Övningar för att hålla in bogen

A

Aeternum

Vid hoppningen nu på nya hästen har jag börjat känna att någonting brister i dressyren.
När jag får trycka fram honom för att han ska räcka fram till ett hinder så skjuter han ut bogen och jag får inte in den =Kastar sig förbi hindret.

Vad kan jag tillämpa för dressyrövningar för att lära mig hålla in bogen på honom?

Sv: Övningar för att hålla in bogen

Säg att det är t ex höger bog som skjuter ut. Rid på stora mittvolten i högervarv (då har du högerbogen intill) lägg sedan små vänstervarvsvolter (10 meters) på sidorna av storavolten. Gör gärna övergångar vid voltbytet. Fick det här tipset av min ridlärare nu i julhelgen.

I förvänd galopp alltså? Om jag ska göra övningen i galopp för det är där det brister mest.

Jag gjorde det i trav men min häst är ju en unghäst. Om du vill göra övningen i galopp så testa med att sakta av och byta galopp när du byter volt. Hästen har ju oftast innerbogen intill och då har man en hel del gratis vid voltbytet. Tänk på att hålla intill din blivande ytterskänkel så att bogen inte flyter ut.

Tack :) Får prova det.
Min herre är ingen unghäst direkt, han är jäkligt välutbildad men det brister i bogarna som sagt.

aa vilken bra övning! och de lär juh göra som super mjuka! :idea: denna ska jag testa!

/Madde_padde som redan ridigt idag men nu vill rida ännumer! :D

Det är en kanonbra övning. Hästarna får verkligen jobba och med båda sidorna också. Väldigt nyttig övning för ryttaren också för man måste verkligen "rida" den om den ska bli bra. Har man en mer utbildad häst kan man öva galoppombyten när man byter volt.

Ja använder den på hästar av olika utbildningsgrad....Den är verkligen super, du kommer åt dom och kan sitta till på ett kanonsätt och hästen får både tänka och jobba....

Tänk bara på att inte hålla på allt för långe och ta "putspauser" emellan....:idea:

//Domino_s

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
1 925
Senast: lirco11
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 381
Senast: Lutten
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 860
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 358
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama