Överviktig D-ponny

M

MonsterMy

Jag har skaffat mig en 11årig haflinger av grov typ, nybliven valack som är en aning överviktig. Vetrinären säger att han behöver gå ner minst 150kg, gärna mer. Sker detta inte snarast kommer hans engradiga hälta på båda fram bli sämre. Han har mycket muskler, eftersom han nyss kastrerades. Han är väldigt sparsamt riden under sommaren (enligt fd ägare) och han har då gått på bete och de har mutat honom med hö jämt och ständigt. Och nu ska han som sagt komma i form så då vill jag gärna ha lite tips. Jag ska rida honom ca 6 dagar i veckan, självklart väldigt lugnt i början. Han är lite inkörd, men det är ej jag.

Så har någon lite mat och träningstips så uppskattar jag att få läsa dem!

Kram My

Sv: Överviktig D-ponny

Jag har inga tips, men goggla lite. Har letat där tidigare om samma ämne, och jag hittade en del. Har även för mig att jag läst en tråd om ämnet. Det är bara att söka=)

Ojdå, det låter som en komplicerad historia och det kommer krävas en hel del jobb. Kan du rida honom överhuvudtaget med en engradig hälta och så mycket övervikt?

Jag hade satt honom på diet direkt. Försök få bort sockret ur foderstaten, man kan t ex blötlägga höet 2*10 min och byta vattnet för att laka ur det. Inget bete, och passa dig för nattfrosten och fång, jag hade haft inne nattetid. Inget foder med stärkelse (havre t ex), ska du ge betfor så skölj det flera ggr, man kan ge bakjäst för magen mm.

Ojdå, det låter som en komplicerad historia och det kommer krävas en hel del jobb. Kan du rida honom överhuvudtaget med en engradig hälta och så mycket övervikt?

Jag hade satt honom på diet direkt. Försök få bort sockret ur foderstaten, man kan t ex blötlägga höet 2*10 min och byta vattnet för att laka ur det. Inget bete, och passa dig för nattfrosten och fång, jag hade haft inne nattetid. Inget foder med stärkelse (havre t ex), ska du ge betfor så skölj det flera ggr, man kan ge bakjäst för magen mm.

han har det på böjprovet, vetrinären sa att det var okej så länge han går ner. Han går i en hage med lite gult gräs. vad med nattfrosten?. han är inne på nätterna.

Det ligger många trådar om överviktiga hästar uppe, både i hästvård- och foderforumet.
Mitt tips i dagsläget:
Försök inte svälta hästen smal! Han måste få mat, även om han är fet. Annars drar man bara på sig mer problem, med proteinbrist och beteendestörningar. Ge honom så mycket att tuggbehovet är täckt (1,5-2 kg/100 kg häst), och se till att proteinbehovet är uppfyllt. Ge så lite energi som möjligt. Som du redan sagt själv, motionera med försiktighet. Mycket skritt, gärna ut i terrängen. Grovfoderanaly är aldrig fel, så man kan räkna ut foderstaten.
Körning är bra träning! Se till att du blir ordentligt inkörd först bara :p

Det tar tid, väldigt lång tid. I början kommer det kanske gå rätt fort, men sen stannar det av. Det är fullt normalt, så få inte panik och minska på maten direkt. Det finns ingen mirakelkur tyvärr, jag hade gärna önskat mej en.. Det känns som det vore lättare med en svårfödd än en lättfödd kuse..

/Sthu, med en liten fetknopp som också har en hel del kvar att gå ner.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka