Övergivna kattungar av ägaren

T

Tarzzan

Har en liten fundering ang katter som lägger kattungarna ute.

Om en person som har en katt som har lagt kattungar ute(i ett bostads område) och ägaren skiter i dom.Vad skall man göra då?
Jag har själv funderat på att gå ut och leta efter dom, men problemet är att dom ligger i ett inhängnat område på en brädgård:grin:

Skall gå dit till brädgården imorgon när katt mamman är där och locka på henne för att få reda på vart hon har lagt ungarna.
Dom är ju snart ca 6 veckor gammla och borde röra sig runt lite där inne.

Och ägaren bryr sig inte alls om dom.Katt mamman kommer hem och äter och går iväg sen till kattungarna.

Men om jag hittar dom vad gör jag då?
Jag har ingen större lust att lämna över dom till katt mammans ägare.
Men är det olagligt att behålla kattungarna?
Jag hade en fundering att jag skulle ha dom själv tills dom är ca 8-9 veckor och sen hitta bättre hem åt dom.

Och vad gör man om man inte hittar dom.Då lär dom ju bli vildkatter och det är nog inte så populärt;)
Finns det någon man kan kontakta via kommunen eller vad skall man göra???????

Sv: Övergivna kattungar av ägaren

Ring till djurskyddsinspektören och be om råd. Ägaren är ju enligt lag skyldig att ge kattungarna skydd mot väder och vind, mat, vatten etc. så om ägaren inte erbjuder dem detta är det ett fall för djurskyddsinspektören.

Jag och min mor skall gå och leta efter dom imorgon.Jag hoppas vi hittar dom imorgon:crazy:
Men är jag då skylldig att lämna dom till ägaren om dom nu lever överhuvudtaget:confused:
Jag anser att ägaren till katten och ungarna inte bryr sig ett smack om dom.
Det dom har gjort i sitt försök att hitta ungarna är nada.
Och dom är runt 6 veckor gammla nu.

Skulle tro att du kan göra dig skyldig till egenmäktigt förfarande om du bara tar kattungar... om nu ägaren bryr sig om att anmäla. Det verkar väl lite tveksamt. Jag skulle dock dubbelkolla med djurskyddsinspektören så att du inte sätter dig själv i skiten. Att ta hand om dem är säkert inga problem, men skulle ägaren kräva tillbaka dem kan h*n nog ha rätt att få tillbaka dem om inte djurskyddsinspektören bedömer det som olämpligt.

Hjäääälp!!!!
Min katt blev överkörd igåkväll.. och nu måste jag hitta en mamma till mina 6 kattungar , dom är tre veckor gamla..
Det är verkligen hemskt detta som har hänt , har inte sovit nåt inatt.. Jag är så orolig för mina kattungar..
Jag bor i Skåne i Fjälkinge utanför Kristianstad.
Skulle vara oehört tacksam om ni kunde hjälpa mig hitta en tillfällig mamma till mina små.. Mitt nummer är 0730-488788 , Kriss

Hjäääälp!!!!
Min katt blev överkörd igåkväll.. och nu måste jag hitta en mamma till mina 6 kattungar , dom är tre veckor gamla..
Det är verkligen hemskt detta som har hänt , har inte sovit nåt inatt.. Jag är så orolig för mina kattungar..
Jag bor i Skåne i Fjälkinge utanför Kristianstad.
Skulle vara oehört tacksam om ni kunde hjälpa mig hitta en tillfällig mamma till mina små.. Mitt nummer är 0730-488788 , Kriss

Hallå, det är förbjudet enl bukes regler att posta samma sak i flera trådar. Jag tror inte det är så lätt att hitta en fostermor till kattungarna. Läs istället de råd som finns i dessa trådar om hur man föder upp moderlösa kattungar.

/KT

Hittade tyvär inte kattungarna:(
Dom är nog döda tyvär.
Blev så förbannad på ägaren som hämtade hem två andra kattungar utan att ens bry sig om att leta efter deras egna:mad:

12 veckor är det lag på numera.
Heder till dig som vill ta hand om dem! :bow:

Jag tror att det inte riktigt gäller om det är så att modern är död och man handmatar dem. Men jag vet inte säkert.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 385
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 557
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 690
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 163
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama