Övergiven kattunge

H

honeypie_84

Hej!

Vi har tagit hand om en kattunge som några hittade övergiven i ett dike. Nu skulle jag behöva lite råd & tips om olika saker. Kattungen är rätt mager, men han är pigg & busig. De som hittade honom avmaskade honom, så det är precis gjort.
Just nu ger vi honom RC babycat 1-4mån torrfoder och lite Whiskas Junior. Vi har oxå gett honom lite tonfisk. Han äter med god aptit, men jag undrar om vi behöver ge honom nåt annat så att han går upp i vikt??
Han är oxå lös i magen, är det vanligt hos kattungar? Vad kan man göra åt detta?

Vi har ingen aning om hur gammal katten är.. läste i en annan tråd att katter byter ögonfärg från blått till deras riktiga färg vid en viss ålder. Vid vilken ålder?

Tacksam för alla svar, tips & råd! :)

Sv: Övergiven kattunge

Min ena bytte färg tidigt och den andra håller på så jag gissar 8-14v.

Snabba foderbyten kan ge lösa magar.
RC babycat instiktive våtfoder verkar snällt mot magen hos små kattungar.

Vid ca 4-6 veckor börjar kattungarnas ögonfärg ändras, har jag för mig. Om katten är mycket ung så kanske det behövs mjölkersättning, det är en väldigt stor omställning för en liten kattunges mage att gå från mjölk till torrfoder.

Jag tror att du skall välja ett kattungefoder och sen hålla dig till det, så magen får en chans att lugna sig. Åldersbedömning tror jag bäst görs av veterinär eller om du känner någon som t.ex föder upp katter? Men det bästa vore väl att ta den till veterinären så får du tips om avmaskning, vaccin och sånt samt kattungen profesionellt undersökt så ni slipper undra.

Sorry!

Jag tror att du skall välja ett kattungefoder och sen hålla dig till det, så magen får en chans att lugna sig. Åldersbedömning tror jag bäst görs av veterinär eller om du känner någon som t.ex föder upp katter? Men det bästa vore väl att ta den till veterinären så får du tips om avmaskning, vaccin och sånt samt kattungen profesionellt undersökt så ni slipper undra.

Jag skrev snabbare än vad jag läste ordentligt- nu ser jag att den ju redan är avmaskad.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 405
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 163
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också...
Svar
13
· Visningar
2 507
Katthälsa Min katt har gått ner i vikt från 5 kg för två år sedan till 3,6 kg idag. Han är utekatt och har hållit sig undan och kommit in mer och...
Svar
7
· Visningar
4 260

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka