Överviktigt dräktigt sto......

F

frid

Hej, behöver lite tips för att få ett dräktigt sto att gå ner i vikt på rätt sätt.:p
Det gäller ett treårigt fjordsto som är kraftigt överviktigt (fet över revbenen), inte bukig men hela magen vaggar när hon kommer travandes mot en. Hon går hela dagarna i nerbetad hage men dock är det fortfarande tillväxt. På nätterna får hon halm i boxen att äta (ett kg), salt och mineraler, en näve luzernhack, en mindre näve müslifoder och lite kvikbeet (betfor med mindre stärkelse) för att blöta upp mineralerna så de inte sorteras ut. Hon får alltså inget hö och minimalt med kraftfoder. Hon är på dag 137 och hon behöver ju halmen för att få i sig stråfoder. Hon går i stor hage och är en pigg och glad häst som gärna rör på sig. Tycker att gräset i hagen inte borde ha så mycket näring så här års men tydligen är det tillräckligt för att hon ska hålla sig fet.....:crazy:

Sv: Överviktigt dräktigt sto......

Vill bara tillägga att vet var ute ikväll och vaccinerade mina hästar. Jag frågade om stoet möjligen hade tvillingar trots två ultraljud. Jag fick ett asgarv till svar och hon sa att nej, hon är nog bara fet. När jag sa till vet att jag just hade tänkt börja med hösilage i nästa vecka så skrattade Vet och tyckte att jag bara skulle utfodra alla mina hästar med gräsfröhalm som stråfoder än så länge då ju alla mina hästar är mer eller mindre överviktiga.:o Vad tycker ni, hur hade ni gjort?

Absolut inte halm till överviktiga hästar. Det är proteinet de behöver, inte mer energi. Hitta ett grovfoder med högt proteininnehåll och lågt energiinnehåll och skippa halmen.

Ok, jag är inne på samma linje, men jag trodde inte att det var så mycket energi i vanlig halm?! Jag trodde det bara var fiber i princip.....Jag tror ändå att jag ska börja med hösilaget därför att det brukar vara just hög proteinhalt och inte så hög halt energi i det hösilaget, ska givetvis analysera det när vi öppnat de första balarna. Enl vet har det varit ovanligt bra beteshöst (p g a fina vädret) då gräset har hållt bra värden fram tills nu och hon tror att det är orsaken till att min häst är så fet (jag har ju inte gett henne annat än mineraler och salt). Jag blev lite förvånad att vet rekommenderade gräsfröhalm i stället för hösilage.......?

Bara för att någon är veterinär betyder det tyvärr inte att de kan allt om allt.

Halm har lite drygt hälften av energin som finns i hö men inget protein alls.

Självklart måste de inte kunna veta allt bara för att de är veterinärer....:D
Blev överraskad över att det är så pass hög halt energi i halm som du nämner.

Att halm ska vara bra bantarmat tror jag kommer från tiden när man trodde att proteiner var farliga.

Problemet är ju att betet såhär års mest innehåller en del energi, mkt i form av sockerarter när det blivit frostnupet. Däremot nästan inget protein... det är ju tvärt emot vad en dräktig tjockis behöver... Du kan inte ge bara lucernhack på natten och inget mer då? 1 kg lucernhack är ju lika mkt energi som ett kg hö, men det skulle hjälpa upp proteinintaget lite så det inte blir brist senare i höst. Det är ju viktigt att fölet får alla de aminosyror som behövs för att växa ordentligt, men inte bra om stoet är för överviktigt senare i dräktigheten.

Tycker alltid att de lättfödda är svårast. :crazy: Man vet inte hur mkt man ska ge på kvällen när de har fri tillgång under dagen på bete. Ger man mkt på kvällen smäller de ändå i sig det direkt och blir lika hungriga senare och feta på köpet, samtidigt bär det mig emot att låta hästen stå inne utan mat så länge.

Jag har precis samma problem. Mitt halvbloddsto ser ut som en tunna, hon har lagt på sig under sommarbetet. Knappt nåt bete i hagen längre och dräktig. Jag vågar inte banta henne, för fostret måste ju få sitt?? Ger henne lite mindre hösilage än normalt (7 kg), vågar inte dra ner mer. Har ännu inte fått analysresultatet på hösilaget... Och så får hon ett kg Hippo Breed. Nåt tips?

Du måste haft bra krut på gräset på betet.
Kan nämna att min höbondes hösilage som han tog i oktober i fjol höll bättre värden än det han tog i juni samma år.
Lätt att tro det är sämre på hösten,men det behöver inte vara så.
Kan tänka mej att hon ser enorm ut nu.Rids hon något?
Hon bör iaf röra på sej för att få bort en del.
Annars tror jag nog att en del kommer att tappas under vintern med tanke på kylan.
Tala med en oberoende foderrådgivare t ex på djursjukhus.
En som inte försöker sälja på dej sitt foder,menar jag.

Rör på henne!
Är hon inte inriden gå promenader, ta henne son handhäst, cykla, tömkör m.m

Sitter ungefär i samma sits.. Vårt hö är lite väl energirikt och inte riiiktigt lika bra proteinmässigt. Så på vårt tjocka dräktiga sto väntar jag lite med att öka höet just för att hon har sina egena energilager med sig. :angel: Nämligen ett rejääält fettlager. :) Men protein och mineralämnena får det inte bli brist på, så hon äter just nu ca 1,5 kg lucern plus lite annat proteinrikt tillskott, mineraler för att täcka in det, och 6 kg av höet under den tid hon inte är i hagen. Hagen är nerbetad men det finns att plocka i sig lite diverse sysselsättning. Har tappat lite, men hon får gärna ha kvar en del av hullet för vintern. Så snart dags att ge lite mer hö också. :)

Jo, röra på henne är givetvis bäst, men tyvärr är hon halt oxå... Men tänkte börja ta små skritt promenader på 15-20 minuter åtmistone, det brukar ju veterinären ändå rekommendera, så det borde vara OK. Men det kommer nog inte göra underverk med maggen...

Grushage med kontollerat intag av hösilage är kanske en sista utväg, men såååå tråkigt för hästen.

Lite rörelse är bättre än ingenting, se till att hästen får ledas en stund varje dag.

M-oaa

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka