Det handlar inte om övningar. Det handlar om ett varande som du måste leva i, absolut inte ta till bara då och då.
Hästen läser inte enbart av ditt medvetna kroppsspråk, saker du tycker att du gör. Den ser allt. Ditt undermedvetna kroppsspråk hänger ihop med din mentala status, vilken i sin tur dels är förankrad i hur långt du kommit med dig själv, dels varierar från dag till dag och i varje nu.
Denna mentala frekvens du ligger på påverkar även ditt energiflöde, som i sin tur också påverkar kroppen som även påverkar energi och det mentala tillbaka.
Som människa måste du förstå och acceptera att allt hänger ihop, och att allt är du.
Och, att det här är fullkomligt naturligt för hästarna.
Därför kan du inte välja att omvärlden/hästen enbart ska läsa av dina grova signaler, för den ser i första hand DIG, din person och varelse rakt igenom.
Du kan därför inte spela ett skådespel mot hästen, låtsas vara tuff eller dylikt. Du måste utvecklas som person, du måste skapa dig insikter som gör att du väljs till ledare.
När din tanke, energi och kropp väl är en sann helhet så vet du vad du måste göra i varje nu, då behöver du ingen brainstorm på ett forum.
För när du skriver att du behöver råd över hur du ska leda hästen, longera den och hantera den, så blir jag orolig. Alla kan köra fast, men det du tar upp är basic-grejer, som du vet hur du ska lösa med den hästen när du fått mer rutin på andra hästar.
Jag skulle råda dig att inte ge dig på de värsta hästarna i nuläget. Träna mer på andra individer, där du kan träna upp din fokus, kroppshållning, självsäkerhet, ödmjukhet etc utan att det är en ökad skaderisk inblandad. Först när du har omvandlat kunskaper från olika håll till insikt som är förankrad i dig, är du redo för att hjälpa svårare hästar.
Jag vill poängtera "hjälpa hästen", för det är vad allt kommer ner till. Många har inställningen att de ska ta strid med en dominant häst och agerar då lätt med ilska. De allra flesta hästar som är dominanta mot människor är osäkra och har lagt sig till med försvar. Det gäller att vara svart-vit, ha exakt timing och kunna vara hård i kärlekens tecken, så att man inte agerar utifrån sårade känslor / frustration. Att alltid göra så lite som möjligt, hitta varandet istället för att fastna i att man måste prestera något. Att ta sig an en häst som slåss mot människor handlar lika mycket om läkning som uppfostran.
...jag kan skriva hur mycket som helst när jag kommer igång... fråga gärna om det är något jag ska bena ut.