Överslag valp

Singoalla

Trådstartare
Ja, det kommer att komma många trådar av mig framöver. Den som frågar om saker får veta! :D

Vår 8 veckor gamla dvärgpinscher verkar lätt få överslag (heter det då?). Ja, nu har han ju precis flyttat till oss så det är nog mycket för honom att ta in med ny miljö och nya intryck. Jag tror det kommer att lägga sig. Men jag är ändå nyfiken på om någon här har erfarenhet av hur man bör agera? I morse gick han igång efter vår lilla vistelse ute. Det började med att han lekte med sina leksaker på mattan när vi kom in. Sen började han bita på mina fötter och händer men jag försökte distrahera honom med en annan leksak. Men det verkar som att när han har fått sikte på foten så blir han nästan lite manisk, stressar upp sig och är BARA intresserad av foten. Han har även juckat lite på handen och min fot. Jag gick och la mig i sängen igen men då började han springa runt och pipa, låter nästan som ett litet marsvin. Letade efter leksaker. Bet i kompostgallret. Bet på väggen :crazy: Hoppade på ansiktet och skulle bita i näsan. När han sätter igång såhär verkar det inte spela någon roll hur lugn jag är. Jag låg kvar i sängen och tittade på när han var överaktiv, pipig och stressad och sprattlade runt över lägenheten i nästan en timme. Om han kom till mig så försökte jag prata lite lugnt med honom och klia bakom örat men han stannar bara någon sekund innan han studsar vidare.

Hur bör jag agera när han är "in the zone"? Det är ju en fin gräns där han leker och har kul, tills man märker att det går lite över styr och han verkar mest uppspelt och frustrerad. Är det överslag och/eller normalt beteende för en liten valp?

Sv: Överslag valp

När de är övertrötta och väldigt uppe i varv så kan man få tvångsgosa lite med dem. Ta upp honom i famnen och håll om så pass hårt (men samtidigt ändå mjukt, om du förstår hur jag menar) att han inte kan sprattla sig loss. Mjukna så fort han slappnar av. Efter ett tag kommer han att somna. I början kan proceduren ta ett litet tag, men rätt snart så kommer han nog börja somna så fort du börjar tvångsgosa.

Googla på "ryggsäcken" så hittar du ett liknande sätt för att få valpen att slappna av.

Tack för era svar! Har googlat ryggsäcksövningen och tycker det verkar toppen. I morse vid något tillfälle så försökte jag lägga ner honom på mitt bröst en liten stund men han sprattlade förfärligt mycket när han blev fasthållen. Man får väl testa korta stunder om och om igen kan jag tänka mig, innan han taggar ner.

När han går igång sådär, borde jag ta bort hans leksaker? Tänker att leksakerna triggar igång honom ytterligare när han hittar dom. Men å andra sidan blir ju hela lägenheten en leksak när han är på det humöret.

När vi skaffade vår blandning (med dvärgpinscher i) läste jag mycket om dem och det stod att de ofta behövde hjälp att varva ner. Hoppas ryggsäcksövningen hjälper :).

Ryggsäck och *tvångsgos* är nog bästa knepen, men de måste så klart få tid med bus och full rulle också - det gäller att de lär sig att hålla det på rätt och hanterbar nivå :)

Med Ivan (som var sjövild, helt bortom all rimlighet, som valp) fick vi plocka upp, hålla (i princip krama) och vänta ut tills han slappande av och somnade. Sedan fortsatte vi att klappa och mysa en stund innan vi väckte honom, gick ut och kissade, gav leksak med utmaning för hjärnan: Toarullar eller petflaskor med godis i, aktiveringsbollar, saker som är okej att strimla (eller operera, som Ivan gjorde...), tuggknutar. Något att pilla med, helt enkelt.

Vi gjorde skillnad på att leka ensam och att leka tillsammans, med oss var det mer kamp och action, ensam var det mer pyssel. En tandborste kunde hålla honom engagerad hur länge som helst.

Tänk på att inte släppa valpen förrän den är lugn. Valpen får aldrig sprattla sig loss ur din famn vare sig du bär den eller sitter på golvet. Räkna med att det tar tid de första gångerna!

Min valp var också helt jäkla sjövild när hon kom. Jag körde stenhårt på ryggsäcken eller gosa tills hon slappnade av. Hon sprattlade och rev i hela ansiktet eller bet i händerna och det tog en bra stund innan den här donnan gav sig. Jag var lugn och konsekvent och när hon väl var lugn släppte jag henne igen. I början drog hon igång direkt och blev galen, så då fick man kissa och sen göra om det. En annan grej jag lärde in tidigt var valphage + bur. Hon fick sova i buren mycket när hon var liten så att hon blev van med den inför framtida bilåkning, hade den som en trygg plats och att hon associerade den med vila.

När hon var övertrött, hade fått kissa/bajsa och blivit lite lugnare av ryggsäcken satte jag ner henne i valphagen. Hon lärde sig snabbt att då var det dags att sova en stund. På köpet fick jag "ensamhetsträning", att man konstant inte måste följa efter matte eller alltid får komma fram. Det här utvecklades till passivitetsövning. När hon var överjävlig och hade sönder sig själv och hela hushållet fick hon åka in i hagen en stund med möjlighet att gå runt, kanske ha något att tugga på (om tänderna kliade) och gå och lägga sig. Nu i slutändan kan jag säga "buren" och hon går och lägger sig en stund. Ju äldre hon blev desto bättre, idag kan hon lägga sig självmant på soffan och vila, det hände inte på många månader när hon var ung. Det är även smidigt när du börjar ensamhetsträna. Hunden sitter säkert utan att kunna riva huset, är inte på för stor yta (kan orsaka stress) och på en plats dom är vana att slappna av på. Ensamhetsträningen gick som en dans tack vare det!

Jag har ju en 6 mån pinne,hon var aktiv när hon kom,blev hon för jäklig inne så öppnade jag helt enkelt dörren och släppte ut henne.
Nu finns det ju fler hundar i familjen och dom har fått sin beskärda del av hulligan unge.
Komposten provade vi,men den klättrade hon över :banghead:
Så även här blev det bur ibland.
Nu räcker det att man säger nej eller gå och lägg dig.

Tänk på att inte släppa valpen förrän den är lugn. Valpen får aldrig sprattla sig loss ur din famn vare sig du bär den eller sitter på golvet. Räkna med att det tar tid de första gångerna!

Håller med, jag klockade min första gången 53 minuter. Satt på en madrass på golvet i vardagsrummet och stirrade in i väggen, hade inte fått sova på tre dygn.
Nu kan jag bara ta ett ryggsäcktag på min och han lugnar sig direkt.

Det gäller som övriga har sagt att lära valpen slappna av innan den blir helt överstressad. Bra tips på det har du redan fått.

En hund som springer runt mycket kan bli fysiskt trött en liten stund, kanske 5-10 minuter. En hund som har fått jobba med nosen blir trött på ett helt annat sätt. Dvärgpinschrar brukar tycka om att spåra. Prova med att någon håller valpen och så går du ut ett litet kort spår, cirka 25 meter. Valpen ska inte se var du går. Sparka upp marken lite där du startar och gå sen med så korta steg så du bara precis sätter fötterna framför varandra. Lägg en leksak i slutet av spåret. När du har lagt den så går du några meter till rakt fram och sen går du en liten runda i terrängen/gräset tillbaks. Obs att du får inte gå i spåret på vägen tillbaks. Efter några minuter tar du valpen till startplatsen, sätter dig nerpå huk och försöker få den intresserad av spårdoften. Låt det ta den tid det tar innan den kommer på vad den ska göra. När den börjar ta sig framåt så beröm lite lugnt och följ efter. När han hittar leksaken är det fullt ös på leken en liten stund. Du avgör när leken är slut och byter då leksaken mot supergott godis.

Jag har mina 4:e o 5:e dvärgpinschrar nu och alla har gillat att spåra.

Sen vill jag rekommendera att du går valpkurs eller grundkurs så snart som möjligt. Dvärgpinscher tycker om att jobba med huvudet. Det finns mycket man kan välja på när man har gått valp/grundkurs. Jag tränar mest lydnad och rallylydnad med mina.

Ryggsäcken / tvångsgos är bra för många valpar, men var observant på hur det faktiskt fungerar för er. Min fungerade det bra på med modifikationen att jag fick känna efter när hon slutade sprattla runt i blindo utan faktiskt ärligt bara ville loss. Då släppte jag henne och hon gick två steg och kollapsade på golvet. Hon somnade aldrig i famnen och har aldrig gjort senare heller, antagligen för att det är på tok för varmt. Dock är hon duktig på att slappna av i famnen vid kloklippning och borstning.

En kompis till mig hade en valp som det absolut inte fungerade på heller. Fine, hade hon suttit i två timmar så kanske, men det gränsar till djurplågeri i min värld. Däremot fungerade det utmärkt (efter några gånger) att sätta valpen i en hage. Den begränsade ytan gjorde att hon lugnade ner sig väldigt fort.

Tack för era svar!

Jag testade "ryggsäcken" igår vid några tillfällen. Han sprattlade men lugnade ner sig efter ett tag. Dock flög han iväg så fort jag släppte honom. Bära honom gick lite bättre, då lugnade han ner sig lite snabbare.

Har ni några tips på leksaker han kan leka själv med? Blueberrys tips med tandborste ska jag testa. Jag la även några godisar i en liten pet-flaska igår men han tröttade efter ett kort tag när inget ramlade ur den :D

Bonusbild på lillen!

536951_10151768426101216_783475231_n.jpg

Sen vill jag rekommendera att du går valpkurs eller grundkurs så snart som möjligt. Dvärgpinscher tycker om att jobba med huvudet. Det finns mycket man kan välja på när man har gått valp/grundkurs. Jag tränar mest lydnad och rallylydnad med mina.

Börjar 27 januari :)

Du får göra något hål så att det ramlar ut emellanåt.
Billy blir helt tokig av petflaskor även som vuxen. Nu behöver vi inte lägga godis i, bara att dribbla, fånga, brottas med och bära är nöje nog. Att vakna av det ljuva ljudet av petflaska mot parkett... Mmmm... :devil:
Senast i går ställde vi en flaska med julmust på golvet medan vi åt - det tog inte lång tid innan han kastade sig över den :rofl:

Och börja träna redan nu, det är toppenbra stimulans för lilla virrhjärnan :D
Nos- och tasstarget, inkallning och andra enkla grejer lär de sig väldigt snabbt.

Vilken söt liten huligan :love::love: Var kommer han från?

Det finns en del olika bollar man kan stoppa godis i i djuraffärerna, men annars fungerar en vanlig toarulle rätt bra med. Tänk på att göra det enkelt i början så han inte tappar intresset.

Får göra det :D Tänkte att det skulle ramla ut någon ur öppningen men det gjorde det inte så jag hällde ut någon till honom i stället.

Han är duktig på inkallning, både utomhus och inne. Dock tycker han det är väldigt läskigt att vara utomhus just nu så jag tar gärna emot tips på hur vi ska göra där. Vi har köpt kofta, täcket och overall men han har inte lärt sig att gå ordentligt i någon utav dom ännu. Så när vi tar ut honom måste ha va utan annars står han bara stel som en pinne och gnäller. Men han verkar frysa, står mest och skakar och vill inte gå alls. Jag har försökt promenera lite på vår lilla innergård så han ska springa efter mig och inte bara stå still, och det gör han men så for han kommer fram så börjar han klättra på benet och skrika. Är inte alls intresserad av att nosa runt utan vill bara upp i famnen. Vi har försökt leka lite med honom och det funkar ibland men bara några sekunder. Några tips? Just nu är vi enbart ute ca 3-4 minuter åt gången på grund av detta. Kanske 5 gånger om dagen.

Tänker att om han kunde stimuleras även ute, med dofter, roliga löv mm. så vore ju det toppen.

Senast ändrad:

Andeless Kennel :)

Ska testa med toarulle också! Just nu har han en utan godis i som han leker med. Fast han springer mest och lägger den i sin hundkorg. Han samlar ALLT där :D

Liknande trådar

Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 539
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 043
Senast: snöflingor
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 545
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 994
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2