Överskott av magnesium - symptom?

janna

Trådstartare
Måste bara höra med er alla här på Buke vad ni har för erfarenhet ang överskott av magnesium :)

Har testat att ge min häst magnesium vid två tillfällen, båda gångerna upplever jag att hon blir lite stapplig och stel. Dessa symptom har försvunnit när jag slutat ge extra magnesium. Kan det vara relaterat till överskott?

Har inga planer på att ge henne magnesium, är bara nyfiken :)

Sv: Överskott av magnesium - symptom?

Måste bara höra med er alla här på Buke vad ni har för erfarenhet ang överskott av magnesium :)

Har testat att ge min häst magnesium vid två tillfällen, båda gångerna upplever jag att hon blir lite stapplig och stel. Dessa symptom har försvunnit när jag slutat ge extra magnesium. Kan det vara relaterat till överskott?

Det finns vad jag vet inga studier som tyder på att ett överskott av magnesium skulle ha några negativa effekter på hästar. Däremot har ett underskott av magnesium visat sig ha skadlig inverkan (du kan goggla hypomagnesemia).

Ett rimligt överskottsintag av magnesium är ofarligt eftersom överskottet utsöndras i urinen.

Det har gjorts försök med Ca : Mg kvoter på 1 : 2 som har visat att kalciumupptaget inte påverkats negativt (åtminstone inte kortsiktigt).

I NRC 2007 är den övre rekommenderade gränsen för magnesium satt till 0,8% av foderstaten vilket är mer än 10 ggr. högre än underhållsbehovet.

Hur mycket magnesium gav du till din häst? Vilken form av magnesium använde du? Vad var kvoten Ca : Mg i din foderstat?

Tycker inte det låter som ett överskott...För att kunna överdosera så behöver hästen stå på högt intag under lång tid och balansen mellan mineralerna varit skev under lång tid så att den då tar skada eller reagerar pga det.

Men mg hjälper nervbanor och muskelatur att slappna av, så vad en reaktion kan ge om hästen svarar på det är att den i första hand blir trött, lugn och sävlig och på så vis ha en avslappning i hela kroppen som gör att rörelsemönstret blir ett annat. Stel och stapplig har jag aldrig sett, hört eller läst om som en reaktion.

Min reagerade med liknande symtom när jag började och då vågade jag ju inte fortsätta men sen så bestämde jag mig ändå nåt år senare att ge det en chans och då försvann de första lustiga symtomen när kropp och hjärna började fungera avslappnat i vardagen.

som jag skrev i en annan tråd, så har jag lärt mig att om överskottet av mg kommer från foder och inte via tillsats, så är överskott ingen fara, från tillskott i större överdoser finns risk för njur och urinsten.

Jag kommer inte ihåg vad det var för kvoter i foderstaten då, men jag gav Bio Mag (tror jag det heter) från Biofarmab.

Jag gav henne det eftersom hon lätt kan bli "stissig" och testade att ge biomag i två omgångar, men slutade som sagt då jag upplevde att det påverkade henne negativt. Men det kanske var av en slump? Hursomhelst så går hon på stroppy mare nuförtiden, och det funkar super :D

Intressant att din häst reagerade på liknande vis :D Jag vågade heller inte fortsätta, utan slutade med magnesium då jag blev orolig. Eftersom hon reagerade på samma sätt båda gångerna jag testade så satte jag det i samband med magnesiumtillskottet. :)

Ah intressant! Kan det vara så att "stappligheten" (inte riktigt rätt benämning men snarlikt) kom från känningar i urinblåsa/urinvägar? Symptomen försvann när jag slutade med Biomag. När jag tänker tillbaka så tyckte jag att urinen luktade lite annorlunda, alltså inte normal/brunst utan lite udda.... Intressant :)

Jag kommer inte ihåg vad det var för kvoter i foderstaten då, men jag gav Bio Mag (tror jag det heter) från Biofarmab.

Jag gav henne det eftersom hon lätt kan bli "stissig" och testade att ge biomag i två omgångar, men slutade som sagt då jag upplevde att det påverkade henne negativt.

Stelhet och muskelkramper är snarare en symtom för magnesiumbrist och inte en symtom för ett överskott (en stor andel av kroppens magnesium finns i muskelaturen).

Den enda egentliga orsaken till att ge något fodertillskott överhuvudtaget är om foderstaten har brist på någon mineral eller annat näringsämne. Magnesium har en lugnande effekt på nervösa hästar så ett magnesiumtillskott kan hjälpa. Man måste dock ha koll på både mängden magnesium i foderstaten och Ca : Mg-kvoten.

Gav du din häst ett dosmått (10 g) av Biomag så tillförde du endast 2,4 g magnesium. Underhållsbehovet av magnesium är t.ex. 7,5 g för en 500 kg häst. Detta är dessutom ett minimivärde som man aldrig ska understiga. Att ge 2,5 g extra Mg är sannerligen inte att betrakta som ett “överskott” (jag brukar rekommendera att man ger ca. 50% över minimimängden ibland mer till IR-hästar beroende på Ca : Mg-kvoten).

Biomag har vi diskuterat förut i en annan tråd. Detta fodertillskott innehåller även fosfat.
Använder man detta fodertillskott så måste man ha koll på både Ca : P och Ca : Mg-kvoterna. Dessutom innehåller Biomag 3,5% andra mineraler som inte är specificerade.

Tack för bra informativt svar :bow:
Det kan ju ha varit ngt annat min häst reagerade på i Biomag, vem vet :)

**KL**
Ni som ger magnesiumtillskott, har ni koll på att det behövs (höanalys, kontroll av annat foder) eller höftar ni eftersom det inte verkar vara skadligt vid för hög giva?
Jag blev lite nyfiken och jämförde med andras höanalyser (eftersom jag inte gjort eget än), och behovet verkar lätt och ledigt klara sig om man ger 10 kg hö/dag(om jag räknade rätt)

/U

som jag skrev i en annan tråd, så har jag lärt mig att om överskottet av mg kommer från foder och inte via tillsats, så är överskott ingen fara, från tillskott i större överdoser finns risk för njur och urinsten.

folk verkar inte vilja läsa min kommentar :angel:, har du lust att kommentera?

Jag skulle gärna vilja, men kan för lite om magnesium för att det ska vara lönt. Hoppas du får respons från någon som kan något i ämnet.
/U

Glömde bort den andra tråden, så jag svarar här istället.

Har inte hittat nåt belägg för påstående mer än i kraffts ABC att överskott skulle kunna ge tarm och urinstensbildning, därmot att det skulle vara svårt att få ett överskott och att brister överlag är mycket större än risken för överskott. Men som allt så har ju allt ett samspel och jag tror det är mycket viktigare att se till att balansen är OK än att man ger ett överskott periodvis vare sig det kommer från grovfoder eller tillskott.

Pastejja: Personligen så har jag gett extra både utifrån foderanalyser och blodanalys och nu ger jag utan blodanalys för jag känner mig så pass trygg i mitt beslut utifrån det lilla han kan äta samt symtom.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 846
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 650
Senast: Ceta
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka