Övningar för 2-åring

Ingridl

Trådstartare
Har fått idétorka och behöver lite hjälp! Jag har ett 2-årigt sto som jag har börjat träna från marken. Vi gör ledövningar - stanna, gå, vända i båda varven. Flytta undan fram och bakdel samt backa. Går över bommar och genom vattenpölar. Vi går över presenning och plast samt släpar presenningen efter oss, dvs jag håller den i ena handen. Givetvis har vi även varit ute och gått samt lasttränat. Jag håller nu på att förbereda henne för inkörning. Hästen är livlig men mkt lyhörd och lättlärd! Vad kan jag göra mer? Behöver lite tips på enkla och roliga övningar som jag kan göra själv på hemmaplan!

Sv: Övningar för 2-åring

Jag tycker nog inte att en såpass ung häst behöver kunna så mycket mer.

Gör dessa övningar någon dag i veckan och gå kravlösa promenader ytterligare ett par dagar. Lägg på sadel någon av dessa promenader så är ju det klart sedan.

Inkörningen kommer förmodligen att vara tillräcklig träning när ni kommer igång med den, då kan det räcka med att "leka" ännu mer sällan, mest för att återknyta till något hästen känner igen medan allt det nya lärs in.

Glöm inte att ge längre perioder med helvila för att låta hästen smälta in nya saker. Börjar hästen bli trött i huvudet och säga ifrån går allt mycket långsammare.

Famåt hösten som 2,5-åring kan man göra träningen lite mer intensiv, med longering och liknande, men nu på våren är de ju fortfarande bebisar. :laugh:

Håller med dig helt! Jag vill inte kräva så mycket av henne och tar det lugnt. Kommer hålla på lite intensivt en period nu men sedan blir det bete!

Problemet (som ju inte är ngt problem!) är att min häst är så grymt lättlärd att det räcker att jag gör ngt med henne en eller två gånger så "kan hon det"....
Ta det här med med att dra presenningen. Började igår i 5 min ... Idag tog det 2 min och sedan brydde hon sig inte .... Jag tränar i mkt korta pass - max 10 min och vill helt enkelt kunna variera mig lite, dvs gör lite mer olika övningar varje dag!

fortsätt med det du gör, sen kanske lite löshoppning? (:
men kom ihåg att inte göra för mycket.. för då tröttnar hästen.

Jag uppskattar att ni svarar, men jag är erfaren och van vid unghästar och tror inte att jag kräver för mycket eller överstimulerar min häst! Att löshoppa kommer jag att vänta med och det är heller inget som jag kan enkelt och lätt kan göra på egen hand ( kräver ju att man bygger bana samt är minst 2 pers). Jag vill bara ha lite fler tips på saker att be henne om som är just enkla - lite av typen miljöträning på hemmaplan.

Du ligger redan lite före oss, men vi ska snart börja skicka henne genom saker.
bla hinderstöd med bommar upplaga. För att senare skicka in henne i transporten.( i dagsläget vågar hon sig inte hela vägen in)
Med lastträningen kommer ju miljöträning, och så kan man ut och åka lite då och då och träna på det.
man kan ju variera det lite med bommar och koner. backa i mönster, kanske lära in sidepass från marken.

Jag är också mottagligen för ideer och tips! :)

Hon verkar ju jätteduktig, varför måste hon lära sig en massa mer när hon är så ung?

Det räcker väl med det hon kan, att hon är lydig i all hantering plus att hon går o lasta räcker gott och väl ju.. Låta henne njuta av att vara unghäst, det blir tillräckligt med jobb för henne som gammal sen ändå!

Något man har stor nytta av är att lära hästen att ställa sig nära uppsittningspallen, och stå stilla fast man hoppar, dunsar i med benen i sidan osv.

Hemma kommer de rusande och ställer sig när de ser att jag går mot uppsittningspallen.

Det syns på första biten här vad jag menar:
http://www.youtube.com/watch?v=A1gQmy80V90

Jag uppskattar att ni svarar, men jag är erfaren och van vid unghästar och tror inte att jag kräver för mycket eller överstimulerar min häst! Att löshoppa kommer jag att vänta med och det är heller inget som jag kan enkelt och lätt kan göra på egen hand ( kräver ju att man bygger bana samt är minst 2 pers). Jag vill bara ha lite fler tips på saker att be henne om som är just enkla - lite av typen miljöträning på hemmaplan.

Jag tycker inte att man ska vänta med löshoppningen. Det är här det oftast brukar bli problem när man börjar hoppa uppsuttet sedan. Om hästen då redan har lärt sig en viss avståndsbedömning samt känner sig säker på låga hinder så är det en enorm fördel för ryttaren.
Löshoppning kan man göra själv, om man har en lydig häst som tycker det är roligt.
Men du kanske inte har tillgång till en paddock och då är det ju inte helt enkelt. :)

Annars tycker jag att du har lärt hästen det mesta redan, miljöträning är en bra sak som man kan träna inne bland bostadsområden, nära en landsväg, ett grustag (stora maskiner som brummar och låter), ungar som spelar fotboll på en fotbollsplan, hundar som skäller osv osv. :)

kl
Om du har till gang till en round corral eller mindre paddock, kan du kopa ballonger och satta upp pa staketet, och slappa in hast i detta.. eller hitta musik, tex stor blasorkester som du satter pa full volym och later hasten vara runt och hora. Ha kompisar sta pa utsidan nar du tranar henne och hojta och klappa, och kanse spela in skrikande barn, flygplan, stora motorer, tagvisslor etc etc.. Pa sa satt far du hasten "bombproofad" ocksa.

Som du har gjort med bla presenning, forsok lagga den pa henne, linda runt halsen om hon accepterar den och gor den Ofarlig. satt en plastpase fran butiken i andan pa ett spo och sta och vifta med. lar henne att det inte ar farlig.. och ga garna runt henne, inte gora allt fran fronten. nar hon accepterar pasen stryk henne over kroppen overallt med det. Sen kan du ta plastic band eller klippa isar pasen sa att den ar i strimlor men ar kvar pa spoet.. ja du kan ta en vanlig 60 cm pinne ocksa och satta pasen pa...

Sat pa sadel, lat stigbyglar hanga ned och sla.. nar hon ar van alltsa, och fladdra runt henne mkt.. Kanske ga med henne med byglar nede sa de kan "sla" mot hennes sidor.

Trana henne pa tecken och rost/ord. Som med min lille nu 2 i june, jag satter up handen framfor honom och sager whoa, stand. Och det betyder for honom att han skall stanna och sta still. Skall han sta lite langre, sager jag stand still. Da och i forsta ovningen ror han sig inte forrann jag sager "OK, forward" och han kan ga. Han vet ocksa vad back ar, som i kvall nar jag tog in dem, han var nara grinden sa jag satte handen ut i hojd ed hans bog och sa "Mirri, back" och han backade upp.

Har kommit pa att ha en hast tecken och rost/ord tranad har hjalpt manga ggr.. Var ute och red och ramlade av, hasten stannade och jag kallade in honom varvid jag kunde med hjalp av grimskaft (som jag hade runt halsen pa hasten da) ta mig upp.. Hasten var ocksa tranad att komma fram till mig hela vagen, och sen backa upp etcetc.

Men alla dessa ovningar ar ju korta saker, och inte tjata over och over med. Nar de har forstatt blir det inget mer men gor dem igen ett par dagar senare..
Jag tror du vet allt om att overstimulera unghastar.. och med tanke pa vad hast kan nu, ta det lugnt over sommaren och lat hon/han vara hast.. sen borja igen till hosten...
Lycka till

Jag har själv en 2åring som jag aktiverar endel, iof hade jag gä'rna sett att hon klarade sig med att leka i hagen med alla andra hästarna, men hon blir så grymt uttråkad, speciellt nu i vinter då inget gräs gått leta efter och elen varit svag, så har hon gått i hagen varenda dag för att hitta ett nytt ställe hon kan bita sönder eltrådarna, elelr sparka ner, eller gnaga av en stolpe etc etc.. hon har ändå stoooor hage och med massa hästkompisar men har alltid "föredragit" människorna (delvis tyvärr), hon kommer springand ei hagen varenda dag för hon vill ut och göra något..
Hon har ALDRIG visat minste tendens på att tröttna eller tycka ngt är jobbigt.

dessa rader var för de som inte ser anlednign till att göra MER med en ung 2åring (tilläggas kan att jag med mina föregående unghästar INTE hållt på så himla mycket)

till TS:
känne rigen detdär med ideétorka, det jagsjälv kan komma på som vi ´gjort som du inte redan nämnt är: hoppa småhinder/småstockar, antingen vid hand 8om hon är mycket lydig och INTE blir överilad springer på) annars löshoppa, inte för att hoppa höjder utan som "kul grej". så på "mattor" eller sätta hovar på saker. typ working equitation (elelr westerntrail), gå äver broar/lastpallar, öppna stänga grindar sidepass med bom under magen! (det är klurigare än man tror om man inte är westernmänniska). själv har jag bara testat på stallplan men ska kanske ta med henne som handhäst när jag rider ngn av de andra hästarna. lägga pressening, sadel, shabrak, täcke över ryggen, gå med jacka över huvudet. etc.. tömmköra går ju göra lite lätt redan nu, om din inte redan gjort det?

och om din ska köras in så dra däck, plastdunkar osv bakom också,

när snön var så tolkade vi lite lätt bakom henne, och var på sparkpromenad :).

ska nån dag i helgen ta ner henen till lilla terrängbanan och skutta.

har du tillgång till paddock eller rundcorall så behöäver dte inte va så komplicerat att löshoppa, de ska ju ändå inte hoppa stora hinder så mina har oböand fått småskutta i longering.. och flera av mina hästar hoppar hinder bara dte är en liten infångare på (och om de är vana vid löslongering och lyssnar bra på det)

funderar, kommer inte dirakt på, men här kan du se några av våra påhitt med min 08a (Aurora- den med stor stjärn) http://joizmeds.mittspejs.se/A54493

Det allra bästa är om den blivande hopphästen får lära sig att följa med sin mamma.

Annars funkar det med plastband o en havrehink efter det lilla hindret. Unghästar lär sig allt fort o man ska inte traggla- för glädjen över att få göra saker.

Åk iväg om inte annat- för samhällskunskapen o börja tömköra den rakt fram i skogen. Det har du nytta av vid inkörningen- att den vågar gå/ bjuda själv.

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 108
Senast: Jakobine
·
Hoppning Jag har nyligen köpt en ny häst - ett 8-årigt DV sto som blev inriden som 6-åring, dvs. inte gjort så mycket. Hon har stått ganska länge...
2
Svar
27
· Visningar
3 696
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det gick inte att ta miste på att jag var nöjd med hästvalet till veckans andra hopplektion. Bästa Dunja – fina fröken långöra – bästa...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama