Överviktig

_moa_

Trådstartare
Hur gör man om man har en häst som får minimalt med foder och ändå inte går ner i vikt. Det är en shetlandsponny som väger runt 200kg, kanske lite över. Jag vill att hon ska väga runt 150 kg för att vara i bra hull, max 175 kg i alla fall.

Hon får 2 kg hö/dag och ½ dl betfor för att få ner b-vitaminerna och mineralerna. Vad gör man? Vi har väldigt bra hö... Tyvärr...

Sv: Överviktig

MOTION!
kan du inte rida eller köra så tömkör eller ut å jogga med honom.. så han får trava i minst 20 min i sträck..

och 2 kg hö är lite lite, ge 3 kg..
vad har du för värden förresten?

En ponny som "bantas" sätter kroppen på sparlåga vilket gör att den inte minskar i vikt. Ge mer grovfoder för att sätta fart på ämnesomsättningen igen. Blanda upp höet med halm om det är bra som du säger. Ett tips är ju att räkna ut en foderstat beräknad på 150-175 kg och sedan motionera ponnyn mera än vad som görs idag.

Promenader med en egensinnig shettis kan vara riktigt roliga. Löslongera den på ridbana, löshoppa, köra, tömköra, cykla med den osv. OBS det är inte alla som anser att cykling med häst är att rekommendera pga av olycksrisken. Men där gäller ju samma sak som i all hantering, att använda huvudet och träna hästen så situationen blir säker.
//marti

Jag har funderat lite på denna ponny och maten... 2 kg hö är vädigt lite, en häst ska ha minst 1 kg ts per 100 kg helst 1,5 kg. För din sötnos blir det då mellan 2,1 och 2,4 kg hö beräknat på 175-200 kg vikt och 1 kg ts. Nu behöver det ju inte vara hö utan det går bra med halm under förutsättning att den äter upp det. 1 kg halm innehåller "bara" ca 5 Mj och inget protein.

MEN hur många Mj innehåller ditt hö? Pållen behöver åtminstone ha mellan 25 och 35 Mj per dag beroende på hur mycket den motioneras. Räknar lite på ett medianvärde på 30 Mj. 30 Mj/2 kg hö = 15 Mj, har verkligen ditt hö så hög Mj? Sedan har vi ju kvoten Smbrp/Mj som ska vara runt 6,0 även för shettisar! Räknat på 30 Mj ska pållen alltså ha 180 gr smbrp. Samma sak där 180/2= 90 gr smbrp/kg hö.

Vad jag vill komma fram till är att du ska öka på hans mat, kolla att kvoten ligger OK och så motionerar den lite mer så kommer den att bli fin både i hull och muskler. Vill du ha hjälp med att räkna mer exakt med de hövärden du har får du gärna PM:a.
//marti

Senast ändrad:

Min shettis fick hårdbanta när hon fick fång, ställdes på spån och gick i grushage. Fick ca 3-4 kg hö per dygn och hon bara minskade och minskade. Om du har för bra värde på ditt hö så blanda upp med lite halm.
Tror du ska öka till 3-4 kg så magen håller igång mer (som någon redan skrivit)

Vitaminer måste du väl kunna ge henne med en spruta i munnen och så får hon själv välja om hon vill äta mineraler. Så behöver hon inte ha betfor.

Glömde skriva nu såg jag att dom har nästan fri tillgång på halm att gå och tugga på. Det finns ingen möjlighet att ta bort halmen helt eftersom vissa hästar behöver ha det, men ni kan ju gissa vem som står vid halmen heeeela tiden. Det är därför jag vågade sänka hö givan. 8,5 MJ tror jag vi har i höt. Ska kolla det sen... Har mailen här.

Madelene: Är det så mycket i ½ dl betfor så hon inte kan äta det då? Vill inte hålla på och spruta i munnen varje dag. då blir hon nog arg:angel:

Behövs vitaminer och mineraler om höet är bra, vad säger analysen?

_moa_ skrev:
Glömde skriva nu såg jag att dom har nästan fri tillgång på halm att gå och tugga på. Det finns ingen möjlighet att ta bort halmen helt eftersom vissa hästar behöver ha det, men ni kan ju gissa vem som står vid halmen heeeela tiden. Det är därför jag vågade sänka hö givan. 8,5 MJ tror jag vi har i höt. Ska kolla det sen... Har mailen här.
Din shettis har ju troligen ett underhållsbehov på runt 30 Mj. Höet innehåller 8,5 Mj/kg och halm ca 5 Mj/kg. Du ska alltså ge den 3 kg hö (= 25,5 Mj) och 1 kg halm (=5 Mj) för att möta pållens underhållsbehov av Mj. Hur mycket den behöver för att täcka proteinbehovet kan jag inte kolla då jag inte vet värdena. Att den lill* står och äter halm hela tiden är ju inte bra, den får ju helt klart brist på protein. Är det möjligt att ha den tillsammans med kompis i anna hage? Alla hästar oavsett ras behöver ha en smbrp/Mj-kvot på ca 6,0 för att må bra.
//marti

Även om du inte skrev till mig om betforen så kan du gott ge den lilla mängd du ger för att "maskera" mineralerna. 1/2 dl torr betfor kan inte väga mer än kanske 50 gr och det tillför bara 0,6 Mj och 3,5 gr smbrp.
//marti

Jag köpte två 2 "feta" minishettisar som bantat i flera år. Dvs att de hade hängbuk och tunn rygg (folk kallar det för feta hästar).
Nu får de vars 2,5 kg hö om dagen, 100 gram kli, 700 gram lucernpellets och nån dl av ett muslifoder för att det ser så färgglatt ut i krubban :p
På bara 2-3 månader så har magen slutat hänga, ryggen har fyllts ut och hovarna har börjat växa, de har börjat få fart på hela maskineriet, kissar ordentligt, bajsar rejält.
De motinerar inte speciellt mkt, går mest i hagen, de motionerade mkt mer innan jag köpte dem.

De var inte feta, de bara såg feta ut. Istället var de undernärda.

Så mitt tips är att se till att få upp proteinet på ponnyn.

Nu är det ju i och för sig flera som sagt det redan, men jag tycker nog att hästen får för lite grovfoder, hö alltså. Och en halv dl betfor är ju också lite..

Dra ner på maten går ju absolut inte, få man kanske tänka om, motion, hur ser hagen ut, liten rasthage eller kuperad, har den hästkompisar att konkurrera med i hagen... osv..

Det är ju inte mycket betfor, men för min pålla som fick betforvattnet efter de stora hästarna så gick det som det gick. Jag är ju inte 100% säker på att det var betforen som gjorde det, men jag är ganska så säker. Fst hon var ju lite mer överviktig än din är.

Min ponny älskade inte precis att få medicinen i munnen med spruta, men när det inte gick att få den i henne på annat sätt så :devil:
Men b-vitamin brukar de ju tycka är gott, det gör mina, bara slukar maten om det är b-vitamin iblandat :D

Om du ökar på hömängden lite så kanske hon får större mättnadskänsla och orkar inte äta lika mycket halm? Bara en fundering.
Är det bara i hagen de har halm? Kanske en greenguard så får hon inte i sig lika mycket? Men hon lär ju vara sysselsatt hela dan :idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
561
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 738
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar