ÖVERTYDLIGA ledarskapsövningar?

Sv: ÖVERTYDLIGA ledarskapsövningar?

Vad jag ville ha fram egentligen det är väl att man inte alltid behöver GÖRA så mycket - dvs DOMINERA hästen bara för att hästen har ett dominant beteende.

nh är ju "bara" sunt bondförnuft, bara lite finslipat :)

Nedanstående är inte riktat mot dig, utan en mer allmän kommentar (men svarar delvis på ditt inlägg också)

- om hästen visar ett dominant beteende mot dig så har har den inte accepterad dig som ledare. När ser man en häst med låg rang visa dominant beteende mot ledarhästen?
Jag håller med att man inte måste "göra" så mycket med hästen, men man måste befästa sitt ledarskap - det gör man inte genom att träna vissa saker på volten och sedan glömma dem så fort man går därifrån, det handlar om ett förhållningssätt till hästen som bygger på ledarskap och ömsesidig kommunikation. Hästen läser oss människor hela tiden och avgör hur stark/svag ledare vi är och om vi förtjänar ledarskapet.

"NH-tänket" måste finnas i all hantering och kommunikation med hästar, det är inte något man tränar på en bana.

Uddatyp:
Det är en ganska vanlig vanföreställning att "nån som kan tar o fixar det". Visst, nån som kan kan säkert fixa så att den kan hantera hästen. Tyvärr är det så att det inte brukar fungera när pållen sedan ska hanteras av "vanligt folk" igen såvida de inte oxå har fått lära sig hur man gör. Det här med NH är något som man har med sig hela tiden i den vardagliga hanteringen, inte något som man sysslar med på kul någon torsdag i oktober när man inte har något annat för sig. Det ska sitta i ryggmärgen precis som att gå och stå.
Gå en kurs du med! Det öppnar en ny värld, jag lovar!;)

jag har gått många kurser så jo ja vet en del jag med och håller på mycke med nh med min häst..som också är väldigt dominant men underbart snäll med folk och hantering o så..men som sagt så måste man ju underhålla de och ja håller på med honom varje dag o han är urtrevlig att umgås med..han följer mej som en liten vovve överallt...och har stor respekt för alla människor..

ja menar bara att de är bra att ta hjälp av någon som kan hjälpa till med hur man ska bete sej med kroppspråk och sånt..för vet man inte hur man ska reagera så är de inte lätt och hästen missupfattar..inte att någon annan ska ta o fixa hästen och sen lämna tillbaka den.

Senast ändrad av en moderator:

Va bra! Fick för mig att du inte hörde till "de invigda" m.a.a. din formulering.:D:D:D. Visst är det härligt när man fått den där goa kontakten med pållen och den får för sig att den är en väluppfostrad "vovve":)

Hej alla :)

Jättemånga bra inlägg här! Är det nån som har nåt bra tips om det någonstans finns bra tips för hur människan kan ge fel signaler, dvs vad man skall tänka på i sitt kroppsspråk när man hanterar hästar... skulle vara kul att läsa lite exempel på sånt.

Ett exempel: Hur gör man när pållen inte kommer när man är lite stressad och har en tid att passa, kanske träning för instruktör, veterinärbesök eller hovslagarn ska komma? Man blir mer o mer irriterad och går med raska steg rakt mot hästen medan man ser den rakt i ögonen och hästen travar iväg när du är precis så du nästan kan fånga den... Det du då gjort är att uppträda hotfullt mot den och då är det klart att den sticker! Ska du lyckas ska du uppträda som om du hade hela dagen på dig och inte gå rakt mot hästen och inte stirra den i ögonen utan titta ner i backen,slappna av, vända sidan till och bjuda in den att komma till dig.:smirk:

Jag efterlyser "NH for dummies" ;)

Nej skämt åsido var Konstantins exempel bra och sånt borde väl vara självklart för de flesta. Jag har liksom Fnykis också en häst som är lite dominant och som jag beslutat mej för att "börjat om från noll" med. Ingen ridning eller sånt innan grundhanteringen känns trygg och okej.

Jag inte att man behöver var speciellt övertydlig med en dominant häst utan kanske snarare tvärtom börja med små små steg och i lugn och ro låta det ta den tid det tar att bygga upp ett ömsesidigt förtroende. Många som skriver om NH här på forumet säger att om man inte sysslat med det tidigare ska man ta en instruktör till hjälp. Vad gör man då om det inte finns någon instruktör i trakten? Hur svårt kan det vara för en hästägare att börja "från noll"?
Mitt eget problem är just att jag är rädd för att inte kunna läsa av hästens nyanserade kroppspråk och att själv sända ut fel signaler, och då menar jag inte i relativt självklara situationer som den Konstantin beskrev utan i en situation då man t.ex. ska lära hästen att i alla lägen respektera ens privata zon eller lära den acceptera något nytt och kanske skrämmande. Kan man då sända ut fel signaler, och i såfall vilka?
Kanske man inte borde "tänka" så mycket ;)

Jag vill poängtera "hjälpa hästen", för det är vad allt kommer ner till. Många har inställningen att de ska ta strid med en dominant häst och agerar då lätt med ilska. De allra flesta hästar som är dominanta mot människor är osäkra och har lagt sig till med försvar. Det gäller att vara svart-vit, ha exakt timing och kunna vara hård i kärlekens tecken, så att man inte agerar utifrån sårade känslor / frustration. Att alltid göra så lite som möjligt, hitta varandet istället för att fastna i att man måste prestera något. Att ta sig an en häst som slåss mot människor handlar lika mycket om läkning som uppfostran.

...jag kan skriva hur mycket som helst när jag kommer igång... fråga gärna om det är något jag ska bena ut.
:bow::bow:

Till TS:
Köpte själv en dominant dam som gått 2 år (gick med föl tom feb i år) och skött sig själv och bossat över en flock. Lätt i både framändan och baken emellan åt men dock inte för att göra illa utan att försöka dominera. Hon har ett hjärta av guld och med stor integitet.

I börjat kunde hon dra med mig släpande efter i repet/grimskaftet medans nu kan jag gå på lång promenad med ett rep runt halsen (skulle säker gå utan oxå men finns en del vägar som hon måste springa över om hon skulle få för sig att sticka hem så vågar inte helt löst mer en på gården)

Uppsuttet kunde hon sticka rätt in i skogen (trots att resten av gruppen kunde galoppera rätt fram) alt bocka och vända i luften, backa (var alltid en av hennes första försök), resa sig lite och bocka lite för att sedan. Hon ville dock aldrig få av en utan bara ur balans så hon fick kontrollen. När jag hade riktigt ont (har fibromyalgi) och ville rida så fick någon leda mig i paddocken medans nu kan jag rida henne helt lös i paddocken och skritta och bara slappna av. :love:

Vi jobbar fortfarande med vår kontakt men nu när jag är nere i ett skov och har ont så tar hon beskyddar rollen. Normalt kan vi rida/gå några meter från en borr i full gång som borrar för bergvärme. Då har hon tittat lite men nu när hon ska skydda mig så är hon på vakt när vi är ute för allt som kan vara farligt.

Många glömmer av någon anledning bort sig själv och har utgångspunkt att träna hästen. Själv anser jag att man ska utgå från att träna sig själv för att kunna visa hästen bättre vad du vill att den ska göra. Bara en sådan sak som att jobba lite med sig själv för att vara i rätt "form" innan man hämtar hästen. Menar att man ska känna sig bestämd och lugn istället för om man stressat till stallet och fortfarande känner sig stressad när man hämtar hästen.

Det gäller att försöka få så bra förutsättningar som möjligt. När det gäller övningar så håller jag med som flera redan skrivit med grunderna. Med flyttningar, stanna, stopp osv och sedan lägga in rygga. Kan bli en rejält fight med vissa hästar med ryggningen om man börjar med den. Sedan har alla olika sätt att jobba på men det jag skrivit är mitt sätt.

Vad gör man då om det inte finns någon instruktör i trakten?
Så är det där jag bor men har blivit bättre nu när fler fått upp ögonen och ändrat synen att det inte förstör hästarna som många tyvärr fortfarande anser. Nu har det dykt upp några kurser med tyvärr bara grundläggande (förutom en kurs för Moore som tyvärr kostade runt 5000 och jag är sjukpensionär men ska försöka spara ihop det till nästa sommar om han kommer :mad:) och vi har kommit en bit på väg.

Jag har försökta läsa allt jag kommit över i böcker och nu finns det mkt på internet (även video) men gäller att granska kritiskt för på nätet hittar man folk som pratar bra men vars metoder är under all kritik.

Parelli har träningskit med olika nivåer men de är ganska dyra. Skulle vara roligt att få låna och se hur det är för känns som mkt pengar om det visar sig att man tex köpt fel nivå mm.

Har du möjlighet att kanske åka iväg på en helgclinic?

Liknande trådar

Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 371
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 688
Senast: Dopy
·
Träning Nu skulle jag behöva alla era bästa tips. Har börjat rida ett sto som är den stelaste häst jag någonsin mött. Nu talar vi 10 år av fel...
2
Svar
23
· Visningar
3 956
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Avstå jobbresor
  • Menskopp

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat