Övergiven kattunge - långt...

tictac

Trådstartare
Hej

Min honkatt (stallkatt) fick en unge den 27/6 så ungen är nu nästan fyra veckor. I lördags märkte jag att kattungen inte gått upp något sedan torsdagen så jag kollade honkatten, då var hennes juver varmt och spänt så jag misstänkte mjölkstockning. Jag masserade juvret och fick ut lite mjölk, då la jag kattungen till honkatten och han diade, allt verkade jättebra och juvret blev mindre spänt. På söndagen märkte jag att kattungen fortfarande inte gått upp i vikt utan höll samma vikt som torsdagen (478 g). Jag märkte också att honkatten gick iväg så fort han försökte dia, det verkade som om hon fick ont när han diade. Han har fått tänder så han kanske använder dem? När jag känner på juvret så verkar hon inte ha ont så därför tror jag att det är kattungens tänder som hon inte tycker om.

Jag började ge modersmjölkersättning igår, igårkväll efter sista matningen vägde han 500 g, imorse vägde han 487 g. Nu har han fått mat två gånger idag men jag har inte vägt honom ännu.

Jag ger ersättningen med spruta, men skall försöka få honom att äta från fat. Jag har också försökt att få honom att äta baby-cat foder, men det vill han inte.

Jag masserar honom i baken med en bomullstuss efter jag matat honom men jag har inte sett han kissat mer än en gång. I går slickade mamman honom lite men idag slickade hon bara lite i förbifarten.

Är det någon som har lite ideér eller förslag på vad jag skall tänka på? Det borde väl gå att mata förhand och försöka lära honom att äta själv? Det jag är mest orolig för är att han inte kissar/bajsar som han ska.

Katterna bor just nu i pannrummet, mamma katt blir orolig om hon inte kan komma in till ungen så helt övergiven är han inte, men jag har inte sett dem ligga tillsammans sedan i lördags.

/A
 
Sv: Övergiven kattunge - långt...

Lite uppdatering (och samtidigt upp-puttning av tråden...)

När jag kom hem idag låg mamma katt hos ungen, det verkar som om han diat - hon är blöt runt tutten och juvret är mindre än vid lunch.

Jag fortsätter i alla fall med stödmatning så att jag vet att han får i sig mat. Han väger nu 501 g, alltså 13 g mer än i morse.
 
Sv: Övergiven kattunge - långt...

Hur går det? Det är tufft att behöva handmata en kattunge, så jag hoppas för din (och ungens) skull att mamma katt har börjat hjälpa till igen. Härligt att höra att du ser efter dina katter även om de "bara är stallkatter" :bow:
 
Sv: Övergiven kattunge - långt...

Svarar båda

Det går bra. Kattungen är nu fyra veckor och lapar modersmjölksersättning själv från fat. Han väger nu 548 gr och har ökat ca 10-15 gram per dag. Ett tag såg det ut som om mamma katt gav lite di, men de senaste två dagarna har jag inte sett några sådana tecken. Däremot så är hon fortfarande mån om kattungen, tvättar och håller efter honom. Blir hon utestängd från rummet kattungen är i så blir hon orolig direkt och vill in så några moderskänslor finns nog kvar.

Jag har försökt att få i honom annat än modersmjölksersättning men det vill han inte riktigt, men det är väl bara att fortsätta försöka. Det jobbigaste är att se till att han får mat någotsånär regelbundet. Tyvärr har det ibland gått 10-11 timmar mellan matningarna pga jobb, men eftersom han går upp hela tiden så hoppas jag att det inte är alltför skadligt. Han är en pigg krabat som går rundor i sin lilla hage och leker med mammas svans.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Sedan en vecka har jag en inneboende i stallet. Ett stycke katt som aldrig tidigare synts till i byn och inte tillhör någon av de andra...
43 44 45
Svar
881
· Visningar
80 110
Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 942
Senast: Sol
·
Katthälsa Kommentarer om att kattorna borde kastreras kan hoppas över, tid är bokad och bra hem är ordnat till de bebbarna jag själv inte ska...
Svar
1
· Visningar
1 187
Senast: TinyWiny
·
E
Katthälsa Jag står inför det svåra beslutet att ta bort min alldeles för unga katt. Han är 6 månader gammal, och lider av akut njursvikt efter att...
Svar
5
· Visningar
4 224
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp