Övningar för att lära känna varandra?

A

AnnaochHvida

Jag har börjat rida en islandshäst, Hvida, en gång i veckan. Hon är verkligen underbar, jättemysig häst med fint humör och riktigt vacker är hon. Det är bara det att jag har inte ridit islandshäst förut regelbundet, sista medrytttarhästen var över 170 cm stor. Jag känner mig som världens KLUMP på Hvida! Typ, ryggen är så kort och hon är så liten så allt jag gör, inverkar så mycket. Hon är rätt känslig och väldigt lättstyrd. Jag har inte fått igång min balans riktigt ännu tror jag, efter att ha riduppehåll på fem år. Hon tycker nog att det är lite jobbigt att ha mig vinglande på ryggen. Vad kan jag göra för att träna upp mitt samarbete med lilltjejen? Hon är i bra kondition och jag är inte direkt überstor, jag väger 60 kg och är 170 cm lång, så jag kanske inbillar mig mycket. Det går bättre och bättre, men jag tar gärna emot tips på övningar jag kan göra. Vi rider i skogen, tränar ej på volten eller i ridhus.

Sv: Övningar för att lära känna varandra?

om du känner att din balans är dålig så är det nog kanske bäst att du verkligen fokuserar på den i skritt med halter, halvhalter och rida på böjda spår. Detta kan man ju även göra i skogen om man inte har tillgång till paddock. Om det är så att hon är mkt känslig så är det ju ännu mer viktigt att du verkligen har en lugn och stabil sits så att hon inte hela tiden får en massa budskap som hon blir stressad av. En annan övning är ju att gör övningar frår marken så att ni lär er kommunicera. Ge inte för många signaler samtligt utan gör en i taget så att hon kan reda ut vad du menar.

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 560
Senast: Roheryn
·
Islandshäst Hej! Har börjat rida ett sto på 20 år nyligen, har själv haft islandshästar (för hobbyridning och klubbtävling främst) när jag var i...
Svar
14
· Visningar
2 079
Senast: Novisis
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 029
Senast: Efwa
·
Hoppning Hej (Nu blir långt, kan hända att de har blivit lite fel samt missat något) Hat ett sto som jag har börjat hoppa hemma(ca 2-3...
Svar
2
· Visningar
1 263
Senast: tess91a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama