Överslag valp

Sv: Överslag valp

Får göra det :D Tänkte att det skulle ramla ut någon ur öppningen men det gjorde det inte så jag hällde ut någon till honom i stället.

Han är duktig på inkallning, både utomhus och inne. Dock tycker han det är väldigt läskigt att vara utomhus just nu så jag tar gärna emot tips på hur vi ska göra där. Vi har köpt kofta, täcket och overall men han har inte lärt sig att gå ordentligt i någon utav dom ännu. Så när vi tar ut honom måste ha va utan annars står han bara stel som en pinne och gnäller. Men han verkar frysa, står mest och skakar och vill inte gå alls. Jag har försökt promenera lite på vår lilla innergård så han ska springa efter mig och inte bara stå still, och det gör han men så for han kommer fram så börjar han klättra på benet och skrika. Är inte alls intresserad av att nosa runt utan vill bara upp i famnen. Vi har försökt leka lite med honom och det funkar ibland men bara några sekunder. Några tips? Just nu är vi enbart ute ca 3-4 minuter åt gången på grund av detta. Kanske 5 gånger om dagen.

Tänker att om han kunde stimuleras även ute, med dofter, roliga löv mm. så vore ju det toppen.

Ta det lugnt med honom när han är ute. Gå inte ifrån honom, det är läskigt att vara i en ny miljö som dessutom är kall och så går matte iväg. Det kan vara läskigt att matte bara är en meter iväg. Jag hade tagit på mig ordentligt med kläder och oömma byxor och krypit runt lite på marken med valpen för att avståndet inte ska bli förstort upp till dig heller. Och de flesta dp:s avskyr kyla och regn så jag kan förstå att den lille inte är så positiv till världen där ute ;)

En kompis till mig hade en valp som det absolut inte fungerade på heller. Fine, hade hon suttit i två timmar så kanske, men det gränsar till djurplågeri i min värld. Däremot fungerade det utmärkt (efter några gånger) att sätta valpen i en hage.
Att öht taget hålla fast en valp är fel i min värld. Varken bur, hage eller fasthållning är nödvändigt.

Om valpen blir sjuk då och behöver ligga inlagd? Och var händer när valpen blir vuxen och kanske en stor och stark hund med hög integritet och försvarslust?

Jag lär alltid mina hundar att slappna av vid hantering. Fasthållningen ska självklart inte vara smärtsam, stressande eller på något sätt hårdhänt.

Bra tips! Jag får krypa runt lite med honom. Nu bor vi mitt i stan så den enda lilla oasen vi har precis intill huset är vår innergård. Har ungefär 70 lägenheter som kan stirra på mig från sina fönster så det blir väl en trevlig föreställning för dom när jag krälar runt :D

Tror träningen att bli rumsren kommer ta lite längre tid nu när det är så kallt ute. Men så får det va!

Något som var nyttigt för våra hundar (båda var vintervalpar) var att "vara ute", alltså inte bara gå ut för att kissa, utan att förstå att man kan vara ute och ha kul också. Sitta på parkbänk och titta på folk, hitta godisträd, jaga snöbollar, spåra lite, åka buss, springa så fort man orkar, träffa andra hundar, följa med på utflykt. De behöver inte gå själva hela tiden, bara de får följa med :)

Du får göra något hål så att det ramlar ut emellanåt.
Billy blir helt tokig av petflaskor även som vuxen. Nu behöver vi inte lägga godis i, bara att dribbla, fånga, brottas med och bära är nöje nog. Att vakna av det ljuva ljudet av petflaska mot parkett... Mmmm... :devil:
Senast i går ställde vi en flaska med julmust på golvet medan vi åt - det tog inte lång tid innan han kastade sig över den :rofl:

Alltså igenkänningsfaktorn :D

Här går ingen flaska säker...
d5d68cf258d211e3bb8c12edc5ec29b2_8.jpg

Billy blir helt tokig av petflaskor även som vuxen. Nu behöver vi inte lägga godis i, bara att dribbla, fånga, brottas med och bära är nöje nog. Att vakna av det ljuva ljudet av petflaska mot parkett... Mmmm... :devil:
Senast i går ställde vi en flaska med julmust på golvet medan vi åt - det tog inte lång tid innan han kastade sig över den :rofl:

Ngt OT, men har du sett dessa? :D
bottlecrunchers1.jpg

" Leksaken har ett elastiskt handtag som sitter fast i en ficka av fuskpäls. I fickan får du plats med en tom 33 cl PET-flaska. Många hundar älskar att leka med och tugga på plastflaskor och den här leksaken blir lätt en favorit. Flaskan byter du lätt ut när den blir sliten och leksaken fungerar också bra utan flaska."

Om valpen blir sjuk då och behöver ligga inlagd? Och var händer när valpen blir vuxen och kanske en stor och stark hund med hög integritet och försvarslust?
Om den blir sjuk får den vård. Förhoppningsvis växer den upp och bli stor och stark med hög integritet och försvarslust; i alla fall om man har såna raser som de jag har, som ska ha det.

Vad har detta med saken att göra?

Att öht taget hålla fast en valp är fel i min värld. Varken bur, hage eller fasthållning är nödvändigt.

Jag håller tyvärr inte med. Kan inte hunden lugna ner sig själv kommer den springa runt i timmar och härja. Det är inte konstruktivt att bara strunta i det. Vissa hundar måste man hjälpa att varva ner. Om man då håller dom en stund eller avgränsar ytan och det fungerar för dessa hundar så är det väl ypperligt? Inget ska ske med tvång, smärta eller genom rädsla. Det känns självklart för mig.

Att lära en hund sitta i bur eller kunna bli fasthållen känns för mig viktigt. Om den ska sitta hos veterinär en längre stund så sitter den garanterat i bur där. En hund som inte är burtränad kommer antagligen gallskrika och stressa upp sig rejält för att den inte är van att buren innebär trygghet och vila.

Vid bilåkning är en korrekt förankrad bilbur i bakluckan det absolut säkraste för hunden och även förare och passagerare vid eventuell krock. Det är även olagligt att köra med hund lös i bil. Dom räknas som gods och ska fraktas säkert. Annars åker dom med flera hundra kilos kraft i nacken på en eller ut genom rutan mot en stensäker död. Burträning har därför varit viktigt här också för min hund som mer än gärna ligger och sover lugnt i sin bur när vi åker bil.

Burträning kan ske på ett positivt sätt. Den har mysiga filtar med lukt man känner igen och man har buren som enda alternativ att gå lägga sig att sova. Den får vara ifred om den är i buren vilket innebär att den kommer välja den om den vill vara ifred en stund. Man kan även klicka in att dom går in i buren och sedan lägga på kommando om man vill det. Man ska inte helt sonika kasta in dom i buren och stänga, utan det finns andra sätt.

Att kunna vara fasthållen innebär för mig att när man är i famnen så ska man vara lugn och vänta på att bli nersläppt. Valpar som inte tränar på detta kommer nog försöka brotta sig loss varje gång och man kan glömma att öva in kloklippning eller annan hantering. En välhanterad hund kommer gå med på kloklippning lättare och man underlättar för sig själv och hunden om den någon gång ska undersökas av veterinär, gå på trimm/klippning eller liknande. Så att vara fasthållen tycker jag också att man ska träna in på. Belöningen kan ju vara att det faktiskt är ganska mysigt att vara i famnen på någon och att efteråt får man något gott eller kul. Så det behöver inte läras in på ett negativt sätt här heller.

Naturligtvis hjälper man valpen att varva ner när den behöver det; men man behöver inte hålla fast den. Det finns andra sätt.

De flesta hundar reagerar inte alls på att sättas i bur hos veterinären; är man sjuk är det skönt att få ett eget krypin. Gäller det små valpar, så brukar personalen ägna dem extra uppmärksamhet och ha dem med sig.

Naturligtvis ska hundarna åka säkert i bilen; de behöver dock inte sitta i bur för den skull.

Och ja, naturligtvis ska valpar vänja sig vid hantering. Det finns dock ingen anledning att hålla fast dem för det heller.

Naturligtvis hjälper man valpen att varva ner när den behöver det; men man behöver inte hålla fast den. Det finns andra sätt.

Kan inte du berätta om de andra sätten, som inte involverar bur, avgränsad yta eller "fasthållning"?
Jag ifrågarsätter inte, utan vill bara veta fler alternativ.

Du kan ju gärna få beskriva hur också. Att hålla fast som flera har beskrivit här var ovärderligt när vår hund var valp. Efter ett par gånger somnade han nästan omedelbart när man tog upp honom på rygg i knäet och gör fortfarande nästan 2 år gammal (nuförtiden görs det mest för att de är mysigt).

De flesta hundar reagerar inte alls på att sättas i bur hos veterinären; är man sjuk är det skönt att få ett eget krypin. Gäller det små valpar, så brukar personalen ägna dem extra uppmärksamhet och ha dem med sig.

Jag tror problemet är större när de är vuxna om de inte tränats att bli lämnade i en bur redan när de är valpar. Jag hör hundar som sitter och ylar/skäller i burarna på djursjukhuset där vi simtränar i princip varje gång vi är där.

Naturligtvis ska hundarna åka säkert i bilen; de behöver dock inte sitta i bur för den skull.

Hur? Vad jag förstått är i en bra bur i princip den enda chansen hunden har att överleva en krock i lite högre hastigheter. Selar skyddar i huvudsak mänskliga passagerare från att få hunden i nacken vid en krock.

Och ja, naturligtvis ska valpar vänja sig vid hantering. Det finns dock ingen anledning att hålla fast dem för det heller.

Jag har svårt att se hur man annars ska lugna ner en valp som inte varvar ner. Avleda med leksak, leka, gå ut och leka eller rasta den tror jag inte kommer enskilt få individen att slappna av eller varva ner. Den kan såklart behöva leka en stund eller få kissa. Men om den har gjort det och springer runt ändå, vad gör man då? Om man avleder med leksak så ökar man ju bara intensiteten och håller kvar den i den sinnesstämning man vill att den ska komma ur. Att strunta i den fungerar inte heller, utan då springer den flera timmar. Hur föreslår du att man gör då?

Precis som WildWilma upplever jag också att hundarna sitter och skriker i burarna hos veterinären, det är mer vanligt än ovanligt. Så jag skulle säga att dom flesta reagerar, med att skrika eller sitta och flämta som galningar.

WildWilma nämner också det med selar. Om man jämför en bur och en sele så kommer buren att vara överlägsen alla gånger, i alla situationer. En sele kommer ge tryckskador och brännskador över bröstkorgen. Ett så litet djur i jämförelse med människan kommer inte hantera en krock bra. Selarna är dessutom sällan tillräckligt bra tillverkade utan har spännen i plast som går av vid en krock och hunden är då lös i alla fall i krocken. Ska man välja det säkraste ska man självklart ta bur.

Jag vet inte om vi har olika syn på att hålla fast, men jag måste i alla fall ha min hund i knät med armen kring henne när jag ska nå för att klippa klorna. Jag tvingar henne inte att sitta i mitt knä, men jag behövde lära henne det. Hade jag inte lärt henne att lyftas upp och sitta kvar en stund i knät hade hon absolut inte sett någon anledning att sitta kvar utan velat hoppa ner och hitta på något kul istället.

Lär man inte hunden att ibland håller människan i en, en stund, så får man problem i fler situationer och hunden kommer bråka direkt för att komma loss. När man vaccinerar hunden så vill dom att man håller i hunden, så den inte hoppar ner från bordet. Om någon klipper ens hund, kommer dom hålla i den för att den ska vara still. Eller om man är ute och går och man vill hålla i selen/halsbandet vid ett möte så kommer hunden försöka ta sig loss direkt när den inte är van att matte/husse håller i och bestämmer när det är dags att springa i väg. Känns dumt att inte lära in en sån sak när det går hand i hand med hantering, skötsel och vardagliga situationer.

Absolut. En övertrött valp; bort med lekkompisarna i ett annat rum så det blir lugnt. På med mysmusik lite lågt alt så nynnar jag. Lägger mig på golvet hos valpen, eller tillsammans i sängen/hundbädden. Är den riktigt uppe i varv så kanske vi leker en lugn lek lite, tuggar tuggben (håller det åt valpen, så vi "tuggar tillsammans". Klappar lugnande, gosar med öronen, pussar i ansiktet, kliar magen etc. Andas tungt, suckar, nynnar. Far den omkring ändå, så lyfter jag lugnt tillbaka den, välter omkull den lite på sidan, gosar magen. Visar att nuuu tar vi det luuugnt. Ligger kvar o pussar o sjunger tills valpis sover. Smyger ut.

"Stanna" betyder stanna och var stilla. Både när man springer, när man ska torka tassar innanför dörren, kloklippning, dusch, tvätta öron, ta fästingar, hos veterinären etc. Man är stilla tills det är klart. Inlärt med positiv förstärkning, mkt användbart.

Liknande trådar

Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 539
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 043
Senast: snöflingor
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 545
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 994
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2