överpigg häst

G

Godisbiten

Vår 26 åriga islandsto är en riktig krutpaket, mycket pigg o framåt som man säger men snäll o go. Vi har haft henne snart i två månader. Hon medföljde som bästa kompis till våran 19 åriga sto då de är oskiljaktiga. 26 åringen är överpigg när man ska rida ut. Först börjar vi alltid med uppvärmning på banan
o efteråt rider vi ut. Till en början går det bra, men sen ökar hon bara farten mer o rusar sen iväg utan att lyssna på oss, det är jätteskrämmande!:eek:
Hon är omöjlig att få stopp på, hon stannar bara där vägen tar slut eller om det finns snödrivor i vägen. Annars måste vi luta oss bakåt o dra ganska hårt i tyglarna:( Våra ridvägar är nära stora bilvägen o vi är jätterädda om hon ska rusa dit :eek: Det är mycket lastbilar där. Vi vågar inte rida på henne mer så vi går promenader för hand med henne o en annan får rida på 19 åringen som går efter " kruttanten". Vi vill verkligen rida på 26 åringen, men är lite rädda.:cry: Dessutom får hon 0,5kg kompletterings färdigfoder för proteinbrist o den innehåller havre, kanske ingen bra kombination för en pigg häst:confused: Ska vi låta bli att rida henne o endast gå promenader med henne? eller bara rida på banan? Hur göra? Äldre hästar behöver ju oxå komma ut o röra på sig. Hur få bort överskottsenergin? Ska vi utesluta hennes foder helt eller bara minska? Snälla ni som vet, ge tips o råd!!!
 
Sv: överpigg häst

Prova gör om foderstaten.
Hon kanske behöver en högre kvot en den hon ligger på.
Kanske behöver ett foder utan havre finns en hel del proteinfoder ute på marknaden som inte innehåller havre.

Kanske även behöver jobba på att hon ska lyssna på er.
 
Sv: överpigg häst

Hur känns hon i övrigt i humöret när ni rider henne? Öronspelet? Känns hon spänd eller så?

Tänkte på ifall hon springer för att hon är pigg och glad, eller för att komma undan arbete. Sen tänkte jag också på att ni bara haft henne i 2 mån. Hon har kommit till ett nytt ställe, med nya människor och hästar och allt vad det är. Hon kanske bara behöver lite mer tid på sig att landa i sin nya omgivning?
 
Sv: överpigg häst

Hur känns hon i övrigt i humöret när ni rider henne? Öronspelet? Känns hon spänd eller så?

Hon känns lite spänd, hon är ivrig. Öronen är framåtriktade. Hon är ju ny, så hon behöver tid att vänja sig vid ny miljö o människor. Vi ska skynda långsamt
o lära känna henne ordentligt. Vid ridning blir hon tokig om man kräver för mycket av henne, hon spänner sig o upplevs lite stressad. Undrar om man ska ge henne lite friare tyglar o så får hon lunka på i sin egen takt? Ska börja använda rösten mer, prata lugnt med henne. Hon har vanlig tvådelat bett, borde vi testa lite skarpare bett på henne? Bara en tanke om inget annat hjälper.:(
 
Sv: överpigg häst

Rid för duktig instruktör med henne så ni lär er kunna kontrollera henne. Du kan få hur många goda råd av välvilliga bukefalister. Men ingen kommer kunna ge ett riktigt svar utan att se er kunskapsnivå, känsla och hur hästen uppför sig. Hur hästägare upplever situationen stämmer inte alltid med verkligheten. Man behöver ngn utifrån som vet vad den gör, annars blir det en blind som leder en döv. ;) Jag rekommenderar såklart John Moore eller ngn av hans adapter. Hoppas du får ordning på hästen och många härliga ridturer i framtiden
 
Sv: överpigg häst

Jag skulle faktiskt börja med att kolla upp hästen för att utesluta att hon har ont någonstans, och därför stressar iväg. När ni vet att hon inte har ont någonstans så är det bara att jobba med lydnaden så att hon börjar lyssna på er. Se vad som händer om ni rider barbacka. Det kan ju handla om sadelproblem eller att hästen får känslan att sadel=jobb=jobbigt=försöker smita. Jag har haft en sån häst nämligen, därför tipsar jag om det. Hon rände iväg och försökte komma undan jobb. Hon var frisk, men hade inte jättebra kondis (det blev för jobbigt när man började ställa lite krav). Ju bättre kondis hon fick (inkl. muskling då) desto lugnare och finare blev hon att rida.
 
Sv: överpigg häst

Jag skulle faktiskt börja med att kolla upp hästen för att utesluta att hon har ont någonstans, och därför stressar iväg. När ni vet att hon inte har ont någonstans så är det bara att jobba med lydnaden så att hon börjar lyssna på er. Se vad som händer om ni rider barbacka. Det kan ju handla om sadelproblem eller att hästen får känslan att sadel=jobb=jobbigt=försöker smita. Jag har haft en sån häst nämligen, därför tipsar jag om det. Hon rände iväg och försökte komma undan jobb. Hon var frisk, men hade inte jättebra kondis (det blev för jobbigt när man började ställa lite krav). Ju bättre kondis hon fick (inkl. muskling då) desto lugnare och finare blev hon att rida.

Förutom göra det som står ovan skulle jag även ta bort kraftfodret som innehåller havre. Behöver den ex protein är det bättre att ge lusern eller soja.

För övrigt så är en del hästar väldigt pigga så här års, mina är det.
Så gå promenader, eller rid en stund och hoppa av och promenera sen. Och istället för att bara luta dig bakåt och dra så är det bättre att ta tag i en tygel och leda in på en volt, innan det går för fort.
Hur är mycket är den riden innan?
Och ta det lugnt, ni har inte kännt varandra så länge så hon kanske testar.
 
Sv: överpigg häst

. Till en början går det bra, men sen ökar hon bara farten mer o rusar sen iväg utan att lyssna på oss, det är jätteskrämmande!:eek:
Hon är omöjlig att få stopp på, hon stannar bara där vägen tar slut eller om det finns snödrivor i vägen. Annars måste vi luta oss bakåt o dra ganska hårt i tyglarna:(

Vaddå "annars måste vi dra hårt i tyglarna."
Gör det direkt hon får för sig att sticka, och tolerara inget mellanting, ska hon sakta ner är det bara att lyda, typ.

Skulle jag välja mellan att skena ut på en trafikerad väg eller dra i tyglarna skulle då jag dra allt jag orkade, utan att skämmas det minsta.
 
Sv: överpigg häst

Förutom göra det som står ovan skulle jag även ta bort kraftfodret som innehåller havre. Behöver den ex protein är det bättre att ge lusern eller soja.

Ska utesluta havre o ge lusern istället:)

För övrigt så är en del hästar väldigt pigga så här års, mina är det.
Så gå promenader, eller rid en stund och hoppa av och promenera sen. Och istället för att bara luta dig bakåt och dra så är det bättre att ta tag i en tygel och leda in på en volt, innan det går för fort.

Tack för tipset! Ska verkligen testa

Hur är mycket är den riden innan?
Och ta det lugnt, ni har inte kännt varandra så länge så hon kanske testar.

Hos förra ägarn så är hon inte mycket riden, bara stått mest:(. Det kan vara
orsaken till att hon är så pigg. Och hon testar oss såklart, alla nya hästar har nån " testperiod". Med tiden kanske hon lugnar sig lite, när hon känner sig hemma.
 
Sv: överpigg häst

Se vad som händer om ni rider barbacka. Det kan ju handla om sadelproblem eller att hästen får känslan att sadel=jobb=jobbigt=försöker smita.

Kan nog stämma faktiskt. Vill gärna rida barbacka på banan:)
 
Sv: överpigg häst

Många Islandshästar är heta. Det är små, envisa krutpaket med mycket instinkter.
Är den dessutom Islandsfödd eller inriden enligt Isländska principer så är de sällan särskilt lugna. De vill ha kvar lite flykt i dem. Så något som jag ser som något man vill arbeta bort under inridningen, för att få en helt trygg häst, vill de behålla.
Jag tycker inte de hästarna är ordentligt inridna. Men där går väl åsikter isär. Jag vet dock många som håller med mig.
Jag har jobbat en del med rasen, trots att jag är dressyrtränare framför allt. Men jag är också problemlösare. Där stöter man på många Islandshästar.

Jag skulle ta det lite piano och försökt rida hästen på banan först och hitta ett lugn i den. Det kan bli lite trixigt iom att det är en gammal häst som kanske hållit på så hela livet. Och det är en envis ras som kämpar för vad de tror på. Nu tror antagligen ditt sto att det här är det rätta. För hon har inte fått lära sig annat och förstår då inte.

Ta kontakt med en tränare som är van att jobba med rasen och med formgivning av hästar. Får ni henne i en avslappnad form kommer hon slappna av mentalt med. Man får jobba med grundlydnaden också mycket.

Lycka till!
 
Sv: överpigg häst

Många Islandshästar är heta. Det är små, envisa krutpaket med mycket instinkter.
Är den dessutom Islandsfödd eller inriden enligt Isländska principer så är de sällan särskilt lugna. De vill ha kvar lite flykt i dem. Så något som jag ser som något man vill arbeta bort under inridningen, för att få en helt trygg häst, vill de behålla.
Jag tycker inte de hästarna är ordentligt inridna. Men där går väl åsikter isär. Jag vet dock många som håller med mig.

Jag håller med här. Jag red ett tag hos en kvinna som köpte islandshästar på löpande band (ingen seriös hästägare) och de flesta av dessa hästar var direktimporterade från Island. Hästarna sades vara "lugna turridningshästar", men det var naturligtvis enligt det isländska perspektivet. Flera av hästarna stod inte still vid uppsittning, eller så skulle de springa iväg så fort man kommit upp. De tryggaste islandshästarna jag har ridit är helt klart de svenskfödda samt islandsfödda som blivit ordentligt omskolade i Sverige, även om det naturligtvis har funnits undantag.
 
Sv: överpigg häst

Igår red jag en kvart på banan med henne o det gick jättebra :D Jag red barbacka o lät henne skritta med långa tyglar, ställde inga krav utan hon fick lunka på i den takt som hon ville. Hon gick lugnt o harmoniskt runt banan. Jag var tyst o lugn. Hon behöver bara slappna av, sen är hon hur snäll som helst.:)
 
Sv: överpigg häst

Har märkt att man själv ska vara lugn o på gott humör när man ska rida, eftersom hästen känner hur vi är. Är man stel o frusen kan man
värma upp sig själv innan ridning, tex jogga :) Då är man " varm i kläderna" och lugnare. Då är man mindre nervös oxå.
 
Sv: överpigg häst

Har märkt att man själv ska vara lugn o på gott humör när man ska rida, eftersom hästen känner hur vi är. Är man stel o frusen kan man
värma upp sig själv innan ridning, tex jogga :) Då är man " varm i kläderna" och lugnare. Då är man mindre nervös oxå.

Och så får man inte glömma bort att andas;)
 
Sv: överpigg häst

Min häst kan inte äta havre. Hon blir knäpp!
Känns ju som att hon bara ångar på och inte alls lyssnar på sits eller kommando?

Har du testat att tömköra henne? Ensam. Så att hon enbart behöver fokusera på dig. Finslipa kommandon, använda mycket röstkommandon så man slipper vara så fysisk och ta i munnen mer än nödvändigt.

Upplever du att hon är hård i munnen också? Jag hade hursomhellst testat att rida/tömköra bettlöst en tid, för att få henne att lyssna mindre med munnen.

Om en häst ångar på, håller man givetvis emot och det kan bli en ond cirkel att hon bara blir starkare och starkare och det resulterar ofta i att en häst blir hård i munnen. Rätta mig gärna om ja tolkat din situation fel.
 
Sv: överpigg häst

Upplever du att hon är hård i munnen också? Jag hade hursomhellst testat att rida/tömköra bettlöst en tid, för att få henne att lyssna mindre med munnen.

Om en häst ångar på, håller man givetvis emot och det kan bli en ond cirkel att hon bara blir starkare och starkare och det resulterar ofta i att en häst blir hård i munnen. Rätta mig gärna om ja tolkat din situation fel.[/QUOTE]

Hon är lite hård i munnen tycker jag. Jag håller med om att en häst blir hård i munnen om man ständigt drar hårt i tyglarna. Har faktiskt funderat på att rida bettlöst med henne.
 
Sv: överpigg häst

Testa att lina henne en gång i veckan så hon får springa av sig lite utan någon på ryggen. Oftare än en gång i veckan sliter dock i onödan på hästen.
 
Sv: överpigg häst

Vet ni något om var gamlingen har bott tidigare? Ett förslag är ju att ringa gamla ägaren eller tidigare ägare och fråga om beteendet har förekommit tidigare? Kanske var den springig redan som ung? Eller rent av ouppfostrad och stack? Olater som är invanda försvinner ju inte bara för att hästen blir äldre, speciellt inte om man inte tränar bort det. Om det hos förra ägaren var världens snällaste skulle jag däremot bli riktigt orolig och verkligen försöka ta reda på anledningen. Då kan det ju bero på någon smärta (rygg, mun, annat) men kan ju också vara så att hon testade er och märkte att det faktiskt funkade att dra. Lycka till!
 
Sv: överpigg häst

Vår 26 åriga islandsto är en riktig krutpaket, mycket pigg o framåt som man säger men snäll o go. Vi har haft henne snart i två månader. Hon medföljde som bästa kompis till våran 19 åriga sto då de är oskiljaktiga. 26 åringen är överpigg när man ska rida ut. Först börjar vi alltid med uppvärmning på banan
o efteråt rider vi ut. Till en början går det bra, men sen ökar hon bara farten mer o rusar sen iväg utan att lyssna på oss, det är jätteskrämmande!:eek:
Hon är omöjlig att få stopp på, hon stannar bara där vägen tar slut eller om det finns snödrivor i vägen. Annars måste vi luta oss bakåt o dra ganska hårt i tyglarna:( Våra ridvägar är nära stora bilvägen o vi är jätterädda om hon ska rusa dit :eek: Det är mycket lastbilar där. Vi vågar inte rida på henne mer så vi går promenader för hand med henne o en annan får rida på 19 åringen som går efter " kruttanten". Vi vill verkligen rida på 26 åringen, men är lite rädda.:cry: Dessutom får hon 0,5kg kompletterings färdigfoder för proteinbrist o den innehåller havre, kanske ingen bra kombination för en pigg
häst:confused: Ska vi låta bli att rida henne o endast gå promenader med henne? eller bara rida på banan? Hur göra? Äldre hästar behöver ju oxå
komma ut o röra på sig. Hur få bort överskottsenergin? Ska vi utesluta hennes foder helt eller bara minska? Snälla ni som vet, ge tips o råd!!!

Har jobbat med en del hästar som är såna och vad jag fått lära mig att göra då är att jobba hela tiden med dom när man rider. Halvhalter, så fort hon blir lite stark. Eller sväng in henne på en volt, för några år sen fick jag en lektion i något som kallades "one way stop". Då man greppar tag längst in på ena tygeln så nära bettet man kan och drar huvudet sig, släpp andra tygeln annars går det inte. Detta funkar ju bäst om man är på större yta annars kan man krocka med träd om man är på en trång stig :D men det mesta handlar nog om att hästen måste lära sig lyssna på dig som ryttare. Börja med halvhalter, ta och ge i handen. Tror att hästen mest är ostimulerad i hjärnan, hon behöver lära sig att tänka sig för, så äveb cavaletti på ridbanan kan vara ett bra sätt att tänka för pållen. Eller som jag också gör ibland, snirkla runt träd i skogen, byt håll hela tideb och växla tempo, då tvingas hästen koncentrera sig på dina hjälper. Får se om något av tipsen hjälper, annars får du kasta paj i mitt ansikte eller nåt :banana:
 

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 711
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok :eek:....man tycker man kortat stiglädren så att man sitter med knäna under hakan och ridläraren säger åt en korta för dom är för långa...
Svar
0
· Visningar
434
Senast: cewe
·
Ridning Hej! Jag har ett rätt jobbigt problem med min häst, som ibland gör att jag blir rädd och totalt tappar både lusten och motivationen...
2
Svar
28
· Visningar
4 666
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp