Övning ger färdighet - eller?

C

Carmenzita

Hur resonerar ni när det gäller att träna ngt som du och din häst inte är så bra på? Låt säga att ni två har vansinniga problem med öppnor/slutor/galoppen? Övar ni då på just ert problemområde med förhoppningen att man måste öva för att kunna bli bättre? Eller stärker ni genom _annat_ arbete? Känner ni om ni INTE har verktygen för att kunna förbättra genom övning?

Sv: Övning ger färdighet - eller?

Intressant! Jag försöker hitta grunden - och om jag kan provar med en annan häst så att jag kan se om det är jag som är fel ute..../T_B

Jag försöker hitta vad orsaken är till att det inte fungerar. Detektivarbete helt enkelt. Jag hade problem med diagonalslutan, min häst tappade hela tiden böjningen/ställningen. Jag bröt ned övningen i så små delar jag kunde för att se var felet fanns. Kollade att han böjde sig på volt, att bakbenet kunde träda in under sig osv. Red barbacka och kollade att jag gjorde rätt (för mig enklare att känna att jag sitter rätt och ger rätt hjälper barbacka). Kände då att jag förskjöt min vikt utåt och därmed tappad han böjningen.

Vårat senaste problem har varit piaff och galoppiruetter. Det visade sig efetr detektivarbete att han inte helt sökte sig framåt nedåt. Varför han inte sökte sig helt framåt nedåt berodde på en liten stelhet i höger ryggsida, stelheten i höger ryggsida berodde på att bossorna i sadeln var ojämna.

I båda fallen hade det varit hopplöst att fortsätta jobba med själva problemet, diagonal sluta och piaff eftersom det bara var symtom på något annat.

Det beror helt på!

Om hästen inte kan pga för lite muskler så bygger vi muskler först genom att göra ngt annat. Om hon däremot inte kan eller är dålig på, så tar jag hjälp av någon som kan rida bättre än mig så får vi tillsammans öva på detta och gör det korta stunder lite då och då. Är det ngt som JAG inte kan, vilket är en hel massa så övar jag väldigt mkt på det. Just att rida övergångar med sätet tex är ett lysande exempel på detta.

Min häst smiter gärna ifrån galoppfattningen i höger, pga dåligt med muskler och springer i stället i ökad trav. Rider jag då i stället i svag sluta så går det klockrent och får hålla denna sluta så att benen kommer med. Detta ska vi nu träna på genom att galoppera ngr steg, avbrott skritt, ny fattning i sluta och ngr steg i galopp m sluta osv.. sedan gör vi inte det ngt mer den gången för att inte tjata ihjäl detta. Det är det nya vi ska göra from idag :D

Jag är sämst på att improvisera så jag går till min tränare och ber om hjälp. Nu är vi på mega låg nivå nämligen böjning och framåt nedåt sök. Så det är verkligen ruta ett.
Till en viss gräns måste man ju repetera med, men har man gjort övningen några gånger (dvs prövat ett par ridtillfällen) och det bara blir fullkomlig pannkaka så är det väll läge att prova ett annat sätt eller i mitt fall då be om hjälp. Själv blir jag lätt frustrerad och less när det inte funkar så jag provar kanske övningen vid tre ridtillfällen och funkar det inte då så hoppar jag över den tills min tränare kommer ut och så gnäller jag för henne :), hon kommer ut en gång varannan vecka. Men jag tvingar mig själv att testa åtminstonde vid tretillfällen och då verkligen försöka och känna igenom mig själv och hästen, så jag kan säga när hon kommer att vi verkligen försökt. Ibland så tycker hon att det ser mycket bättre ut trots att jag tycker att det känns helt uppåt väggarna. Så gör iallafall jag, jag har envis unghäst med så jag passar mig för att tråka ut henne med övningar som jag inte klarar av (separera det från saker hon tycker är svårt...).

Jag är försiktig med att 'öva' utan tränares vakande öga, rädslan att förvärra problemet finns alltid där. Så jag tycker nog inte alltid att övning automatiskt ger färdighet, nej.

Till stor del beror det dock på vad som inte fungerar, vissa problem anser jag mig kunna lösa själv, andra behöver jag hjälp med från tränare eller andra kunniga. Men jag är noga med att inte börja laborera själv utan att veta vad som är problemet.

Mitt och Bestens problem är galoppen. För hennes del eftersom hon inte galopperat särskilt mycket i sitt tidigare liv, för min egen del eftersom Besten har en tendens att bocka kraftigt då hon kommer ur balans.

Vi arbetar mest i skritt, något lite i trav på slutet av ridpasset och, om allting känns jättebra gör vi en - endast en - galoppfattning. Galopperat ett par språng och så får det räcka med det.

Vi bygger upp styrkan genom skolorna. Och, det ÄR en stor skillnad på fattningarna före och efter det jag började med AR.

Immer

Har jag problem med öppnorna så kollar jag att alla hjälper funkar, att jag har hästens utsida, tex genom att rida en volt och att hästen inte sätter mig fruktansvärt snett. Sen så kollar jag att jag har koll på bogarna genom att rida på en volt och flytta framdelen in mot mitten av volten och ut från volten men gå kvar på spåret, med bara sitsen.
Slutan blir ngt liknande, rider på volt och börjar med tagen bakdel, funkar inte det så går jag igenom sitsen.
Galoppen tränas med mängder av galoppfattningar, både ute, löst och på töm, samt stärkande travarbete.

Jag brukar bygga upp ridpasset så att jag gör förarbetet för det svåra 90% av ridpasset, och avslutar med ett försök att göra svårigheten. (De gånger vi ska träna på det alltså, vi gör inte det varje gång)
Ger det ett eller ett par försök beroende på hur hästen reagerar. Får jag igenom svårigheten så avslutar jag där - halt direkt på spåret, avsittning, leda en liten stund och sen in i boxen med klapp och mat.

---
Har lite dåligt samvete idag dock, jag pressade nog på lite väl igår :(
Nu fick jag ju igenom det så kanske det var värt det där sista försöket (försök 3 av 3 att fatta vänster galopp), men då vart hon ganska förtvivlad. Hon visade så tydligt att hon inte tyckte att hon kunde det jag begärde, och blev jätteledsen, stannade hela tiden och slängde fram ett ben och ner med huvudet sådär som hon brukar göra när hon måste klia, fast utan att klia, mer som en anledning att få slippa.
Min lilla älskade tuss. Då kände jag att det var MAX 1 försök till, sen fick det vara, och då gick det! Hon var jättestolt och såg så nöjd ut när vi promenerade ut ur ridhuset.
Jag vet inte om jag gjorde rätt dock, kändes inget bra att göra henne så ledsen. :(

Jag gör nog lite som många andra, letar rätt på vart problemet ligger
Att tjata är så tråkigt och i mitt fall ligger felet mest i mig och mina brister.
Ifall det är något som inte fungerar så brukar jag släppa allt, tömma sinnet och sedan börja från ruta ett, se så att jag sitter avslappnat och inte ger motstridande kommandon eller liknande.

Fungerar inte just den övning så anser jag att jag hoppat över en bit eller att det gått för snabbt framåt med hästen.Hästen ska kännas redo och kunna göra den övning vi begär om vi gjort rätt från början..annars får man backa ett steg :)

Carmenzita skrev:
Hur resonerar ni när det gäller att träna ngt som du och din häst inte är så bra på? Låt säga att ni två har vansinniga problem med öppnor/slutor/galoppen? Övar ni då på just ert problemområde med förhoppningen att man måste öva för att kunna bli bättre? Eller stärker ni genom _annat_ arbete? Känner ni om ni INTE har verktygen för att kunna förbättra genom övning?

Jag fick "teoretiska verktyg" och vissa "praktiska verktyg" under mina första "akademiska" kurser förra året och läser mkt både här och där... på nätet, i böcker och slukar lite olika inriktningar och stilar. Jag känner att jag inte passar i något specifikt fack, men att jag gillar den akademiska ridkonstens "lugna filosofi", att stärka hästen och inte bara stressa, stressa och stressa innan häst och ryttare är redo för det.

Eftersom min dam är ganska energisk och lätt tappar koncentrationen, så får jag om och om igen gå ner på "ett lägre trappsteg". Dvs börja om med tempo, ställa. böja och flytta fram, samt bakde. Respektive övning i flerveckorsperioder.

Sedan kan man klättra ett steg igen. Nu i sommar och höst, har jag ÄNTLIGEN kunnat börja med korta galopparbetsintervaller och fått den att fungera i BÄGGE varven. Men pga stallflytt och nytt jobb, har koncentrationen på ridningen och arbete legat nere periodvis.

Jag känner ändå att min häst, mår bra av lite "tänkarpauser". Jag var på kurs i helgen och fick ny inspiration och själva kursen var väl ingen hit. Jag får alltid "rampfeber" när jag inte träffat gänget på länge och får lite mindervärdeskomplex. Det kändes som att det var dags att starta från NOLL igen och att övriga ekipage PLUS instruktör måste ha undrat vad jag gjorde där...

Däremot, red jag ett mkt bra pass på söndagen, tisdagen och torsdagen. Så kursen har varit en katalysator som visar att trots att jag kanske kände det så, inte står och stampar på samma ställe utan klättrar sakta men säkert.

Fastnar jag och min häst på vägen, tragglar jag inte med den övningen som krånglar, tills det fungerar utan då "backar jag ett eller ett par steg" för att göra något som vi klarar av bra. Det arbetar vi då med ett tag så att både hästen och jag får lite självförtroende. Samt att jag känner att vi troligen inte är tillräckligt starka för den övningen jag önskat fortsätta med.

Jag tror på arbete för att fortsätta stärka hästen om vi inte klarar av en ny övning. Min häst är 20 år, men jag har räknat med att både hon och jag ska hålla för trevlig och inspirerande ridning ett par år till.

Jag är medveten om attt det är min KROPP, som gör att jag och min häst tappar ridningen ibland. Jag har ett medfött handikapp, som alltid gjort att jag har haft koordinationsproblem mellan hjälper, hand, sits och skänkel. Men jag jobbar på det, jag lovar! Jag har varit på centrerad ridkurs också och det var YPPERLIGT för mig, att få hjälp att dela upp "kroppens byggstenar". Det är också litteratur jag använder mig av. Eftersom "min" akademiska instruktör inte visar sig på våra nordliga breddgrader så ofta, så kommer jag att använda mig av stallägaren och rida "vanlig" dressyr regelbundet, för att inte tappa sitsen alltför mycket.

Bra fråga som kräver lite fundering.

Jag brukar be om det svåra och bara jag får en tendens så är jag nöjd. Är det något vi har riktigt svårt för så hoppar jag av ifall vi gör ett framsteg, är det något vi tränat lite mera, så avslutar vi övningen och övergår till något vi verkligen kan, för att lite senare kanske testa igen.

En del av de svårigheter vi stöter på beror på att pålle inte är stark nog, det försöker vi råda bot på genom annan träning. Ibland har han inte förstått, då är beröm av ett litet försök viktigt. De flesta av svårigheterna beror på att jag inte kan hålla ordning på min egen lekamen, då försöker jag analysera och förbättra, gärna med hjälp av instruktör.
Har med åren lärt mig en förlåtande attityd både mot pålle och mig själv. Vi lär oss så sakteligt och har kul under tiden. Brukar för det mesta klara att garva åt våra respektive misstag.

Ibland är jag inte alls så välbalanserat förståndig som jag låter i detta inlägg :smirk:

OA

Det beror ju på vad det gäller.

Inom hantering så måste man ofta träna det man ska bli duktig på. Vilket sätt man tränar på är ju dock en annan femma. Tex träna att stå inomhus (svårt för min vildhäst). Börja med korta stunder, öka på osv. Där kan man ju iofs också träna andra saker för att få honom mer förberedd för att stå inomhus; Miljöträna, gå genom trånga passager etc.

Inom ridning är det ju lite samma sak, vissa saker måste man träna på, men mycket kan man förbereda hästen (och sig själv) på genom att göra andra saker. Om tex öppna inte funkar brukar jag analysera VARFÖR. Sitter jag rakt över hästen? Kan vi svänga med bara sitsen? Bad jag om något han inte orkade? etc etc. Beroende på vad jag kommer fram till rättar jag till det på olika sätt. Om vi tar något mer basic, som att sitta rakt över hästen. DET måste man ju träna på, gärna med tränare eller en icke förlåtande häst (som säger till om du inte sitter rakt över). Ofta handlar det ju dock om att bli mer medveten om sin kropp och DET kan man träna utan hästen.

Så slutsatsen är nog egentligen att; man kan träna både det man vill få fram, men man kan också förbereda sig och göra det enkelt istället för att göra övningen in absurdum och trötta ut både sig själv och hästen.

Först så försöker jag, försöker lite till och försöker ännu mer, blir sur på hästen och morrar lite på den alternativt skänklar den hårt vilket givetvis inte går bättre, tar en paus och lugnar ner mig och ser att jag sitter snedare i sadeln än papp dee... Skäms som en hund i 10 minuter eller så, rättar till mig, klappar kusen och fösöker igen och då brukar det gå bra.........
Att man inet kan lära sig att kolla sig själv först ALLTID.......

:D
Pappa Dee...varför tog du honom som ex?? Måste bara fråga.... :angel:

Den varianten händer oftare än man skulle vilja :angel: Men pålle är ju ganska förlåtande sålänge det bara händer en-två ggr/månad.... :p

Pappa Dee använde vi alltid som referens på saker som inte var som de skulle när jag jobade med travare........*skrattar och minns inte riktigt varför*

Djurjouren skrev:
Pappa Dee använde vi alltid som referens på saker som inte var som de skulle när jag jobade med travare........*skrattar och minns inte riktigt varför*

Fast där är en hel del som är som det ska också.... :o :angel:

*Skrattar och minns precis exakt*... :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 216
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 353
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama