Övning för att förbättra bålstabiliteten? Ej plankan!

bettysmatte

Trådstartare
Ja, finns det någon bra övning som kan göras utan att förbereda en massa/plocka fram något? Naprapaten tycker att jag behöver jobba på min bålstabilitet och gav mig plankan som övning sist. Men jag tycker inte om den, så det blir inte av.... Finns det något annat bra som man kan göra :) ?

Kolla caladrius rehab på fb. De har videor om bålträning. Och avråder bestämt från just plankan :) Dead bug är en övning men det var något mer också

Ja, finns det någon bra övning som kan göras utan att förbereda en massa/plocka fram något? Naprapaten tycker att jag behöver jobba på min bålstabilitet och gav mig plankan som övning sist. Men jag tycker inte om den, så det blir inte av.... Finns det något annat bra som man kan göra :) ?
Jag gillar inte heller plankan, den är svår att göra helt rätt om man inte redan är vältränad och stark.

Min fsvoritövnimg för bål är att ligga på rygg med benen upp så att kroppen bildar en 90 graders vinkel. Håll gärna i nåt stabilt med händerna. Sänk ner ett ben långsamt mot golvet och upp igen. Kör t ex 4x10 på varje ben. Behåll hela tiden spänningen i bålen. När du blir starkare kan du ta båda benen på samma gång.

När du borstar tänderna kan du stå på ett ben med den ena foten mot insidan av andra benets knä. Byt ben efter halva tiden.

Stå på alla fyra på golvet. Lyft upp höger arm rakt framför dig samtidigt som du sträcker ut vänster ben bakåt. Håll kroppen vågrätt och försök att inte vingla eller vrida kroppen. Byt arm och ben. Växla mellan dessa i några minuter.

Båda övningarna är bra för den inre bukmuskulaturen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 115
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 102
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 062
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar