överviktig ponny...

C

cleopatra

jag har en haflinger som har lätt för sig att lägga på sig i vikt...
jag försöker rida varje dag och han får lagom med mat enligt foderrådgivare, men ändå så har jag svårt att få ner honom i vikt :confused: är det någon som har något bra tips på hur jag kan få ner honom i vikt???

Sv: överviktig ponny...

Har samma problem med min ponny. Mycket motion kombinerat med lagom mycket mat = Han är fortfarande fet:(

cleopatra skrev:
jag har en haflinger som har lätt för sig att lägga på sig i vikt...
jag försöker rida varje dag och han får lagom med mat enligt foderrådgivare, men ändå så har jag svårt att få ner honom i vikt :confused: är det någon som har något bra tips på hur jag kan få ner honom i vikt???

Du får nog gå igenom foderstaten en gång till misstänker jag.
Kör hela bibban med uppgifter i tex Hippocampus foderstatsprogram själv istället. Det är bättre att kolla upp själv än att anlita rådgivare.
Det känns trevligt när man gått foderstatskurser och har själv kontroll över situationen.
Allt enligt principen lagom mat i förhållande till det verkliga behovet.
Hästar ska kunna även stå i vila utan att bli överdrivet överviktiga, med rätt foderstat.
Tänk på att alltid börja med att dra ner i första hand på kraftfodret, och inte grovfodret.

Motionera hästen mycket mer kan vara en ide, skaffa någon liten granntjej och se till att han rids/promeneras två- tre timmar om dagen 5 dagar i veckan.

Dra ner eller ta bort kraftfodret, har man ett bra grovfoder (ev analyserat? ) så i de flesta fall så behöver hästen inget tillskott av kraftfoder. Om du ändå vill ha kvar det kolla på hodson dorell som har lågenergi kraftfoder. Superbra, det ger inte snabb energi utan det fördelar sig mer på hela dagen.

Var försiktig med att dra ned på stråfodret eftersom det är så viktigt för hästens välmående. Dock kan du blanda upp hö:t med halm eller proteinfattigt hö eller helt enkelt bara ge protien fattigt hö, för då kan du samtidigt som du håller han i trim ge han ganska mycket så hans tuggbehov blir tillgodosett.

Kramar MuMin

Glöm inte att ge tillräckligt med proteiner, det är mitt enda tips. För annars så har jag samma problem som du med min islänning.

Jag ska försöka börja motionera honom mera nu när han är färdiginkörd och fri från stengalla.... Sen får jag se om det ger resultat.

Oavsett vem som räknat foderstaten så behöver den hållas efter och justeras efter individen. Om din häst är för rund får den mer mat än den gör av med, oavsett vad tabellerna säger.

Kolla upp vad du ger nu (och att du verkligen ger det som är sagt och inte råkar ge lite mer) och så drar du ner 10%. Eller så motionerar du mer.

En fjording i vårat stall hade samma problem förut. Nu är han smäcker. Men nu till saken.. Han gick så smått på ridskolan och reds ungefär som "en vanlig häst". Han fick inget kraftfoder. Endast betfor och hö. Jag vet inte riktigt om detta är skadligt men han har inte mått dåligt av det, jag tror att han mådde bra. Han var alltså smällfet. Men då minskade dom så mycket det gick på hö-fronten. Han ser jättefin ut idag.
Kanske tränar du din häst för lite?
Min häst hade också hö-mage. Det var bara att träna bort.

Det kan väl också bero på hur din häst "är".. stor? Liten? pigg?

Kram på er.

han är 142 i manken och inte jättegrov i typen utan det är bara lite överflödigt fett runt magen och så... jag tränar dressyr för instruktör ca 1-2 gånger i veckan och lika dant med hoppning... sen så tränar jag själv dressyr några dagar och nån dag rider vi ut och busar:D han brukar stå max 1-2 dagar i veckan beroende på väder och hur mycket läxor jag har...

Vad jag har lärt mig är att hästen behöver hö/halm för att magen ska fungera OK. Visst kan man minska kraftfodret ,men det tar oftast lång tid innan det märks på hästen.
Det bästa är att låta hästen få "betala" för maten genom att ridas mer. Det behöver inte innebära hårt arbete utan långa skritturer mm

Och varför skulle det ta speciellt lång tid innan det syns genom att minska kraftfodret, tar väl lika lång tid vad man än drar ner på. Sen kan jag heller inte begripa varför man hellre ska öka motionen än dra ner på maten? Man får väl fixa en foderstat som passar den träningsmängd man tänker ge hästen och inte en träningsmängd som passar foderstaten.

Till trådskaparen: Det är ju egentligen inte svårare än att räkna plus och minus, stoppar hästen i sig mer energi än den gör av med så blir den fet, tvärtom så blir den smalare. Minska energimängden 10% genom att dra in på något fodermedel, företrädesvis kraftfoder (och balansera foderstaten i enlighet med den lägre givan). Börjar det inte synas inom några veckor så minska ännu mer. Uppenbarligen har hästen låg ämnesomsättning, eller så är träningstillägget överskattat. "Lagom" med mat har man inte förrän hästen äter tillräckligt för att täcka sina behov, men inte mer än att den håller ett lagom hull, sen får tabellerna säga vad dom vill.

Senast ändrad:

anhe skrev:
Och varför skulle det ta speciellt lång tid innan det syns genom att minska kraftfodret, tar väl lika lång tid vad man än drar ner på. Sen kan jag heller inte begripa varför man hellre ska öka motionen än dra ner på maten? Man får väl fixa en foderstat som passar den träningsmängd man tänker ge hästen och inte en träningsmängd som passar foderstaten.

Till trådskaparen: Det är ju egentligen inte svårare än att räkna plus och minus, stoppar hästen i sig mer energi än den gör av med så blir den fet, tvärtom så blir den smalare. Minska energimängden 10% genom att dra in på något fodermedel, företrädesvis kraftfoder (och balansera foderstaten i enlighet med den lägre givan). Börjar det inte synas inom några veckor så minska ännu mer. Uppenbarligen har hästen låg ämnesomsättning, eller så är träningstillägget överskattat. "Lagom" med mat har man inte förrän hästen äter tillräckligt för att täcka sina behov, men inte mer än att den håller ett lagom hull, sen får tabellerna säga vad dom vill.

Det där med att gärna öka på motionen än dra ner på maten härrör sig väl från att man försöker hålla kvar en såpass stor grovfodergiva att hästens mage mår bra.
Problemet nuförtiden är ju ofta att höet är "för bra", och det är svårt att ge så mycket som hästens mage skulle behöva. Då blir de feta istället.
I år verkar det vara kanonhö på många ställen. Kanske vore bättre om höet vore "lite sämre", så man kunde ge lite mer utan att hästen blir fet.
Vi ger i stort sett inget kraft alls i år, men alla näringsbehov är uppfyllda med råge bara genom höet, som inte ges i någon enorm mängd, och hästarna har ändå tendens till överhull.

En del ponnyn klara sig nästan enbart på hö om det är ett bra hö villl säga, vet ju inte om du ge den kraftfoder, min flickas ponny fick vi ta bort kraftfodret på,för han blev så fet och slö av det........fast han tränades regelbundet ....;)

:bow: :bow: Jaa ....tabellerna får säga som de vill, kan tyvärr inte passa alla, långt där ifrån ........något man måste lära sig att känna och se..............;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
408
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 870
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 734
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.