mig lite på traven!?

/Snorpan
 
En sned häst jobbar snett.
Så vore jag du skulle jag jobba med att få hästen RAK i kroppen vid ridning.

Har själv jobbat mkt med en häst som har sitt högra bak som svagaste punkt, och han kom ofta på dubbla spår i ridning pga det.

Men jag har jobbat mkt med att få hästen RAK, och då har han ju börjat jobba med ALLA delar av kroppen.
 
MIn häst är diagonalt svag vä bak hö fram. Har i dagarna provat med viktmanschett och skillnaden är stor. Som föregående, träna rakspår, har du tillgång till ridhus/ridbana så är snett igenom en bra grej, likaså om du rider ut, låt inte hästen "vingla" Att rida i åttor hjälper din häst att trampa under sig vid varvbyten, halvt igenom koll så att inge bogen skjuter ut.


Jag kollade upp min häst m kiropraktor först, hittade dock inte mkt alls, lite spänningar här och där.
 
Jag har haft kiropraktor ute och veterinär och vad som nu kvarstår är enligt veterinären spänningar.

Jag ska nog följa era råd och försöka jobba så mycket som möjligt på rakt spår, klättra och sen se till att stretcha så mycket som möjligt. :)


/Snorpan
 
Ifall hästen fått denna snedhet på grund av ridningen så skulle jag undvika ridning medan jag bygger hästen liksidig, iallafall i det första skedet.

I Chris Olsens bok "Håll hästen frisk" så finner du en jätte bra övning för att stärka hästen diagonalt.

Att träna böjning och skolor från marken är också bra, men tänk på eventuell träningsverk så att det inte blir för mycket för hästen.

Tömkörning är ett bra sätt att kunna se hur hästen rör sig samtidigt som den jobbar.
:)
 
inte rida raktfram-ha hästen rakriktad ;)
Viktigt att du alltid har koll på hur den sätter fötterna så att den spårar och INTE går på dubbla spår...
 
Visst kan man ta bort spänningar med massage men problemet kvarstår då hästen fortfarande är svagare i höger bak.
Håll koll på att hästen rids rakt på rakt spår. Tips är att även på volt ha hästen ganska rak så kommer du åt bakbenet lättare. Ta hjälp av utbildad tränare så får du konkreta tips och råd som du kan arbeta med hemma.
Lycka till
/M
 
Min häst var rätt sned innan åt vänster,
hennes vänsterbog trillar inåt.
Efter mycket ridning rakt fram o att hålla hästen rak på volten så är hon numera mycket bättre. Både att det känns att hon kan skrittas rakt fram o gå "nästan" rak till att man ser nya muskler på den fd.svaga sidan nämligen höger.
 
Nu sa hon ju faktiskt inte att hästen var svag i höger bak, hon sa att den var spänd. Skillnaden är rätt stor eftersom om en muskel är spänd betyder det snarare att det är den som är starkare, och vänster bak är svagt...

Till trådskaparen:
Det är svårt att rida en spänd muskel avspänd, eftersom allt muskelarbete innebär kontraktion. Vill man lösa spänningar, så är det effektivaste sättet att leda häst i grimma och grimskaft minst 20 minuter om dagen. Då kommer blodcirkulationen igång, musklerna blir varma och eventuella rest-slaggprodukter transporteras bort. Sedan kommer steg två, och det är att stärka den svaga sidan, och göra hästen rakare. Även detta görs lättast från marken i grimma och grimskaft (om du inte är en superduktig ryttare som sitter spikrakt över hästen i alla lägen). Det som händer när hästen är oliksidig är vanligtvis att den hänger sig på ena bogen, och skjuter ut den åt motsatt håll, samtidigt som det ena bakbenet träder in längre under hästen och bär, medans det andra bara skjuter på. Gå brevid hästens bog på en volt i bägge varven. Du kommer då känna jättetydligt att hästen vill hänga på dig i ena varvet, medans den kommer vilja gå ifrån dig i andra. För att hindra detta krävs att du har rätt bra kroppskontroll, och ett bra signalsystem för att flytta framdel och bakdel. I det varv som hon vill hänga sig på dig flyttar du hennes bogparti lite utåt, men bara så att hon fortfarande kan vara kvar på volten. I det andra varvet flyttar du hennes bakdel så att framdelen kommer in till dig. Du kan även gå på utsidan av volten och flytta bogen innåt. Lek lite med de olika positionerna. Det spelar egentligen inte så stor roll vart du står, bara det fungerar :D
Grund principen är enkel = vill hästen innåt flyttar vi den utåt, vill den utåt flyttar vi den innåt. Gör samma sedan sak med bakdelen! Om du gör detta på korrekt sätt så kommer hästen att böja sig mjukt genom kroppen, och bli starkare i de "svaga sidorna".

För bästa resultat bör du även kontakta en massör. Kiropraktor behandling kan vara nödvändigt och ibland jättebra! Men det tar också hårt på kroppens mjukvävnader. Med massör till hjälp går det snabbare, och blir mindre jobbigt för din häst, och för dig!

Mvh/Marie
 
Tack för tipsen! :)

Jag har som sagt haft både kiropraktor och veterinär ute. Snedheten beror inte på felaktig ridning (har knappr ridit på henne då hon endast är 3) utan troligen på en snedhet i korset (pga halkskada) som kiropraktorn rättade till.
Min veterinär trodde inte det skulle hjälpa med mer vila och skrittpromenader utan vi testade akupunktur som hon blev väldigt avslappnad av. Sen ska jag stretcha ordentligt efter varje pass av normalarbete (tömkörning och skogspromenader).
Jag tror inte hon är ojämt musklad utan har spänningar. Jag vill alltså få henne att slappna av och börja använda musklerna utan att för den skull överanstränga sig.

/Snorpan
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 834
Senast: __sofia__
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 039
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 691
Senast: Freazer
·
Hästhantering För ca 3 månader sedan köpte jag ett 7-årig lipizzanersto. Hon har haft 2 föl, inte så mycket riden, men tydligen tricktränad i tidig...
Svar
8
· Visningar
1 522
Senast: Wildhearts
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp