Övergångar???

T

Tinglan

Har fått i läxa av min tränare att träna på övergångar skritt/trav/skritt utan att hon "springer ifrån mig" men hur gör jag bäst? Jag får henne att gå samlat både i skritt och i trav men när jag ska sakta av eller byta tempo så åker huvudet upp och ryggen ner under några steg. Vi har inte kommit så långt ännu och jag vill inte att det beteendet ska "sätta sig". Någon som har några bra (och lätta) tips på hur jag bäst tränar detta?
Mvh Tinglan
 
Sv: Övergångar???

Min häst var likadan, innan den började sätta muskler och arbeta mer och mer i korrekt form. Jag fick rådet av min tränare att ha tanken "tagen bakdel" eller lätt utåtställd i övergångar. Allt eftersom vi kom underfund med varandra, rätade jag ut hästen mer och mer i övningarna.

Detta är givetvis inte ett sätt, som fungerar för alla ekipage. Men det var ett sätt som fungerade för oss. :bow:
 
Sv: Övergångar???

Övergångarna från skritt till trav ska du känslan av att det är bakbenen som börjar trava först, nästan så att hästen börjar takta litegrann, och den kontrollerade traven du får i den övergången när du lyckas är inte svår att liksom bara sitta emot med sätet och få hästen att bryta av igen.

När du tränar övergångar behöver du inte trava långa sträckor utan upp i trav och bara 10 meter sedan skritt igen, och göra det om och om igen.

Ofta är det enklare att få bakbenen med sig om man gör övergångarna med lite tvärning, t.ex. som någon skrev längre upp med lite sluta-tänk, men beroende på vilket som är hästens svaga och starka sida så fungerar det ibland bättre med öppna-tänk där får man känna sig fram vad som fungerar med vilken häst, och kan även skilja mellan dom olika varven när du rider.

Och tänk fram för allt på din egen sits så att du inte släpper sätet och går fram med överlivet för att "släppa
fram" hästen utan rid fram den för säte och skänkel.
Var nogrann med att hästen verkligen tar din skänkel för det är ofta det som ger problem vid övergångarna, att hästen inte går fram för skänkeln utan ryttaren måste "släppa fram" den och då trillar den på framdelen också åker ryggen ner.

Tänk även på att du inte håller på för länge för det är mer ansträngande än man tror.

Camilla
 
Sv: Övergångar???

Tack! Det är nog precis det jag gör fel. Inte sitter till ordentligt + att jag fokuserat lite för mkt kanske på att hon ska "gå rätt" hela tiden och där tappar jag henne när vi går över från trav till skritt. Ska träna på att ställa henne något i övergången och min sits för jag glömmer nog den lite precis i det ögonblicket som jag ska bryta av. Känner även igen det där med att "släppa fram" henne när vi ska öka. Vi har lång väg framför oss...
 
Sv: Övergångar???

se också till att du inte sitter o drar i hästen när du ska sakta av, det förstör mkt för skritten, utan, Ta-lätta-ta-lätta på handen. Och beröm genom att lätta lite på tygeln och säg Bra, eller Duktig!

Min häst är precis likadan, men det börjar gå jätte bra, vi kan göra galopp fårn halt och sakta av i skritt nästan med det samma, de du!Så långt kan man nå av ta-lätta! ;)
 
Sv: Övergångar???

Tror egentligen inte att du tappar henne i övergången, fungerar inte övergången så har du oftast tappat dom redan innan i traven, för har du en balanserad trav med hästen i "ramen" mellan hand och skänkel, så behöver du bara liksom bli stilla i sätet så går hästen ner i skritt.
Det är i övergångarna du får veta om du verkligen har hästen i form.
Tänk även på att om hästen går för fort då kan den inte sakta av ordentligt utan du måste samla upp tempo först och sedan bryta av.
Så det är samma tanke som när du ska igång och trava, saktar ner traven tills hästen nästan taktar och då bryter du av, och behövs det får man även tvära lite här.
Glöm inte att du sätter dig ner innan du börjar avsaktningen så att du gör den med sätet och mjuk snabb hand så att det inte blir dragkamp.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 459
Senast: Fiorano
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp