Övningar för att komma ner i sadeln

Sv: Övningar för att komma ner i sadeln

min tränare sa såhär...

lååååånga ben ner med hälaran(tänk långa ben hela tiden)

hon hotade med att om jag inte skulle gör så så fick jag rida utan stigbyglar...:devil:

sen ut med magen spänna ut magen allt jag kunde (det skulle tydligen få ner mig i sadeln.... :bow:

:bow: kan lova att min ridning blev mkt bättre när jag tänkte på bla det tack för det cicci :smirk: :bow:

En del ridlärare säger "fram med nalle puh-magen" har jag hört. Men det får inte leda till svank :cool:

En del ridlärare säger "fram med nalle puh-magen" har jag hört. Men det får inte leda till svank :cool:

nej nej man behöver ju inte ´svanka för att spänna ut magen (magmusklerna):bump:
då blir det ju hel fel...

En grej som har hjälpt mig har varit att ta ur fötterna ur stigbyglarna och blunda medan hästen skrittar lugnt. Och andas ut ordentligt...

funkar även i traven om du har egen häst eller samma häst du rider ofta,sitt ner i traven =sitt=sitt=sitt .Skit i om det inte funkar ifrån början sakta av och börja om...Hästar är så duktiga att dom lär sig hur du ska bäras upp i traven på bästa sätt dom känner själva hur dom ska göra.Låt bli att dra och trycka in era hästar ,det mesta klarar dom ut själva,sedan när dom kan bära upp ordentligtså kan man börja med mer dressyr..:cool:

jag tränar för en jätte bra tränare. hon har sagt att jag ska rida utan stigbyglar. de har jag men kom inte riktigt ner i sadlen så vi försökte mycket men hittade inte rätt. så jag satte benen framför sadlen och de funkade:) sen efter jag hade gjort de en g ång satt jag ner i sadlen hur bra som helst:banana:

Du har fått jättemånga bra och konkreta tips!
Men jag undrar: Rider du fram dig själv lika noga som hästen?
Alltså stretchar, mjukar upp mm. Alla mina elever får köra igenom hela kroppen medans hästen skrittar fram, många gnölar och gnäller men jag är stenhård. Spänningar i kroppen fortplantar sig ofelbart till hästen.
Jaa, jag är gammal;)

Hur brukar dina elever värma upp då? Tips på övningar?

hon hotade med att om jag inte skulle gör så så fick jag rida utan stigbyglar...:devil:

Det där är en grej som jag itne riktigt fattar, jag kan sitta ner skitbra (eh nåja ;)) utan stigbyglar, men så fort jag tar dem så blir det jättesvårt! Antingen så sitter jag ner, och då studsar stigbyglarna av fötterna, eller så har jag fötterna i stigbyglarna (lägger lite tyngd på dem alltså) och då sitter jag jättedåligt och kommer inte alls ner i sadeln!

nån som har nån aning om vad det kan bero på? (fiskar efter tips hehe ;))

Det där är en grej som jag itne riktigt fattar, jag kan sitta ner skitbra (eh nåja ;)) utan stigbyglar, men så fort jag tar dem så blir det jättesvårt! Antingen så sitter jag ner, och då studsar stigbyglarna av fötterna, eller så har jag fötterna i stigbyglarna (lägger lite tyngd på dem alltså) och då sitter jag jättedåligt och kommer inte alls ner i sadeln!

nån som har nån aning om vad det kan bero på? (fiskar efter tips hehe ;))

Antagligen så gör du det där klassiska ^^ lägger för mkt av din sits i knäna när du rider utan stigbyglar vilket lätt leder till att man inte lägger någon vikt i dom sen (är själv så tyvärr... :))

Och när du väl får vikten i stigbyglarna så spänner du benen för att "trycka ned" dina hälar vilket resulterar i att du låser dig där med..

Det är väl vad jag skulle gissa på - ganska vanliga problem :D
Det enda råd jag kan ge är att slappna av - vrida in låren för då kommer skänklarna och hälarna automatiskt ^^ Det är bara att rida - fokusera mer på ditt bäcken än på dina ben.. man vill ofta för mkt för sin kropp och då blir man stel och låst

Rid ännu mer :D Bästa sättet att bli duktig är att rida - rida lite till - rida ännu mer.. ^^ och inte vara rädd för att göra fel :D

jo jag antar att det är nånting sånt, det låter liksom logiskt.
Hur menar du med att vrida in låren? Typ att vrida in knäna mot sadeln? Grovt överdrivet alltså, men menar du åt det hållet?

Hehe apropå att rida mer så jobbar jag på det. ;)

... och ska jag träna på det med eller utan stigbyglar? Vad ger bäst resultat?

Glöm knäna, vrida in låren gör man uppe vid höften annars blir du bara en klädnypa :D

Både och, eftersom ditt problem verkar störst vid ridning med stigbyglar så rekommenderar jag att du börjar där.. svårt att lära sig rida med något man inte använder ;) Jag kämpar själv med det just nu, jag är glappig som få i skänklarna och "tio i två" med tårna.. ^^ Lägger alldels för lite vikt i stigbyglarna och har överlag för lata ben... Felet man får när man ridit mkt barbacka de senaste åren, min tant har haft väldiga hudproblem under magen som varit attans så svårbehandlade så jag har inte kunnat ha sadel på henne under två års tid.. :S men nu är det bra så nu jädrans ^^ Men en massa fulheter har man lagt på sig under tiden....

åh gud så svårt! men du har nog rätt!

Ja asså jag fattade att inte var i knäna jag ska vrida, jag undrade mer om det var åt det hållet liksom?

åh gud så svårt! men du har nog rätt!

Ja asså jag fattade att inte var i knäna jag ska vrida, jag undrade mer om det var åt det hållet liksom?

Det är apjobbigt i början och man hittar muskler man inte visste man hade.. ^^

Det e attans så svårt att förklara egentligen.. och svårt att göra... men när man väl hittar det så :D

Glöm knäna, vrida in låren gör man uppe vid höften annars blir du bara en klädnypa :D

Håller absolut med. Jag brukar tänka Badboll - dvs att jag sitter på en badboll (=hästen)avslappnad i överskänkel, då faller underskänkeln "rundad" runt hästen om man tänker vaderna mjukt "inåt", dvs mjukt rundade nedtill, och då kommer man ner i sadeln.

ett annat fel jag har tendens till är att jag åker fram med underskänkeln därför att jag slappar i mage/rygg. då hamnar skänkeln för nära sadelgjorden, och då viker man sig i mage/höft partiet, och kommer därmed inte heller ner i sadeln.

om man sätter sig rätt tillrätta med skänkeln tillbakadragen, hamnar man "rätt" med sitsen, och kommer också per automatik lättare ner.
såfort man börjar klämma för mycket med lår/knä så förstör man hela baletten.

svårt :D :crazy:

Precis, eller nötknäppare runt den stackars hästen:crazy: De flesta hästar tycker väldigt illa om det, de spänner emot av vantrivsel coh då kommer man inte heller ner i sadeln....En spänd häst släpper inte heller ner ryttaren riktigt i sadeln.

Precis, eller nötknäppare runt den stackars hästen:crazy: De flesta hästar tycker väldigt illa om det, de spänner emot av vantrivsel coh då kommer man inte heller ner i sadeln....En spänd häst släpper inte heller ner ryttaren riktigt i sadeln.

Det är en ond cirkel det där.. klädnyperyttare=spänd häst=mer klädnypa=mer spänningar i hästen.. Svårt att bryta när den väl börjat tycker jag.. :/

Min tant tjurar ihop som bara den om man klämmer ihop henne, det positiva är att rider någon henne så vågar dom inte "klämma till" som dom brukar av rädsla för att hon ska explodera.. min tant har mkt energi uppåt oavsett hastighet frammåt så det där med att klämma-klämma mera-klämma lite till lär man sig snabbt av med..

Obs då att "klämma till" och "Sitta till" är väldigt olika saker för mig.. klämmer gör man konstant, sitter till/trycker till är snabba tillrättavisningar/förtydlingar/ökade krav.. :D

Man glömmer ofta att mkt av ridningen sitter i magen/höften.. i synnerhet när det handlar om att hitta sig själv i sadeln på en häst med mkt power och swung..

Pesonligen försöker jag rida min häst så mkt som möjligt med vikten.. och hon lyssnar superbra. Det enda som kan bli lite krångligt är första gångerna någon anan rider.. har hittat en tjej som ska hopptävla henne i sommar och ev. fortsätta tävla henne i ett par år.. hon provred henne för första gången igår och fick bla kommentaren "oj, hon är nästan FÖR lydig.. det räcker ju med att man tänker vad man ska göra.." *asg* Lite roligt tycker jag, för det är så jag vill ha mina hästar, mjuka, fina, känsliga och följsamma.. precis som jag själv försöker vara när jag rider..

Pesonligen försöker jag rida min häst så mkt som möjligt med vikten.. och hon lyssnar superbra. Det enda som kan bli lite krångligt är första gångerna någon anan rider.. har hittat en tjej som ska hopptävla henne i sommar och ev. fortsätta tävla henne i ett par år.. hon provred henne för första gången igår och fick bla kommentaren "oj, hon är nästan FÖR lydig.. det räcker ju med att man tänker vad man ska göra.." *asg* Lite roligt tycker jag, för det är så jag vill ha mina hästar, mjuka, fina, känsliga och följsamma.. precis som jag själv försöker vara när jag rider..

Och det är väl det bästa kvitto du kan få på att du lyckats....! Underbart....!

Jao... nu ska vi bara sluta lata oss så förbaskat i dressyren.. :rofl: :rofl: jag har fått den hästen jag förtjänat helt klart :love:

prova ta bort sitgbyglarna en LITEN stund.. har du dom borta för länge så känns de ovat med stigbyglar och du "lyffter" igen...:smirk:

Knapp
Ok, nu orkade jag inte läsa igenom mer än de första inläggen, så möjligheten är stor att jag upprepar det någon annan redan skrivit.

Till trådskaparen:
Jag har tidigare haft väldigt svårt att komma ned i sadeln ordentligt. Tack vare en massa lektioner för min kompis och flitigt iakktagande av skickliga ryttare, läsande i böcker (sally swift!) och tidningar etcetera, har jag nu kommit en hel del framåt på vägen. Givetvis händer det titt som tätt att jag sitter där och skumpar tre decimeter ovanför sadeln i varje steg i traven ändå, men jag har kommit på en del knep som funkar för mig.

::Värm upp. Fysiskt och mentalt. Strecha (försiktigt) innan du ska rida, andas, känn dig avslappnad och fokuserad och allt det där. Se framför dig hur det ska se ut/kännas när du sitter rätt.

::Ta god tid på dig att skritta fram på lång tygel och känna din tyngd och hur benen blir långa. Tänk ofta på den bild du skapade av hur det ska vara.

::Slappna av! Tänk hela tiden på detta. Fick även tipset av min (underbara!) ridlärare igår att sitta ned fem steg och rida lätt tjugo. På det viset hinner jag aldrig spänna mig eller hästen men får samtidigt öva på att sitta ned i traven.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 184
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 490
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 464
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka