Övningar för att lösgöra

Iddefixen

Trådstartare
Behöver lite tips på hur jag ska få min dam lösgjord.
Problemet är som följer:
I trav skjuter hon gärna ut höger bog, hon är svår att få att spåra i traven. Det känns som om det sitter en betongklump i höger tygel. I galoppen är det höger varv som strular.Hon är lite fyrtaktig i höger galopp. Har märkt att det blir bättre om man ställer
till vänster och samtidigt trycker in vänster bog.
Hon har svårt att göra bakdelsvändning till höger, protesterar och blir istadig.
Jag har provat att få henne lösgjort genom utåtställning, öppna, övriga sidvärtsrörelser. Men jag får inte ur stelheten. Ger snart upp!
Tränar för tränare - och då går hon super. Men däremellan.... :crazy:

Hur hade ni löst problemet?

Sv: Övningar för att lösgöra

Vad händer om du jobbar henne rakställd på volter?

I övrigt så är det bara jobba, jobba, jobba som gäller... stoet jag rider kan vara likadan, och då rider jag mycket ridvägar (snett igenom, serpentiner, rätt upp, volt tillbaka), ökar och minskar volter i skritt i trav både som rakställd och böjd, rider skänkelvikning, framdelsvänding, jobbar med sidvärtesförflyttningar enbart några steg etc etc. Varierad ridning helt enkelt.

Sv: Övningar för att lösgöra

" I galoppen är det höger varv som strular.Hon är lite fyrtaktig i höger galopp. Har märkt att det blir bättre om man ställer
till vänster och samtidigt trycker in vänster bog."

Passa dina ytterhjälper extra noga om du märker att den skjuter bogarna. Det låter som att den gick bättre när yttersidan fick mer stöd. Du behöver nog inte ställa till vänster, men tänka att det ska vara en stadig stabil kontakt samtidigt som du håller om med ytterskänkeln för att bogen inte ska trilla ut.
Om galoppen är något fyrkantig går det att förbättra den något om man skjuter på hästen i varje galoppsprång, så att steglängden ökar något, vilket kan göra att galoppen blir mer tretaktig.

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 866
Senast: JohannaB
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård Tyvärr så har min häst haft mer problem än han varit bra den sista tiden. Mina tankar har börjat snurra om att är det verkligen rätt att...
Svar
10
· Visningar
2 009
Senast: Zevzan
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka