Överträdelse vid handen...

Sv: Överträdelse vid handen...

Hmmm. Du, slå upp longör i ett lexikon innan du använder det ordet, det betyder inte riktigt det du tror, misstänker jag! :angel:

Förslag på annat, mer vedertaget ordval = förare

Fast man skriver väl longör på svenska? :o

Tänkte att et fanns andra ord för förare än driver, men det tycker inte mitt ordlexikon att det finns. :crazy:
För driver kan man väl knappats kalla det?

longör [låNgö´r] subst. ~en ~er
ORDLED: long-ör-en
• utdraget, föga underhållande avsnitt av skildring, föreställning e.d.: ~er förekommer, särskilt då författaren blandar in sina egna filosofiska reflexioner
KONSTR.: en ~ (av ngn)

Jag kollade i arméns ridinstruktion, och där använder de termen linförare.

Vet inte om det finns något motsvarande engelskt ord, faktiskt.

Ah linförare är ett bra ord. :bow:

Nej inte jag heller. Man skulle haft tag på någon engelsk hästperson här inne. :angel:

:rofl:

Ja det tycker jag att vi kör på! :rofl:

Nu har jag kollat ett par böcker, och det ord som används mest verkar vara trainer.

Överträdelse vid handen som övning verkar kallas lateral steps in hand.

Okej, men det låter ju vettigt.
Får plåga Bent med de frågorna när jag träffar han nästa gång, men tills dess får det stå som du skrev. Förhoppningsvis är det samma när man frågar honom om det.

Vad tusan heter samsida hjälper? :o

*engelska kunskapen är hög just nu känner jag* :crazy:

Hm...när man longerar så innan man släpper ut dem på volten brukar man gå snett framför dom baklänges: be dem böja/ställa, länga överlinjen och gå i en lätt öppna på volten = överträdelse vid handen.

Kanske någon som kan förklara bättre än mig. :crazy:

Om man går baklänges innanför en häst på volten så är den naturliga hästreaktionen att röra sig slutaaktigt...:angel:
För mig är överträdelse när man ber hästen trampa in ett bakben under sig med hästen tvärandes inåt.

Beror på vart man går. Jag kan få Ami att gå i sluta om jag går närmare och blockar hennes bog, men om jag går längre ifrån och öppnar för hennes bog så går hon direkt i en öppna liknande rörelse. Det har alla hästar gjort utan annan uppmuntran som jag gjort det på.

Ja okej. Det är ju till för att de ska börja böra på innerbak mer så det är ju samma sak. Bara att jag la till att de sätter innerbak mellan sina framben istället för att spåra.

Går man framför hästen och den svarar för kapsonen korrekt så är det busenkelt att få den till överträdelse vid handen.Som hjälp kan man också förstärka det man vill med att använda spö't på innebak för att få det att träda dit man vill. Dock viktigt att hästen inte börjar tvära, rörelsen ska vara ganska svag.

Knutssonskan - jag tänkte på användandet av ordet "on long rein" i betydelsen att det då används för på lång tygel såklart, men kan det inte finns någon kopploing till longe? "On one long rein" eller nåt. Nä, jag vet faktiskt inte. Det lät inge bra heller.

longera för handen och inte i skrittmaskin:

lunge

to lunge

lunging

*I am spinning the horse around me in a circle* :-)

(Line drive är faktiskt en idrottlig term inom baseball och softball :-) och det är när en slagen boll kommer i en rak bana i ca 80 km/h eller mer. )

poseidon skrev:
Går man framför hästen och den svarar för kapsonen korrekt så är det busenkelt att få den till överträdelse vid handen.Som hjälp kan man också förstärka det man vill med att använda spö't på innebak för att få det att träda dit man vill. Dock viktigt att hästen inte börjar tvära, rörelsen ska vara ganska svag.

Knutssonskan - jag tänkte på användandet av ordet "on long rein" i betydelsen att det då används för på lång tygel såklart, men kan det inte finns någon kopploing till longe? "On one long rein" eller nåt. Nä, jag vet faktiskt inte. Det lät inge bra heller.

förstärka hjälper - reinforce aids

Sorry. Har inte internet just nu. Lånar en dator hos psychogrrl just idag.

Får internet igen en bit in i maj.Så vill ni ha tag på mig får ni pallra er in på hemsidan och leta upp mit telefon nummer. ;)

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
503
Senast: Oknytt
·
Hemmet Jag har snöat in på nostalgi hästböcker från 80 talet. Letar efter en speciell, men kan inte komma på vad den heter. Jag tror det är...
Svar
3
· Visningar
323
Senast: FiaM
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: MiniLi
·
Trädgård & Växter Jag har tillgång till mängder av jättefina vinterpäron., vet dock inte vad sorten heter. Men vad gör man med dem? Hur förvarar man dem...
Svar
0
· Visningar
180
Senast: Nebraska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama