ÖVERTYDLIGA ledarskapsövningar?

fnykis

Trådstartare
Behöver brainstorma lite.

Har precis börjat sköta ett sto som är mycket dominant. Har arbetat med dominanta hästar förr, men denna tjej tar verkligen priset.

Då jag inte rider hästen utan enbart arbetar den från marken behöver jag lite förslag på övningar. Min säkerthet är mycket viktig då hästen gärna sparkar åt föraren. Står även gärna på bakbenen precis intill mig.

Hästen är inte elak, men behöver en trygg och bestämd ledare.

Någon med förslag på en mycket tydlig övning?

är jag luddig kanske???

Sv: ÖVERTYDLIGA ledarskapsövningar?

Hmm.. Jag skulle inte vilja göra några specifika 'övningar' med en mkt dominant häst eftersom det lätt provocerar fram sparkar och dylikt = farligt även om man har hjälm och väst.

Hellre bara ta det på 'basic' nivå dvs leda hästen och annan daglig rutinhantering.

Håller med ovanstående, börja med basic, fast det kanske funkar redan eller?

Om hästen är snäll i övrigt så var snäll tillbaka, dvs. kel och smek,se till att du kan ta på hästen överallt.

Flytta runt hästen lite hipp som happ. Gör ingen stor grej av det utan bara lite i förbifarten som en påminnelse om vem som flyttar på vem. Är du ute och går så stanna då och då och be hästen flytta undan eller backa - belöna när hon gör rätt. Vid rykt kan man ta för vana att flytta lite på hästen varje gång man byter sida och självklart belöna eftråt.

I övrigt håller jag med föregående skribenter.

Behöver brainstorma lite.

Har precis börjat sköta ett sto som är mycket dominant. Har arbetat med dominanta hästar förr, men denna tjej tar verkligen priset.

Då jag inte rider hästen utan enbart arbetar den från marken behöver jag lite förslag på övningar. Min säkerthet är mycket viktig då hästen gärna sparkar åt föraren. Står även gärna på bakbenen precis intill mig.

Hästen är inte elak, men behöver en trygg och bestämd ledare.

Någon med förslag på en mycket tydlig övning?

är jag luddig kanske???
Lämna bort den till någon som kan.

Håller med ovanstående, börja med basic, fast det kanske funkar redan eller?

Om hästen är snäll i övrigt så var snäll tillbaka, dvs. kel och smek,se till att du kan ta på hästen överallt.
*dkl*

ja skulle nog inte tycka de va en bra ide att inte göra nåt med hästen för de där beteendet kommer ju komma fram tillslut endå i vissa situationer..
sånna hästar behöver oftast en bra ledare så den känner sej trygg o inte tar över..vilket är lätt att den gör om man inte gör nåt åt de.

däremot så skulle de va bra om nån som vet va den gör tar o fixar de..för dominanta hästar som utmanar är inte kul om man inte vet hur man ska hantera de.

*dkl*

ja skulle nog inte tycka de va en bra ide att inte göra nåt med hästen för de där beteendet kommer ju komma fram tillslut endå i vissa situationer..
sånna hästar behöver oftast en bra ledare så den känner sej trygg o inte tar över..vilket är lätt att den gör om man inte gör nåt åt de.

däremot så skulle de va bra om nån som vet va den gör tar o fixar de..för dominanta hästar som utmanar är inte kul om man inte vet hur man ska hantera de.

Det brukar inte vara särskildt lyckat att sätta hårt mot hårt med en sådan häst.
Om man uteslutit sjukdom, smärta, trauma,felhantering,feluppfostran,gener,då kan man prata om övningar.

skrev inget om hårt mot hårt...o jag antar att hästen är frisk.

Lämna bort den till någon som kan.
Måste ju bara fråga vad det är för något som får dig att tro att jag inte kan:S

Jag vill bara brainstorma, kanske (garanterat) finns det fler med samma "problem".

skrev inget om hårt mot hårt...o jag antar att hästen är frisk.
japp, hästen i fråga är frisk. Det handlar om dominans och osäkerhet.

Som jag skrev i mitt första inlägg så behöver hästen en trygg och konsekvent ledare. Som tydligt visar vad man förväntar av den. Detta är något vi redan jobbar med, naturligvis.

Min tanke med denna tråd var att jag kanske kunde få lite tips om specifika övningar som är trygga och tydliga för hästen.

Nu fick jag en del tips om att flytta hästen, kunna beröra den överallt. Detta fungerar.

Men i hanteringen blir det lite galet. Alltså hanteringen utanför stallet, vid longering, tömkörning, ledning tof stallet. mm ..

Hoppas på flera konkreta tips.

Kankse har någon egna erfarenheter att dela med sig av.

Enligt mig finns det inga/väldigt få omöjliga hästar.

Detta är ingen omöjlig häst.

Har själv erfarenhet av en riktigt dominant morrhoppa och tror att du har alldeles rätt, det är en fråga om ledarskap. Börja med att skaffa dig en repgrimma och ett rep. Ta sedan kontakt med en vettig NH- eller equine-tränare och ta hjälp! Det är jätteviktigt att du är tydlig i ditt kroppspråk så hästen begriper vad du säger och det är definitivt inte lätt. Börja med basics, du flyttar på hästen, låt den inte flytta på dig. Tänk säkerhet. Använd hjälm. Gå med henne, stanna, gå igen, ändra riktning, flytta på henne om hon är i vägen (gå inte runt henne) och låt henne aldrig få baken mot dig. Är hon sur- mota bort henne från dig. Låt henne bara komma till dig när hon inte är sur. Använd repgrimma när du leder och jobbar med henne. Du blir mycket starkare med den och riskerar inte att hon skadar sig i munnen som med ett skarpt bett. Bind däremot aldrig upp henne i repgrimma.
Jag tror inte på att "lämna bort hästen till nån som kan". Grejen är att hästen ska acceptera ditt ledarskap. Däremot är det nog bra om ni går en kurs tillsammans, eller att du tar hjälp av någon som kan visa dig handgripligen. Det här med kroppspråk är svårt och vi människor snackar en massa skit som vi inte är medvetna om så pållarna har det inte lätt när de ska lista ut vad vi menar. Gå en kurs! Jag lovar dig att med rätt tränare kommer du att känna dig lite som Dr Dolittle (han som pratade med djuren).
My equine trainer made my horse and me best friends:love::love::love::bow::bow::bow:

Och jag tycker att du har rätt inställning! Det finns inga omöjliga hästar....Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Det handlar inte om övningar. Det handlar om ett varande som du måste leva i, absolut inte ta till bara då och då.
Hästen läser inte enbart av ditt medvetna kroppsspråk, saker du tycker att du gör. Den ser allt. Ditt undermedvetna kroppsspråk hänger ihop med din mentala status, vilken i sin tur dels är förankrad i hur långt du kommit med dig själv, dels varierar från dag till dag och i varje nu.
Denna mentala frekvens du ligger på påverkar även ditt energiflöde, som i sin tur också påverkar kroppen som även påverkar energi och det mentala tillbaka.
Som människa måste du förstå och acceptera att allt hänger ihop, och att allt är du.
Och, att det här är fullkomligt naturligt för hästarna.
Därför kan du inte välja att omvärlden/hästen enbart ska läsa av dina grova signaler, för den ser i första hand DIG, din person och varelse rakt igenom.
Du kan därför inte spela ett skådespel mot hästen, låtsas vara tuff eller dylikt. Du måste utvecklas som person, du måste skapa dig insikter som gör att du väljs till ledare.

När din tanke, energi och kropp väl är en sann helhet så vet du vad du måste göra i varje nu, då behöver du ingen brainstorm på ett forum.
För när du skriver att du behöver råd över hur du ska leda hästen, longera den och hantera den, så blir jag orolig. Alla kan köra fast, men det du tar upp är basic-grejer, som du vet hur du ska lösa med den hästen när du fått mer rutin på andra hästar.

Jag skulle råda dig att inte ge dig på de värsta hästarna i nuläget. Träna mer på andra individer, där du kan träna upp din fokus, kroppshållning, självsäkerhet, ödmjukhet etc utan att det är en ökad skaderisk inblandad. Först när du har omvandlat kunskaper från olika håll till insikt som är förankrad i dig, är du redo för att hjälpa svårare hästar.

Jag vill poängtera "hjälpa hästen", för det är vad allt kommer ner till. Många har inställningen att de ska ta strid med en dominant häst och agerar då lätt med ilska. De allra flesta hästar som är dominanta mot människor är osäkra och har lagt sig till med försvar. Det gäller att vara svart-vit, ha exakt timing och kunna vara hård i kärlekens tecken, så att man inte agerar utifrån sårade känslor / frustration. Att alltid göra så lite som möjligt, hitta varandet istället för att fastna i att man måste prestera något. Att ta sig an en häst som slåss mot människor handlar lika mycket om läkning som uppfostran.

...jag kan skriva hur mycket som helst när jag kommer igång... fråga gärna om det är något jag ska bena ut.

Det handlar inte om övningar. Det handlar om ett varande som du måste leva i, absolut inte ta till bara då och då.
Hästen läser inte enbart av ditt medvetna kroppsspråk, saker du tycker att du gör. Den ser allt. Ditt undermedvetna kroppsspråk hänger ihop med din mentala status, vilken i sin tur dels är förankrad i hur långt du kommit med dig själv, dels varierar från dag till dag och i varje nu.
Denna mentala frekvens du ligger på påverkar även ditt energiflöde, som i sin tur också påverkar kroppen som även påverkar energi och det mentala tillbaka.
Som människa måste du förstå och acceptera att allt hänger ihop, och att allt är du.
Och, att det här är fullkomligt naturligt för hästarna.
Därför kan du inte välja att omvärlden/hästen enbart ska läsa av dina grova signaler, för den ser i första hand DIG, din person och varelse rakt igenom.
Du kan därför inte spela ett skådespel mot hästen, låtsas vara tuff eller dylikt. Du måste utvecklas som person, du måste skapa dig insikter som gör att du väljs till ledare.

När din tanke, energi och kropp väl är en sann helhet så vet du vad du måste göra i varje nu, då behöver du ingen brainstorm på ett forum.
För när du skriver att du behöver råd över hur du ska leda hästen, longera den och hantera den, så blir jag orolig. Alla kan köra fast, men det du tar upp är basic-grejer, som du vet hur du ska lösa med den hästen när du fått mer rutin på andra hästar.

Jag skulle råda dig att inte ge dig på de värsta hästarna i nuläget. Träna mer på andra individer, där du kan träna upp din fokus, kroppshållning, självsäkerhet, ödmjukhet etc utan att det är en ökad skaderisk inblandad. Först när du har omvandlat kunskaper från olika håll till insikt som är förankrad i dig, är du redo för att hjälpa svårare hästar.

Jag vill poängtera "hjälpa hästen", för det är vad allt kommer ner till. Många har inställningen att de ska ta strid med en dominant häst och agerar då lätt med ilska. De allra flesta hästar som är dominanta mot människor är osäkra och har lagt sig till med försvar. Det gäller att vara svart-vit, ha exakt timing och kunna vara hård i kärlekens tecken, så att man inte agerar utifrån sårade känslor / frustration. Att alltid göra så lite som möjligt, hitta varandet istället för att fastna i att man måste prestera något. Att ta sig an en häst som slåss mot människor handlar lika mycket om läkning som uppfostran.

...jag kan skriva hur mycket som helst när jag kommer igång... fråga gärna om det är något jag ska bena ut.

:bow::bow::bow:

Uddatyp:
Det är en ganska vanlig vanföreställning att "nån som kan tar o fixar det". Visst, nån som kan kan säkert fixa så att den kan hantera hästen. Tyvärr är det så att det inte brukar fungera när pållen sedan ska hanteras av "vanligt folk" igen såvida de inte oxå har fått lära sig hur man gör. Det här med NH är något som man har med sig hela tiden i den vardagliga hanteringen, inte något som man sysslar med på kul någon torsdag i oktober när man inte har något annat för sig. Det ska sitta i ryggmärgen precis som att gå och stå.
Gå en kurs du med! Det öppnar en ny värld, jag lovar!;)

Ibland kan man behöva göra precis tvärtom.

Ignorera beteendet, gör ingen affär av det.

Som exempel kan jag nämna min häst. När jag köpte henne så var hon expert på att backa så fort hon inte ville vara med om nåt, t ex tränsas, spolas mm. (Unghäst) Förre ägaren straffryggade hästen när hon backade för att bli av med beteendet. Jag testade detta också, men tyckte inte det fungerade. Så började jag göra tvärt om. Följer med backningen i den mån det går. Leder tillbaka hästen, och börjar om med det jag gjorde. Lungt och tålmodigt och envist. Tid tog det, men 30-meters ryggningarna har hon nu slutat med, utan konflikt. Ibland ryggar hon några steg men kommer på att det inte är lönt.

Vad jag vill ha sagt är egentligen - less is more. Hoppas detta hjälper dig något och att jag lyckats göra mig förstådd.

Ibland kan man behöva göra precis tvärtom.

Ignorera beteendet, gör ingen affär av det.

.... Så började jag göra tvärt om. Följer med backningen i den mån det går. Leder tillbaka hästen, och börjar om med det jag gjorde. Lungt och tålmodigt och envist. Tid tog det, men 30-meters ryggningarna har hon nu slutat med, utan konflikt. Ibland ryggar hon några steg men kommer på att det inte är lönt.

Vad jag vill ha sagt är egentligen - less is more. Hoppas detta hjälper dig något och att jag lyckats göra mig förstådd.

Bara en kort inflikning:
Jag skulle iofs inte säga att du gör "tvärt om" det som jag tolkar händer är att hästen försöker flytta din position genom att backa, alltså så att du hamnar på ett annan plats i förhållande till henne, genom att följa med i backningen visar du att hon inte kan ändra positionen och därför stannar hon.

hoppas du förstår vad jag menar, inte för att du har fel på nåt sätt, men att tänka så här ger en lite annan bild av vad som händer:smirk:

Bara en kort inflikning:
Jag skulle iofs inte säga att du gör "tvärt om" det som jag tolkar händer är att hästen försöker flytta din position genom att backa, alltså så att du hamnar på ett annan plats i förhållande till henne, genom att följa med i backningen visar du att hon inte kan ändra positionen och därför stannar hon.

hoppas du förstår vad jag menar, inte för att du har fel på nåt sätt, men att tänka så här ger en lite annan bild av vad som händer:smirk:

OK, jo jag förstår vad du menar. Inser nu att jag handlat som NH föreskriver, men jag bedyrar att det bara är vanligt svenskt bondförnuft ;-)

Vad jag ville ha fram egentligen det är väl att man inte alltid behöver GÖRA så mycket - dvs DOMINERA hästen bara för att hästen har ett dominant beteende.

Tack så mycket för ett bra och inspirerande svar!
Suger åt mig som en svamp.

Tack tack

Fantastiskt fint skrivet! Får tårar i ögonen...

Vill bara dela med mig och säga att vi idag hade ett väldigt fint sammarbete. Hästen kunde slappna av och var väldigt lyhörd.

Jag säger det igen... detta är ingen omöjlig häst.
det finns en pärla där.

Liknande trådar

Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 371
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 688
Senast: Dopy
·
Träning Nu skulle jag behöva alla era bästa tips. Har börjat rida ett sto som är den stelaste häst jag någonsin mött. Nu talar vi 10 år av fel...
2
Svar
23
· Visningar
3 956
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka