Övningar för att få ökad steglängd?

lis

Trådstartare
Hur tränar man lättast på att få hästen att öka steglängden? Någon som har några bra övningar som kan hjälpa till?

Sv: Övningar för att få ökad steglängd?

Bommar med liiite längre avstånd än normalt, mycket övergångar och tempoväxlingar.

tycker också bommar med lite längre avstånd mellan är bra övning. plus tempoväxlingar!

bommar är bra. och man kan göra så att man lägger två olika bomserier på medellinjen, en med korta avstånd o en med lite längre. då får man in tempoväxlingarna samtidigt som hästen måste trampa på och aktivera ländryggen vilket bidrar till ett längre, mer elastiskt steg.

tempoväxlingar!

Kan med fördel tränas i skritt i grimma och grimskaft. Jag är ofta ute med min häst på promenad på hennes vilodagar. Vi tränar att gå med framåtbjudning och korta steg och sedan kliva på framåt i långa steg. Eftersom du går på marken kan du reglera farten direkt samt att hästen inte behöver ha ryttare på ryggen. Efter mycket träning har min häst fått ordentliga kliv i skritten som vi sedan fört över till ryggen.

Bommar med olika avstånd är även bra!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter För att få en flexibel häst krävs övningar som både kortar upp och länger hästens steg, enligt A-tränaren Tobias Grönberg. Här tipsar...
Svar
0
· Visningar
103
Senast: Gunnar
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
853
Senast: Lejd
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 133
Senast: tuaphua
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve