Överslag valp

Sv: Överslag valp

Min gammelvovve står upp vid kloklippning, jag sitter på huk bredvid och lyfter tassarna som hovarna på en häst. Den andre föredrar att ligga på sidan, jag sitter bredvid. De är alldeles stilla, jag håller inte i dem.

Hos veterinären är man still på bordet. Sitter, står, ligger på sidan, håller upp tassar efter behov. Tar det lugnt tills det är klart. Jag behöver inte hålla fast och vi behöver ingen munkorg.

Absolut. En övertrött valp; bort med lekkompisarna i ett annat rum så det blir lugnt. På med mysmusik lite lågt alt så nynnar jag. Lägger mig på golvet hos valpen, eller tillsammans i sängen/hundbädden. Är den riktigt uppe i varv så kanske vi leker en lugn lek lite, tuggar tuggben (håller det åt valpen, så vi "tuggar tillsammans". Klappar lugnande, gosar med öronen, pussar i ansiktet, kliar magen etc. Andas tungt, suckar, nynnar. Far den omkring ändå, så lyfter jag lugnt tillbaka den, välter omkull den lite på sidan, gosar magen. Visar att nuuu tar vi det luuugnt. Ligger kvar o pussar o sjunger tills valpis sover. Smyger ut.

"Stanna" betyder stanna och var stilla. Både när man springer, när man ska torka tassar innanför dörren, kloklippning, dusch, tvätta öron, ta fästingar, hos veterinären etc. Man är stilla tills det är klart. Inlärt med positiv förstärkning, mkt användbart.

Oj, skulle velat se någon försöka sig på det med vår kelpievalp när han hade övertrött ryck. Han hade inga lekkompisar hemma, vi var hans lekkompisar och var han trött så blev han ofta en rabiat piraya. Han var inte intresserad av att tugga på något annat än oss eller eventuellt någon inredning. Skulle man ha lagt sig på golvet så skulle han ha blivit överlycklig men inte vi, vassa tänder = AJ, och knappast nedvarvad. Välta honom skulle inte ha gått, han skulle ha varit upp igen på en millisekund om man ens lyckades välta honom (ingen "klumpig" valp, gosa magen, AJ igen.

Det skiljer nog en himla massa mellan valp och valp. Nu vet jag inte vilken ras du har men misstänker att det inte är en högaktiv bruksras och om det är det så är det bara att säga grattis till en lugn valp.

Angående lastgaller så är det inte alls lika säkert som en bur då det finns risk att hunden kommer ut genom en sidoruta om bilen voltar. Samt att om man har en mindre hund som min (ca 16 kg) så innebär ett så stor utrymme som en normalt bagage mer utrymme att flyga runt i vid en krock och därmed större risk för allvarligare skador.

För övrig så håller inte jag heller fast min hund när vi klipper klorna men är ändå glad att vi fick lära oss "hålla fast" nedvarvning när han var valp.

Gammelvovven är schäfer/rottis. Mkt skärpa, hög integritet. Den andre är bruksschäfer; värstingvarianten.

Så nej, det fungerar inte bara med dvärgpudelipuffar.

Jag hade fel. Har nog inte att göra med huruvida den är en brukshund eller ej.

De rottis och schäfervalpar jag har träffat var varit betydligt lugnare och klumpigare än någon kelpievalp jag träffat.

Är helt övertygad om att det finns överjävliga pudelvalpar också och har hört från flera att vinthundsvalpar ska vara i en egen klass.

Förstår att det är trevligt att kunna ligga och gosa med valpen på golvet men det går inte med alla valpar och för dem måste det ju vara bättre att få hjälp att varva ner än att få fortsätta härja tills den stupar.

Jag tror inte att vår hund lidit av att vi höll honom i knäet när han var liten.

Min gammelvovve står upp vid kloklippning, jag sitter på huk bredvid och lyfter tassarna som hovarna på en häst. Den andre föredrar att ligga på sidan, jag sitter bredvid. De är alldeles stilla, jag håller inte i dem.

Hos veterinären är man still på bordet. Sitter, står, ligger på sidan, håller upp tassar efter behov. Tar det lugnt tills det är klart. Jag behöver inte hålla fast och vi behöver ingen munkorg.

Min hund på 6 kg skulle jag paja både rygg och knän om jag ska stå på golvet bredvid den. Jag behöver inte hålla i henne som sagt, men jag fick lära henne att lyftas upp och sitta en stund. Innan så försökte hon bara ta sig loss. Det är inlärt på ett positivt sätt med antingen klicker, beröm eller godis.

Ja det är jättebra om din hund står stilla och låter veterinären göra vad den vill. Men tror inte min hund är ensam om att veterinären inte är det roligaste dom vet och att dom helst vill ut. Hon går snällt med på att göra det som krävs, behöver ingen munkorg och viftar glatt på svansen när hon ska få godisen efteråt. Jag har ändå ett finger i halsbandet eller en hand på bröstkorgen ifall hon skulle försöka hoppa ner. Hon är en vinthund så hon skulle utan problem kasta sig ner från 2 meters höjd.

Naturligtvis hjälper man valpen att varva ner när den behöver det; men man behöver inte hålla fast den. Det finns andra sätt.

Det handlar inte om att hålla fast, även det till viss del är vad man gör när man tvångsgosar eller gör ryggsäcken. Man skapar ett tryck som är lungnande - det är det som är fokuset. Det handlar alltså om att omfamna och skapa trygghet, ungefär på samma sätt som en thundershirt fungerar.

Till slut blir det som en betingad reflex för hunden. Min yngsta höll jag om varje kväll när vi skulle lägga oss. Efter ett par gånger så somnade hon med ett belåtet knorrande så fort jag tog henne i famnen och höll om, trots att hon sekunderna tidigare levt övertrött rövare i sängen.

Oj, skulle velat se någon försöka sig på det med vår kelpievalp när han hade övertrött ryck. Han hade inga lekkompisar hemma, vi var hans lekkompisar och var han trött så blev han ofta en rabiat piraya. Han var inte intresserad av att tugga på något annat än oss eller eventuellt någon inredning. Skulle man ha lagt sig på golvet så skulle han ha blivit överlycklig men inte vi, vassa tänder = AJ, och knappast nedvarvad. Välta honom skulle inte ha gått, han skulle ha varit upp igen på en millisekund om man ens lyckades välta honom (ingen "klumpig" valp, gosa magen, AJ igen.

Angående lastgaller så är det inte alls lika säkert som en bur då det finns risk att hunden kommer ut genom en sidoruta om bilen voltar. Samt att om man har en mindre hund som min (ca 16 kg) så innebär ett så stor utrymme som en normalt bagage mer utrymme att flyga runt i vid en krock och därmed större risk för allvarligare skador.

Samma här. Min hund strimlade mitt ansikte och bet i händerna när jag försökte lägga mig ner och få ner henne på jorden. Försöka leka lugnt? Glöm det. Hon hade blivit helt galen och dragit på stora växlar direkt. Om det inte funkar att göra som Sleepy säger måste man vara öppen för att prova andra saker.

Jag är helt för positiv inlärning och absolut testa (vilket jag gjorde när min var liten) flera av dom saker Sleepy föreslår, men har man en valp som det inte funkar på får man hitta andra lösningar. Det viktigaste är inte vara trångsynt och förespråka sitt sätt som det enda sättet som kommer fungera. Alla valpar är inte likadana, alla kräver olika lösningar.

Håller med om lastgaller, det är fortfarande inte i närheten av bur när det gäller säkerhet. Känner att jag sagt min sak i tråden i alla fall, kommer inte vidare i diskussionen.

Det skiljer nog en himla massa mellan valp och valp. <snip>

Det har var en ganska bra beskrivning pa min rottis valp. Hon ar avlad for "work" ... och har en enorm skarpa ... Hon heter Diva och gick under smeknamnet "Diva the terrible" eller helt enkelt "The Little Shit":p hur lange som helst. Sa fort hon var otillfreds med varlden, overtrott, jatte pigg, kissnodig, och aldeles sarskilt varje gang hon var bajsnodig var hennes svar att gora allt for att strimla mig eller vem som helst som dristade sig till att ta i henne. Mig sokte hon upp for att "attakera" ... andra bara om de kom i vagen eller forsokte ta i henne. (Det tog henne ofta en halvtimma eller langre att fatta att hon maste bajsa ... under tiden ... :arghh:)
Hade hon varit min forsta rottis hade jag inte haft nagon av den rasen nu. Garanterat.:cautious: "Ryggsacken" hjalpte inte alls pa henne ... jag holl i och hon slappnade av direkt och var avslappnad tills jag slappte da hon omedelbart attakerade mig igen. Jag behovde inte "halla fast" hon lag still sa lange mina hander var pa henne sa det blev mer som en gos stund med mjuka klappar och smaprat ... 45 minuter holl jag ut som langst men sa fort jag tog bort mina hander kom hon i fullt 'attack mode'.
Raddningen var bur och kompost hage. Beteendet forandrades inte forran jag lungt bar henne till hage eller bur och lungt "stoppade undan" henne tills hon slappnade av. Varje gang hon attakerade gjorde vi det och efter bara ett par dagar slutade hon att bita pa oss. Hon ar nu nar hon ar 8 manader den gosigaste "kli-fis" som finns och alskar att gosa och kela. Hon vill garna ha mina hander i munnen fortfarande, men hon biter inte. Jag kan klippa klor eller gora vad jag vill med henne utan att halla fast henne.
Min forsta rottis kom till mig med en enda uppgift i livet ... att vara mig till lags. Jag kan fortfarande gora vad jag vill med henne och med henne hade Sleepy's metoder fungerat aldeles utmarkt trots att hon ar en hund med mycket stor skarpa. Det var sa jag trodde de skulle vara innan jag fick min "Princess Diva".:)

Liknande trådar

Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 539
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 043
Senast: snöflingor
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 545
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 994
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2