Överkänslig/allergisk mot quorn, finns det något att göra?

Riley

Trådstartare
Jag har insett att min mage inte tål quorn - jag får hemsk magvärk i upp till 7-8 timmar efter att jag ätit quornprodukter - vilket är lite ohållbart för mig, då quorn är ett av tre kött/substitut som jag kan tänka mig att äta. Det fungerar inte riktigt att leva på bara sallad och bröd, och dessutom tycker jag att quorn är sjukt gott.

Så frågan lyder som i rubriken, kan man ta medicin mot den här eventuella känsligheten/allergin, eller är det lönlöst att ens ringa VC och fråga?
Finns det möjligen något annat receptfritt man skulle kunna ta för att dämpa symptomen, typ tabletter på Apoteket mot uppblåst mage i kombination med smärtstillande?
 
Sv: Överkänslig/allergisk mot quorn, finns det något att göra?

Jag tål inte heller quorn och jag vet att det är väldigt vanligt att man inte tål det. Quorn är väldigt svårsmält så det är inte alls konstigt att vi är många som reagerar på det. Visst kan du ringa och fråga på vårdcentralen men jag skulle bli väldigt förvånad om det finns något att göra. Förmodligen säger de åt dig att börja äta kött igen och tycker att de är roliga :meh:
 
Sv: Överkänslig/allergisk mot quorn, finns det något att göra?

Ingen aning men laktobaciller kanske? Finns att köpa receptfritt på apoteket.
 
Sv: Överkänslig/allergisk mot quorn, finns det något att göra?

Ja, jag har förstått detsamma efter att ha googlat; Tyvärr har jag då bara hittat andra erfarenheter av just magsmärtorna men däremot inga tips på bättring.
Skälet till att jag hoppas på att någon form av medicin finns är att jag känner lite att fasen, om pälsdjursallergiker kan lindra sina allergier borde det ju rimligtvis inte vara omöjligt för forskningen att ha något bot på matkänslighet heller. Jag förstår ju dock om det inte är prioriterat, särskilt inte för så förhållandevis ovanliga födoämnen.

lizan: Det är värt att prova!
 
Sv: Överkänslig/allergisk mot quorn, finns det något att göra?

Jag skulle faktiskt mejla företaget, antagligen har de ingen lösning på problemet men om de uppmärksammas på det borde det ligga i deras intresse att lösa det
 
Sv: Överkänslig/allergisk mot quorn, finns det något att göra?

Fast det är ju själva quornet som är problemet. Hur ska företaget kunna lösa det? Sluta ha quorn i sina quornprodukter?
 
Sv: Överkänslig/allergisk mot quorn, finns det något att göra?

T ex forska på saken. Om det är ett vanligt problem som gör att folk inte kan äta deras produkter kanske det är lönt att forska fram en lösning. Antingen en ändring av receptet eller en medicin.
 
Sv: Överkänslig/allergisk mot quorn, finns det något att göra?

Hmm det kanske är därför min mage alltid knorrar så.... :cautious:
Vad äter du annars? Istället för Quorn?
Jag äter inte sojaprodukterna, utan det är Quorn eller bönor/kikärtor, typ gör egen falafel osv.
 
Sv: Överkänslig/allergisk mot quorn, finns det något att göra?

Hej!

Jag tror inte det är så enkelt. Det dräller ju av pälsdjurallergiker som INTE blir hjälpta av allergimedicin (min sambo tex).

Kanske att du kan testa att öka litegrann så magen får vänja sig vid det svårsmälta??

/Lavinia
 
Sv: Överkänslig/allergisk mot quorn, finns det något att göra?

Min mage tål inte quorn heller, har jag upptäckt. Men det är absolut inga problem eftersom jag äter i princip allt annat. Min teori är att quorn inte är särskilt nyttigt, men jag kan ju ha fel... Så jag håller mig borta från eländet i stället!
 
Sv: Överkänslig/allergisk mot quorn, finns det något att göra?

Hmm det kanske är därför min mage alltid knorrar så.... :cautious:
Vad äter du annars? Istället för Quorn?
Jag äter inte sojaprodukterna, utan det är Quorn eller bönor/kikärtor, typ gör egen falafel osv.

I kött/substitväg så är det i övrigt bara kyckling och visst nötkött, typ lövbiff, som jag äter. Jag köper quorn från Hälsans Kök, noll koll på sojamängden där, men då jag inte reagerar på andra sojaprodukter utan quorn så gissar jag att det är just quornet som är elakt.
 
Sv: Överkänslig/allergisk mot quorn, finns det något att göra?

Kanske att du kan testa att öka litegrann så magen får vänja sig vid det svårsmälta??
Tyvärr spelar det ingen roll om jag äter små eller stora mängder, och regelbundet eller sällan, jag reagerar lika mycket ändå. Jag tror att den enda gången jag kunnat äta quorn helt problemfritt var när jag var vegetarian under x antal år, men det var också några år sedan nu.
 
Sv: Överkänslig/allergisk mot quorn, finns det något att göra?

Jag köper quorn från Hälsans Kök, noll koll på sojamängden där, men då jag inte reagerar på andra sojaprodukter utan quorn så gissar jag att det är just quornet som är elakt.

Hälsans Kök säljer väl inte Quorn? Nu var det längesen jag åt Quorn (äter inte ägg längre) men tidigare såldes det bara under sitt egna "märke". Är det Hälsans Köks färs du reagerar på så är det nog soja.
 
Sv: Överkänslig/allergisk mot quorn, finns det något att göra?

Aha, men vad är det då? Orange påse, helt övertygad om att det står quorn på den. Jag har ingen hemma nu så jag kan inte dubbelkolla heller.
 
Sv: Överkänslig/allergisk mot quorn, finns det något att göra?

Orange påse låter som Quorn, då är det inte Hälsans Kök.

(Har dock inte köpt färdigrätter på flera år, så förpackningarna kan ju ha ändrats.)
 
Sv: Överkänslig/allergisk mot quorn, finns det något att göra?

Då är det säkert som du säger. Tjejen med koll här. :D
 
Sv: Överkänslig/allergisk mot quorn, finns det något att göra?

:D

Vad är det du använder quorn till, är det färsen du behöver? Funkar inte sojafärs istället i så fall?

Som andra redan skrivit lär det inte finnas något att göra åt att du reagerar, är många som inte kan äta quorn.
 
Sv: Överkänslig/allergisk mot quorn, finns det något att göra?

JSkälet till att jag hoppas på att någon form av medicin finns är att jag känner lite att fasen, om pälsdjursallergiker kan lindra sina allergier borde det ju rimligtvis inte vara omöjligt för forskningen att ha något bot på matkänslighet heller. Jag förstår ju dock om det inte är prioriterat, särskilt inte för så förhållandevis ovanliga födoämnen.

Det är enkelt att undvika Quorn men svårt att undvika pälsdjur helt, det handlar förmodligen inte om allergi utan överkänslighet/problem att bearbeta om det nu är svårsmält. Möjligen kunde något enzym hjälpa.
 
Sv: Överkänslig/allergisk mot quorn, finns det något att göra?

Oftast är man känslig mot penicillin om man inte tål Quorn (är något liknande substitut i svampen som finns i penicillin). Så det kan ju även ha med det att göra. Tror inte ens Quorn innehåller soja?
 
Sv: Överkänslig/allergisk mot quorn, finns det något att göra?

Det är väl svampprotein+ lite äggvita. Mögel som penicillin framställs av är också av svamp så det låter logiskt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp