Överkänslig mot knott/bromsar

jasseeh

Trådstartare
Hejsan. Mitt fullblod är extremt överkänslig mot knott och bromsar, oavsett om jag har flugtäcke så får han stora bölder/sår. De gör dock inte ont och han beter sig helt som vanligt, men jag tycker synd om honom för han kan knappt vara ute på dagen då han är överkänslig mot solen med :crazy: .. Någon som har något tips som HJÄLPER mot knott och bromsar? Har tänkt att köpa eksemtäcke då det täcker bättre än flugtäcke.. men de kommer ju fortfarande åt benen :(.

Skicka mycket tips :D Allt är värt att prova då han ser bedrövlig ut!

Sv: Överkänslig mot knott/bromsar

Ute på natten och inne på dan. Eksemtäcke och smörja benen ordentligt.

Exemtäcke är en god investering att göra, helt tyg skall det vara annars är det meningslöst mot knotten. Att benen är utanför får man ta -man har iaf minskat det område krypen kommer åt.

Vad gäller inne/ute så beror det ju på vad du vill skydda hästen mot. Bromsarna är verksamma på dagen, knotten på nätterna. Personligen tar jag in hästarna på nätterna de kvällar när det är mycket knott (= typ varje natt). Knotten går inte att undfly o hästarna har ingen sportslig chans att ha ihjäl dem/få bort dem. Något jag märkt är att de gärna går in själva i sin ligghall o vilar mitt på dagen -om det är för värmen eller insekterna vet jag inte.

Japps, jag ska försöka göra så. Men då han HATAR att vara inne själv så kan jag tyvärr inte ha han inne någon längre tid på dagarna. Han bara gnäggar och får panik, tyvärr!
Jag ska köpa ett eksemtäcke och se ifall det hjälper, för på flugtäckena kan ju knotten fortfarande komma under täcket...
Det blir så fruktansvärt varmt bara när det är 30grader ute och SOL!.

Fler förslag ? :)

Mitt sto är likadant, massa stora och små bulor på hela kroppen, fast flugtäcke.

Får numera stå inne dagtid och släpps ut på em och går ute en stund på kvällen istället. Hon vill liksom inte vara ute bland alla äckliga flugor och bromsar, vilket manju kan förstå:D

Japps, jag ska försöka göra så. Men då han HATAR att vara inne själv så kan jag tyvärr inte ha han inne någon längre tid på dagarna. Han bara gnäggar och får panik, tyvärr!
Jag ska köpa ett eksemtäcke och se ifall det hjälper, för på flugtäckena kan ju knotten fortfarande komma under täcket...
Det blir så fruktansvärt varmt bara när det är 30grader ute och SOL!.

Fler förslag ? :)

Eksemtäcket värmer inte, tvärtom kan dom kännas svala under.

Har exemtäcke åt vårt halvblod, upplever inte att knotten går på benen så förskräckligt, men använder eget "anti-krypmedel" som sprayas/svampas på där inte täcket sitter.

Lycka till!

Switch mot knott och sedan ha hästen inomhus under den värsta tiden på dagen, då det är mest broms. Ute på natten.

?
Det är vad jag själv gör iallafall.
Lycka till

Har du ingen annan häst att ha inne med din pålle?

Tack för alla svar! Har köpt eksemtäcke nu så vi får se hur det går.. Jag kan ha han inne på dagen, men tyvärr så får han panik och det är verkligen synd om honom, och ingen annan kan ha sin häst inne på dagen heller, men jag får väl se hur jag ska göra.. Men betten är inte lika svullna längre iallafall och hoppas att eksemtäcket ska hjälpa ;D;D

Vet själv hur svårt det är att hitta en bra insektsspray som funkar men en sån kan ju också motverka problemet. ;)

Hoppas det blir bättre :)
Lycka till

Liknande trådar

Hästvård Ni som bor i områden med mycket bitande insekter, och duschar/spolar av hästen ofta: vad använder ni för medel? Ny säsong, ny häst -...
Svar
18
· Visningar
3 667
Senast: lil-sis
·
Hästvård Hej och hå. Hur sjutton kan man skydda skap/ljumskar/insida lår från de bitande odjuren? Främst utomhus, typ i hagen och eventuellt vid...
Svar
4
· Visningar
1 784
Senast: MonteRose
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 792
Senast: Luleå
·
A
Hästvård Hej alla kunniga och duktiga bukefalister! Jag har haft en väldigt tung vecka och har svårt att se ljuset i tunneln nu... Hoppas på...
Svar
0
· Visningar
737
Senast: annafrida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka