Sv: Övningar för 2-åring
Jag har själv en 2åring som jag aktiverar endel, iof hade jag gä'rna sett att hon klarade sig med att leka i hagen med alla andra hästarna, men hon blir så grymt uttråkad, speciellt nu i vinter då inget gräs gått leta efter och elen varit svag, så har hon gått i hagen varenda dag för att hitta ett nytt ställe hon kan bita sönder eltrådarna, elelr sparka ner, eller gnaga av en stolpe etc etc.. hon har ändå stoooor hage och med massa hästkompisar men har alltid "föredragit" människorna (delvis tyvärr), hon kommer springand ei hagen varenda dag för hon vill ut och göra något..
Hon har ALDRIG visat minste tendens på att tröttna eller tycka ngt är jobbigt.
dessa rader var för de som inte ser anlednign till att göra MER med en ung 2åring (tilläggas kan att jag med mina föregående unghästar INTE hållt på så himla mycket)
till TS:
känne rigen detdär med ideétorka, det jagsjälv kan komma på som vi ´gjort som du inte redan nämnt är: hoppa småhinder/småstockar, antingen vid hand 8om hon är mycket lydig och INTE blir överilad springer på) annars löshoppa, inte för att hoppa höjder utan som "kul grej". så på "mattor" eller sätta hovar på saker. typ working equitation (elelr westerntrail), gå äver broar/lastpallar, öppna stänga grindar sidepass med bom under magen! (det är klurigare än man tror om man inte är westernmänniska). själv har jag bara testat på stallplan men ska kanske ta med henne som handhäst när jag rider ngn av de andra hästarna. lägga pressening, sadel, shabrak, täcke över ryggen, gå med jacka över huvudet. etc.. tömmköra går ju göra lite lätt redan nu, om din inte redan gjort det?
och om din ska köras in så dra däck, plastdunkar osv bakom också,
när snön var så tolkade vi lite lätt bakom henne, och var på sparkpromenad
.
ska nån dag i helgen ta ner henen till lilla terrängbanan och skutta.
har du tillgång till paddock eller rundcorall så behöäver dte inte va så komplicerat att löshoppa, de ska ju ändå inte hoppa stora hinder så mina har oböand fått småskutta i longering.. och flera av mina hästar hoppar hinder bara dte är en liten infångare på (och om de är vana vid löslongering och lyssnar bra på det)
funderar, kommer inte dirakt på, men här kan du se några av våra påhitt med min 08a (Aurora- den med stor stjärn)
http://joizmeds.mittspejs.se/A54493