övervintra dahlialökar

Hazel

Trådstartare
tänkte försöka övervintra lite dahlialökar i år. Hur gör ni? tanken va att låta dom torka upp ordentligt och sedan lägga dom i sågspån eller liknande. Svårast blir nog att hitta ett ställe som garanterat håller sig frostfritt.

Har ni några bättre sätt att få dom att överleva? sist jag planterade lökar av dahlia vill jag minnas att det inte blev några blommor alls :crazy: bara stora buskar utan knopp

Sv: övervintra dahlialökar

Väntar spänt på svar...
Jag har övervintrat och det har funkat skapligt bra. dock har jag haft dem aningen fuktigt, inte kruttort. Fuktig torvmull ska visst vara perfekt, men jag har har haft dem i en kruka med aningens jord kvar.

Problemet är att jag också får buskar utan knopp. Vad gör jag för fel???

Hej!
Jag bara gräver upp knölarna, slår av den värsta jorden o lägger ner dem i källaren, (frostfritt iallafall). Gräver ner dem tidigt på våren igen...gödslar ngn gång (hästgödsel såklart), men inte ens varje år. Mina växer så det knakar o blommar snällt nästan hela sommaren/hösten. Nu har vi haft frost här så nu har de vissnat ner. Knölarna är känsliga så väl uppgrävda...skall de inte frysa... Lycka till!=)

Min mamma gör också så att vi gräver upp dom, slår av den mesta jorden och lägger sen knölen (som ser ut som nåt slags monster :p) i papperspåsar och lägger i källaren :)
Tror dom brukar överleva bra!
Vissa ställs bara ner som dom är i sin kruka, i källaren också.
Tror inte hon brukar göda dom allt för mycket heller, kanske man inte ska för dom har blommat jättemycket i år! Alla utom en som också bara blev en buske...?
När hon gödslar använder iallafall hon hönsgödsel.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 712
Senast: Calmiche
·
Trädgård & Växter Till hösten flyttar jag och familjen till hus på landet. Tomten är allt som allt på lite drygt en halv hektar, en liten del är skog och...
2
Svar
21
· Visningar
2 333
Trädgård & Växter Grannen har en växt som sprider sig utav bara sjutton, via rotsystem och det håller på att ta över mitt jordgubbsland! Och driver mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 794
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Vi flyttade in i nya huset för lite drygt två månader sedan. Min erfarenhet av växter sträcker sig till krukväxter som inte blommar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 565
Senast: labb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar