Översättning, gammal russinfo, färger

Zuzzi

Trådstartare
Russen historia har alltid intresserat mig. Men har stött på information som jag inte riktigt får riktigt översatt så jag förstår. Någon klok bukefalist som kan vara mer precis?

It was Olle who introducted the dilution gene (cream colours) in the Gotlandsruss: he was registered as black but must have been grulla. He also brought the congenital cerebellar ataxi, \'slinger\', to the breed.

Mycket tacksam för svar :bow:

Sv: Översättning, gammal russinfo, färger

Russen historia har alltid intresserat mig. Men har stött på information som jag inte riktigt får riktigt översatt så jag förstår. Någon klok bukefalist som kan vara mer precis?

It was Olle who introducted the dilution gene (cream colours) in the Gotlandsruss: he was registered as black but must have been grulla. He also brought the congenital cerebellar ataxi, \'slinger\', to the breed.

Mycket tacksam för svar :bow:

Det var med hingsten Olle som gulanlaget kom in i gotlandsruss-rasen.
Jag tror du kan fråga om Olle och hitta mkt intressant här:

http://gotlandsruss.ifokus.se/?MessageId=6e9a2514-5eda-4072-b20c-4d6fd2269310

Senast ändrad:

Som Askerlund säger, från Olle 2 kommergulanlaget som gör en fux isabell, en brun gulbrun, svart gulsvart osv. Olle är reggad som svart men var egentligen gulvart, gulanlaget kan vara svårt att se på svarta hästar.
Enligt din text förde Olle också in slingeranlaget til rasen. Slinger är recessivt och var förut ett stort problem. Så fort en hät fick en slingeravkomma togs den ur avel eftersom en då bär på anlaget, men vissa lät bli att rapportera och vissa förstod inte att det var just slinger fölet hade. Idag är slinger i princip "utrotat" ur rasen. Hästar kan även ha en icke ärftlig variant som upptår efter skador.

För övrigt var det Khedhiven som införde den tigrerade färgen till russen ifall du inte redan visste det :D

Tack för era svar :bow: Khediven är jag väl bekant med

Men en dum fråga kanske, exakt vad ÄR slingeranlaget? :o

Det är alltså ett sjukdomsanlag som i dubbel uppsättning (alltså om både mamman o pappan nedärver det till fölet) ger upphov till sjukdomen slinger eller cerebellar ataxi som den också kallas.

Fölen föds mycket sjuka och svaga och dör oftast inom några dagar. Nu var det ett tag sedan jag läste på om slinger, men om jag inte minns fel så var det lillhjärnan som blev skadad, men om du söker lite på slinger får du säkert upp korrekt information. Tror det står lite om det på gotlandsruss.ifokus.se i och med att slinger var så stort problem innan.

Teksten sier at han må ha vært gråblakk. De mener kanskje smokey black? (Dessuten er grulla bøyd i feil kjønn :p)

Liknande trådar

Avel Holsteiner-blod och hopphästavel generellt. Klipper in den här och länkar. Den är lång. “You can only sell one thing – the...
2
Svar
21
· Visningar
2 714
Senast: Mia_R
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 150
Senast: Mayaanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka