Övningar för att komma ner i sadeln

B

Blossom7

Hej, ibland blir jag tokig på mig själv. ...
Visa dagar funkar ridningen perfekt, jag har hästen inramad och känner verkligen i benen efteråt att nu har jag använt dem ;)
Men vissa dagar kommer jag inte ner i sadeln, det känns som om jag sitter uppe på sadeln (vilket man givetvis skall göra men ni fattar kanske vad jag menar)
Är det någon som har några bra övningar för hur jag skall göra för att komma ner i sadeln dessa dagar?
Alla tips mottages tacksamt.

Sv: Övningar för att komma ner i sadeln

En harcore-grej som i och för sig lika gärna kan slå fel som det kan funka (min ridlärare tar till det som sista utväg ibland) är att rida lätt utan stigbyglar. Till slut är du så trött i benen att när du sätter dig ner har du ingen kraft kvar att skjuta upp dig ur sadeln med. :devil:

Det handlar alltså inte om någon tjusig lättridning utan om att värma och trötta ut benmusklerna. Men varning, det är ett trick som ska nyttjas försiktigt. Passar absolut inte alla.

Det bästa är förstås en riktigt duktig ridlärare som kan hjälpa dig att fina orsaken till och lösa ditt problem!

jag fick rådet att ta tag i framvalvet och dra mig framåt-nedåt så fort jag kände att jag började komma ur sadeln. det blev ganska många gånger men det hjälpte verkligen, har den dåliga talangen att gärna vela sitta långt bak i sadeln.

Rid många igångsättningar och försök att behålla känslan du får precis i början på varje igångsättning, för då brukar man sitta som bäst. Trava väldigt korta sekvenser och känn in takten i rumpan.

Rid sedan längre och längre sekvenser utan avbrott när du börjar kunna ha kvar den första känslan längre och längre.

Trava sakta i början och öka på tempot i takt med att du orkar behålla känslan av att du är nere i sadeln.

Lycka till!!

Att rida lätt utan stigbyglar var något man körde mycket med förr i alla fall mina ridlärare. :crazy: Fy farao vad jag har kämpat med det, och aldrig riktigt fattat vitsen heller. Men din förklaring av "vitsen med det" låter väldigt träffsäker i alla fall:crazy: :D

Och stå i fältsits utan stigbyglar fick man göra också:crazy: Och med tyglarna knutna och hoppa så över små hinder som på en löshoppningsbana.:crazy:

Annars kan jag för att komma ner i sadeln rekommendera longering utan stigbyglar OCH utan tyglar för kommer man inte ner då lär man åka av, så det är säkrast att se till att komma ner om man inte kan det förrut:devil:

Fö tycker jag vissa ridbyxmodeller (ska inte nämna märken) kan vara motverkande mot att komma ner i sadeln, de med hårdare typ av skoning tex, eller om de är lite snäva:angel:

För stora är lika illa för då får jag skav av vecken som bildas
*prinsessan på ärten*

Senast ändrad av en moderator:

Jag brukar rida i skritt (en mkt bra gångart ;) ) tills hästen är lite mer inramad och mellan hjälperna. Brukar även göra framdelsvändningar i en fyrkant för att få henne mer inramad. Sen gör jag skritt och travövergångar för att komma igång. Detta hjälper mej att komma ner i sadeln och slappna av... tror inte riktigt på tricket med att trycka ner sig i sadeln..

Släpp stigbyglarna.. (som så många andra har sagt)

^^

nästa roliga grej är att du kan ha svårt att komma ner i sadeln om du har en låsning i din korsrygg/ländrygg. Många som rider svankar alldeles för mkt och blir stumma i sitt "motgung" gentemot hästen, försök känna så du verkligen följer med i rytmen med bäckenet.. Och glöm inte andas, en rytmisk lugn andning hjälper dig slappna av och "trilla" till rätta på din häst.. ^^

kämpa på!

en sak som har hjälp mig mycket är att göra olika övningar utan stigbyglar, longerad eller med knut på tygeln.
- lyft ett ben i taget framåt, med böjt knä. vrid sedan benet utåt, bakåt från höften och sedan ner igen. det andra benet ska ligga avslappnat.
- lyft båda benen snabbt rakt ut med raka ben ända från höften.
- lyft benet rakt upp och kicka sen nedåt
- lyft båda benen rakt upp, rakt fram med böjda knän. håll benen kvar (båda knäna på samma nivå) och gunga med med höften. '
- dra benen bakåt ändå från höften, samtidigt som du lutar dig bakåt. detta ska kännas i ljumsken.

något mer du kan prova...
-trava hästen, stå i trepunktsits och följ med i rörelsen med alla leder och höfterna.
-slappna av så att du riktigt känner och följer med i hästens rörelse
-lägg händerna på bogbladens överkant så du känner rörelsen riktigt
-smyg allt närmare sadeln med sätet och fortsätt känna och följa med i rörelsen fortfarande i 3punktsits men nära sadeln
-sätt dej sakta ner i sadeln, räta sakta upp dej och fortsätt följa med i rörelsen
-sitt ner så länge du orkar (brukar inte vara så många steg 1:a gången)
-skritt, vila och börja sen om igen
när du känner att du kan följa hästens rörelser och har kommit ner i sadeln blir det ju mycket lättare att "rama in" sedan
låter kanske helknäppt men prova...!

Ovan har du ju fått en massa bra tips på hur man kan arbeta med själva sitsen. Men, man kan ju även fundera på ifall det är något med hästens rörelsemönster som man kan påverka till det bättre (inte bara bättre att sitta på, utan bättre även för hästens skull).

Själv har jag en häst som rör sig ganska stort och det gör henne svår att sitta på. Men, kommer man till ett riktigt bra och avslappnat arbete så blir hon plötsligt lättare att sitta på.

(Hur man sedan kommer till ett bra arbete är ju förstås Frågan med stort F. Som en liten parentes och allmänt bubbel kan jag ju berätta hur jag lyckades på min kuse idag! Red för tränare och dagens huvudövning var att flytta bogen på min häst - bakdelen är vi bra att flytta på, men att flytta framdelen, utan att bakdelen rutschar utåt, visade sig vara ett svart hål i min grundridning! Fick rida på ett fyrkantspår i långsam skritt och trav och med ledande och trängande tygeltag och lite hjälp av ytterskänkeln vända 90-grader inåt och ojoj som hon fick börja jobba - och så trevlig hon blev att sitta på! Det var *stor* skillnad på hur hon var att sitta ned på i början och i slutet av ridpasset.)

Andra yttre sitsomständigheter som man kan förändra på är ju sedan sadeln.. Om den är till hjälp eller stjälp. Jag sitter bra mkt lättare i min nya Prestige Venus än vad jag gjorde i mina gamla Andrews.

Du har fått jättemånga bra och konkreta tips!
Men jag undrar: Rider du fram dig själv lika noga som hästen?
Alltså stretchar, mjukar upp mm. Alla mina elever får köra igenom hela kroppen medans hästen skrittar fram, många gnölar och gnäller men jag är stenhård. Spänningar i kroppen fortplantar sig ofelbart till hästen.
Jaa, jag är gammal;)

Du har fått jättemånga bra och konkreta tips!
Men jag undrar: Rider du fram dig själv lika noga som hästen?
Alltså stretchar, mjukar upp mm. Alla mina elever får köra igenom hela kroppen medans hästen skrittar fram, många gnölar och gnäller men jag är stenhård. Spänningar i kroppen fortplantar sig ofelbart till hästen.
Jaa, jag är gammal;)

Kanonbra tips!! :D Det är tyvärr något jag själv slarvar med.. jättehärligt att läsa att det fortfarande finns folk som strechar ur ryttaren med :D

Tusen tack för alla tips!!!!
Longering utan stigbyglar och tyglar har jag gjort med min tränare, likaså rida utan stigbyglarna helt.
Faximil
Dina tips skall jag verkligen prova,
Skall oxså villigt erkänna att jag aldrig värmer upp mig själv, det kanske är därför jag själv tycker att ridningen funkar bättre på sommarhalvåret när jag cyklar till stallet (ca 1,5 mil).
Skall verkligen prova att strecha lite själv.
Fisalisa
Dina ideer verkade oxså kanonbra, men jag har en lite tokig häst som reagerar väldigt för minsta lilla så jag vet inte hur mycket jag vågar sitta och svinga benen på henne utan att det bär iväg :crazy:
Bewildered
Tror du att man kan ha en låsning ifall man gärna faller framåt?
Är ofta väldigt trött i skuldror och axlar även i vanliga fall, tex när jag vaknar på morgonen (har alltså inte med ridningen att göra direkt)
TUSEN TACK ALLA, NU HAR JAG MÄNGDER ATT PROVA.:banana:

Hur är din sadel ! Passar den hästen och dig.

En grej som har hjälpt mig har varit att ta ur fötterna ur stigbyglarna och blunda medan hästen skrittar lugnt. Och andas ut ordentligt...

Om du gärna faller frammåt så behöver du träna mage och rygg mer :D Jo, det kan mkt väl bero på en låsning, man ska ALDRIG underskatta att kolla upp sig själv.. om din häst visar tecken på stelhet och trötthet som inte är riktigt normalt så kollar du väl upp den? ^^ Samma med dig, se till att hålla dig "fit", rulla ner med med bäckenet vid ridning, dra ihop skulderbladen och slappna av :D alldeles för många spänner sig och skapar låsningar och problem dom inte behöver ha :D

Rid barbacka!
Det är ett härligt sätt att känna hästens rörelser, och så nyttigt för balans och sits!
Man kan rida mycket dressyr barbacka, sedan kan man ju passa på när man rider ut då behövs ju ingen sadel!

* Jenny *

min tränare sa såhär...

lååååånga ben ner med hälaran(tänk långa ben hela tiden)

hon hotade med att om jag inte skulle gör så så fick jag rida utan stigbyglar...:devil:

sen ut med magen spänna ut magen allt jag kunde (det skulle tydligen få ner mig i sadeln.... :bow:

:bow: kan lova att min ridning blev mkt bättre när jag tänkte på bla det tack för det cicci :smirk: :bow:

Rid barbacka!
Det är ett härligt sätt att känna hästens rörelser, och så nyttigt för balans och sits!
Man kan rida mycket dressyr barbacka, sedan kan man ju passa på när man rider ut då behövs ju ingen sadel!

* Jenny *

Jag har själv ridit mkt barbacka, och det stämmer bra att det hjälper både sits och balans.. däremot måste jag säga att det är ett helsike att hitta sig själv i sadeln igen - samt att har man en känslig häst så kan ens sittben störa hästen rejält i samlingen. Gäller att man absolut inte sitter snett eller skumpar för mkt - varje otaktmässigt islag i hästens rygg är ändå din vikt x 3.. får man aldrig glömma. viktigt viktigt..

Sen är det - i mina ögon - att tigga om problem att rida ut barbacka.. har själv gjort det både utan sällskap och med sällskap.. nu är ju inte min Tant den lugnaste bland hästar direkt så säkerhetsväst har varit ett måste.. Är hästen det minsta puschig ute - alt lättskrämd - rekommenderar jag att man håller sig till barbacka ridning under kontrollerade former ^^

Rid barbacka!

* Jenny *

Jag red mkt barbacka när jag var liten och jag kan inte påstå att det gjorde det lättare att sitta i en dressrysadel:crazy: tvärtom, som jag minns det även om det är länge sen.
Det gav bra balans och följsamhet (på den tiden, har väl tappat det nu skulle jag tro:angel: )men det är inte som att sitta i en sadel, som sagt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 184
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 490
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 464
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur