överputsat träns?!

Hej har ett litet problema..min medryttarhästs träns är alldeles klibbigt och svampigt...alla mina träns är fina och inte svvampiga så jag har aldrig vatt med om detta innan, har riktigt skrubbat av all den äckliga smörjan som täckt tränset men bara 2-3 användningar efter var det kletigt igen, använder bara sadelsåpa på detta tränset för det verkar som om ägaren varit glad i att smörja med läderbalsam/fett efter varje tur...
någon som har ngt råd att ge mig?

Sv: överputsat träns?!

det kan vara gjort av ett överfettat läder därför kan det kännas annorlunda och lite kletigt..

det kan också vara hur det är garvat vissa garvningsmetoder ger ett svampigare läder

hur som hellst bodre det kanske få tid att torka upp lite,smörja förmycket är ju inte heller bra..

det kan räcka gott och väl med att bara torka av det med en lätt fuktad trasa efter var ridtur.
Vatten är aldrig skadligt för läder och det verkar onlekligen så fett att det kanske skulle klara sig utan smörj i 6 månader.

hoppas att sömmarna ser bra ut ännu, annars kan en renovering börja bli påtänkt.

lycka till =)

jo exakt...ska skura bort all smuts som man kan dra bort med nageln...sen skura med vatten och sen får det hänga där och aldrig smörjas med fett

ett bra sätt att få bort den där sega smutsytan ytan är att använda ammoniakbad..
häll lite ammoniak i en hink varmt vatten, ner med lädret MAX EN MINUT.. sedan upp och spola av och tvätta med tvål, av med tvålen och ha på olja som får suga in i ett dygn, torka av oljan och sedan lite läderbalsam ovanpå det (överflödet ska alltid torkas bort)

max 2-3 ggr om året klarar lädret av detta..

och efter det kan man torka med blöt trasa efter varje ridtur och tvätta med tvål (och ta bort tvållöddret oxå) en gång i veckan..

Senast ändrad av en moderator:

Fick hem ett sådant träns jag köpte på tradera, riktigt äckligt var det. Jag tog i sär hela tränset och diskade det med yes och diskborste :angel: Sköljde ordentligt och lät torka några dagar innan jag smorde det med Prestige Elisir och det blev bra!

Diskmedel... Låt torka ett par dagar utan att smörja med något. Är det inte bättre så hoppas jag att tränset varit billigt... För något kvalitétsläder är det ju inte då....

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Tankarna på en till hund har börjat komma, men rasval är lite svårt så jag skulle gärna vilja veta vilken ras ni tror passar mig... 4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 350
Senast: Lucia999
·
Hästmänniskan Hej - jag behöver hjälp! Letade länge och väl efter vart jag skulle posta det här - men hittade inget. Jag blir så frustrerad och arg... 2
Svar
26
· Visningar
6 204
Senast: Maqurell
·
Anläggning Sökte bland gamla trådar, och hittade enbart från år 2006. Nu tar jag upp detta ämne igen. Sedan 2006 måste det ju finnas nya smarta...
Svar
16
· Visningar
2 828
Senast: Merope
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka