Övervikt hos islandshäst

G

Glittnir

Hej!
Jag är intresserad av en islandshäst...
men den är överviktig, hästen har som fett på nacken som liknar en knöl. Är detta farligt:confused:
Är det lätt att banta en häst?
Tacksam för svar!
 
Sv: Övervikt hos islandshäst

En knöl? Som bara en knöl? Eller är hela halsen en stor knöl?

Jag har kämpat sedan september förra året med att banta min häst.

Här är en bild från då:
15september.jpg


Och här är en från idag:
Odinn080.jpg


Det är ju viktigt att banta hästen rätt, det går inte bara att sänka maten hos hästen, utan även väldigt mycket träning krävs. Jag har tränat Yrpa i intervaller, en vecka vila, två veckors ridning, en vecka vila osv. Mycket klättring och rätt mängd mat.
Under vintern har hon gått på c:a 5 kilo hö samt kraftfoder.
Nu går hon på två kilo hö och äter gräs på dagarna, hon har lagt på sig en aning sen gräset kom, men så har hon även en fölmage.. :)
 
Sv: Övervikt hos islandshäst

hej!

Jag har en överviktig islänning, hon har som en slags bulle under mankammen. Det är lixom en grop mitt på halsen, hon har det på båda sidor av mankammen och resten bullar ut. veterinären hade aldrig sett nåt liknande, han pratade om att dom kunde få nån slags ärr om dom får antibiotikasprutor men att man brukar inte spruta det där... eller om nån har stått och bitit henne över manen men då borde det synas nån ärrvävnad i pälsen och det gör det inte...
Läste idag om "fångnacke" här på Bukefalos, funderade på om det kunde vara det. Men min har haft så åtminstone sen början på april, och inget fång har det blivit... Men jag läste åxå nånstans att om dom bara grisepassar får dom kraftiga halsmuskler, och min kan skritt, grisepass och galopp, så... Men jag vet inte, nån får gärna upplysa mej. :bow: I passet står det att hon är femgångare...

Det är inte helt lätt att banta dom nu när det finns så mycket gott grönt gräs... :angel:

Flera av mina kompisar tycker att det ser ut som att min har föl i magen åxå, och juvret är svullet. Vet. sa att "det ser knepigt ut". Så nu väntar vi på svar på blodprovet. Kanske det blir "två för en", mitt hästköp?:eek:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Övervikt hos islandshäst

Min dam har också svullet juver.

Vad det kan vara för gropar i din hästs mankam har jag ingen aning om. Men bra att ni kollar upp det, en häst i stallet fick en rejäl bula precis vid sadelläget. Hon blev blockhalt, prover togs och inget hittades. Sedan kom vi på att hon lekt i snön samma dag som bulan kom, så förmodligen sparkade hon sig själv rätt hårt.. Knäppskallen. Hon har fortfarande en lårkaka kvar.
 
Sv: Övervikt hos islandshäst

Men det är som vi manen som fett...där manen börjar på halsen..
tror ni det är nån nackdel?
Kan man "träna" bort den?
hästen är ju överviktig som sagt...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
553
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 329
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Jag är intresserad av en f.d ridskolehäst som inte fungerade i verksamheten dels för att den var känslig och för svårhanterlig där...
Svar
11
· Visningar
1 057
Senast: SaraB
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
830
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp