Överskott av energi och protein!

Agent Orange

Trådstartare
Hur mycket överskott kan hästarna äta utan att det blir några negativa effekter?

Vi har ett väldigt bra hösilage med höga värden. Enligt mina uträkningar skulle min häst inte behöva så mycket kraftfoder övht. Men.. när jag slutade med lusernet
blev han jättemager på bara en vecka! Uppdragen i buken och insjunken vid flankerna.. Ringde då en foderrådgivare som menade att analysen kan visa på höga proteinvärden, men att det kan vara fel sorts protein som häsetn ej kan ta upp. Så hon tyckte att jag skulle fodra på med både havre och lusern som jag gjort innan analysen kom. Nu är han fin i hullet igen, men lite svullen om benen på morgonen..

Så nu undrar jag bara om det kan vara farligt om de får överskott, eftersom jag med andra ord inte kan veta hutr mycket protein han egentligen får i sig utan bara "lita på ögat"...?

Någon som kan hjälpa?

Sv: Överskott av energi och protein!

Om hästen uppenbarligen BEHÖVER mer än du räknat ut så är hans egentliga behov större än det du räknat ut (och/eller så är det ju som foderrådgivaren säger att det är "fel" sorts protein i hösilaget) och då kan man inte säga att han får ett överskott....
Om det mesta av proteinöverskottet dessutom kommer från grovfoder (silage +lusern?) så ska det inte vara skadligt för en frisk, normal häst.

Är det enligt någon tabell som du fått fram hans behov när du räknat?

Behovet har jag fått fram genom hippocampus foderprogram där man skriver in vikt, ålder antal minuter skritt, trav, galopp osv. osv. Han ligger på ca 35% arbetstillägg. Programmet har alltid funkat utmärkt och jag tycker jag fått ihop bra foderstater till denna häst förut...

Förra året hade vi samma värden på hösilaget och då fick han bara ett par dl havre..

Konstigt eller hur?

Behovet har jag fått fram genom hippocampus foderprogram där man skriver in vikt, ålder antal minuter skritt, trav, galopp osv. osv. Han ligger på ca 35% arbetstillägg. Programmet har alltid funkat utmärkt och jag tycker jag fått ihop bra foderstater till denna häst förut...

Förra året hade vi samma värden på hösilaget och då fick han bara ett par dl havre..

Konstigt eller hur?

Ja, konstigt om han TIDIGARE år fungerat på den mängden som programmet räknat ut till honom. Men då skulle jag tro att det är så som foderådgivaren säger...

Tycker inte att du ska bekymra dig över överskott på "pappret" när han uppenbarligen behöver mer.

Ja.. Man får väl prova sig fram då.. Men jag gillar egentligen inte att inte veta hur mycket hästen egentligen får i sig...

Började misstänka proteinöverskott då han är lite gallig om morgnarna.. men jag vill ju inte ha en mager häst heller!

Hur mycket överskott kan hästarna äta utan att det blir några negativa effekter?

Vi har ett väldigt bra hösilage med höga värden. Ringde då en foderrådgivare som menade att analysen kan visa på höga proteinvärden, men att det kan vara fel sorts protein som häsetn ej kan ta upp.

Någon som kan hjälpa?

Jag tycker att det låter konstigt men jag är ju inte någon expert på detta. Är det inte just mängden smältbart protein som analyseras?
Jag hade nog antingen gjort om analysen, räknat i ett annat foderstatsprogram, frågat foderrådgivaren en gång till vad h*n menade eller också frågat någon annan.
Men det finns andra som kan detta bättre.

En analys görs på en liten mängd foder, det kan slumpa sig så att det inte visar ett bra genomsnittligt värde. Det kan också vara så att fodret är mycket ojämnt i proteinhalten, och att du nu en tid bara ha råkat få tag på balar med lågt proteinvärde.

... funderar...

ja så funderar jag med.. Men ska man då fodra extra för säkerhets skull för att hålla på en bra nivå?

Gör man två analyser på samma grovfoderparti är det absolut inte sällsynt att man får två väldigt skilda resultat.

Det är som tidigare sagts bara en fingervisning hur landet ligger, hur innehållet ser ut.

Om hästen faller ur, behöver den mer mat. Så enkelt verkar det vara. Prova att lägga till lusernen igen om h*n var fin på den givan, och fundera vidare om det kan vara träningstillägget eller helt enkelt ett missvisande analyssvar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 871
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har flyttat in på en nytt stall där fri tillgång till hösilage ingår, vilket är superbra för mig eftersom pållen är i lite dåligt...
Svar
12
· Visningar
1 278
J
Hästvård Vad kan vara fel på min 1,5-åring? Har analyserat in absurdum, letat möjliga och omöjliga orsaker, sammanhang och förklaringar. Men...
Svar
6
· Visningar
1 239
Senast: Jossan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Problemet med hundsmuggling!
  • Uppdateringstråd 31