Överkänslig shetlandsponny?

Lillasolensmor

Trådstartare
Behöver lite hjälp! Mitt lilla shettissto hittade jag nu i hagen på morgonen med rinnande ögon och hade som små knottror, insektsbett? på en stor del av kroppen. Hon var även svullen vid ganascherna och vid juvret. Igår va det inte alls såhär illa. Jag tog in henne direkt så nu står hon inne och vilar.Hur vet jag om det är allergi? Vad ska jag göra? Jag har inte haft henne mer än ett par månader så jag vet inte om hon är allergisk eller överkänslig. mot insekter. Hon går i en ganska liten hage med inte så mycket gräs. Hon är ädel och smal i typen och är inte den som blir tjock.Jag ringer veterinären imorgon om det inte är bättre, men tänkte att någon här inne kanske vet lite mer...

Sv: Överkänslig shetlandsponny?

Hon kan ha blivit biten av så stora mängder mygg och knott att hon blivit allmänpåverkad. Ring veterinären om hon inte blir piggare. Håll henne inne under den delen av dygnet som det är mest mygg/knott, skaffa bra insektsmedel att spraya henne med. Om inte det räcker kan hon behöva insektstäcke.

Behöver lite hjälp! Mitt lilla shettissto hittade jag nu i hagen på morgonen med rinnande ögon och hade som små knottror, insektsbett? på en stor del av kroppen. Hon var även svullen vid ganascherna och vid juvret. Igår va det inte alls såhär illa. Jag tog in henne direkt så nu står hon inne och vilar.Hur vet jag om det är allergi? Vad ska jag göra? Jag har inte haft henne mer än ett par månader så jag vet inte om hon är allergisk eller överkänslig. mot insekter. Hon går i en ganska liten hage med inte så mycket gräs. Hon är ädel och smal i typen och är inte den som blir tjock.Jag ringer veterinären imorgon om det inte är bättre, men tänkte att någon här inne kanske vet lite mer...

Det är en fruktansvärd tid för hästarna nu. Insekterna har bara exploderat i mängd. Går hon dessutom i en liten hage så kan hon ju inte ta skydd någonstans. Vissa dar är det mindre med insekter och nu i åskvärmen är det hemskt. Man får kolla dag för dag, ta gärna in henne om nätterna. Blåser det är ju förutsättningarna bättre. Och så finns det såklart eksemtäckena som är guld värda särskilt om hästen far så illa:(

Ta in och ring vet, kan vara en reaktion mot knotten t ex, jag hade spolat av hästen och kylt ner betten+ smort med ngt lindrande. sen är det väldigt bra att ha insekts täcke + insektsmedel på hästen,

Ja det är hemskt! Eftersom jag inte haft henne mer en ett par månader så visste jag inte så mycket. Enligt förra ägaren ska hon inte ha varit överkänslig. Men de senaste dagarna har det varit varmt och fuktigt och knotten har säkert frodats. Har beställt ett exemtäcke nu. Var och tittade till henne förut, hon var pigg och pratsam. Får se hur hon är imorgon. Ringer nog vet ändå.

Jag har vanlig aloevera gel till människor, ska testa om det hjälper lite. Hon får stå inne till ikväll, så får jag se hur mycket insekter det är då. Har inget täcke just nu.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 153
Senast: Habina
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 332
Hundhälsa Hej. Så jobbigt att behöva fundera så i detta, nu när vi hamnat här😔 Vi har en boxertik som varit med oss i snart 8 år, det har...
Svar
17
· Visningar
1 197
Senast: kakan89
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 387
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka