Övervikt och foder

Fillifjonkan

Trådstartare
Vår katthona som innan har varit en tunn och liten katt blev kastrerad i september och har sedan dess blivit fetare och fetare. Hon vill knappt vara ute nu under den kalla perioden och ligger således inne vilar alltför mycket men detta har inte varit ett problem tidigare vintrar. Innan kastreringen hade katterna fri tillgång på mat och hökk vikten fint ändå. Nu får de 2 kissarna 1 skål torrfoder varje dag (innan åt de 2) men hon blir ändå bara tjockare och tjockare.

Såg att man på denna hemsida kan köpa kattfoder för hemleverans http://www.hemfoder.se, vet ni om något av dessa foder kan passa vår runda dam?

Vår andra katt (hane) ska kastreras om ett par månader och jag antar att han också kommer att riskera att bli fet efter detta.
 
Sv: Övervikt och foder

Vilket foder ger du idag? Ett foder med mycket spannmål kan göra katten fet så skippa tex foder från matvaruffärerna.
Olivers foder ska jag testa på mina katter (har både kastrater och fertila...)
 
Sv: Övervikt och foder

Ibland räcker det med att börja mäta upp maten noga och portionera ut den över 2-3 måltider/dag. Det är inte alltid man behöver byta foder.
 
Sv: Övervikt och foder

De får Mjau, har tidigare haft fri tillgång och hållt sig fina på det. Prövar att följa doseringarna mer noga och räcker inte det kollar jag ett nytt foder.

Olivers foder är nämt, vilka andra kan ni tipsa om?
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·
Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 224
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 319
Senast: Castellini
·
Katthälsa Jag vill gärna höra era tankar om detta: I höstas flyttade jag ihop med min sambo på våran gård, de tog med sina två katter (en hane -...
Svar
1
· Visningar
618
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp