övergiven nyfödd kisse-

M

magic spell

i går hittade jag 2 döda katt ungar i mitt häst täcke i stallet. min chef lyckades skaka liv i den ena missen, men mamman ville inte ha henne!!! så jag har missen hemma nu ger den mjölk ersättning och värme.. är det något annat som är viktigt :crazy:

Sv: övergiven nyfödd kisse-

Du måste tvätta kattungen med en fuktig trasa och imitera moderns tvättande så den får massage och kan göra ifrån sig. De måste stimuleras av den fuktiga trasan under svansen så de kan göra sina behov, kattmamman äter ju upp avföringen så länge de diar.

De tre första veckorna är det matning, kissning och värme som behövs. Vid tre veckors ålder kan man börja ge kattungen fast föda, men det kommer fortfarande vara mjölkersättningen som är den huvudsakliga födan.

Det allra bästa vore om du kunde hitta en fostermor till kissungen. Modersmjölk och sällskap av andra katter är ju det bästa.Nu på våren får många katter ungar, kanske finner du någon?

Det näst bästa är att föda upp den som du gör, kan inet komma på nåt du inte redan fått tips om. Utom möjligen att väga kissungen dagligen, för att se hur den ökar i vikt, plus att det är bra om man är flera som kan hjälpas åt att nappa. De kan behöva mat så ofta som varannan timme och även nattetid, fast man kan möjligen glesa ut det lite.

Önskar dig lycka till med den lille!

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 456
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616
Katthälsa För att göra en lång historia kort blev jag jourhem åt en honkatt akut. Den hade levt ett hårt liv. Jag frågade flera gånger om det...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 075
Senast: Emine
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 729
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama