Övergångar

Marvin

Trådstartare
Jag behöver lite tips på hur jag ska få till övergångarna, ffa avsaktningarna med hästen kvar på tygeln. Problemet är återkommande på de flesta hästar jag har ridit så jag antar att felet ligger mest hos mig och i min brist på vältajmade hjälper. :p

Min egen häst (07:a) har ännu inte lärt sig acceptera bettet och i alla avsaktningar visar hon sitt missnöje genom att tjurigt sträcka fram huvudet och spjärna emot och hamnar då över tygeln.

I avsaktningarna från trav stör jag nog henne dessutom i ryggen, så jag försöker att inte klämma ner mig i sadeln. Har även provat att försöka flytta henne lite sidvärts i övergångarna, än så länge med dåligt resultat.

Några tips och goda råd?

Rider henne på ett tvådelat gummibett och hon är väldigt känslig i munnen. Tycker hon att jag tar för hårt så tvekar hon inte att slänga sig upp på bakbenen. :crazy:

Sv: Övergångar

Nu har du säkert mycket mer ridvana osv än mig men jag måste ju bara fråga, slutar du gunga med/sitter du emot? Det går ju sitta tungt och gunga med i rörelsen...

Jag tror att jag stannar upp, men hon är ju inte van vid att jag sitter i traven på henne så trycker jag henne i ryggen så sänker hon den direkt och kör upp huvudet.

Min tränare tyckte att jag skulle "skumpa" lite mer i övergången.

Om du inte redan har en så sätt fast ett fegsnöre fram på sadeln! Är jättebra att träna med (även för duktiga ryttare). Innan du gör nästa övergång så hakar du fast dom sista två fingrarna på yttertygeln (så kan hon inte ta tygeln för dig) och samtidigt ser till att hon går undan för inner (blir mjuk på innertygel) forma och ställ inåt och bryt av så sakta som krävs för att hon är kvar. Tänk inte 'bryt av' utan sakta ner och ner och ner och hon ska få kortare steg, (tänk att du ska in i en piaff) sedan blir det skritt. Det viktiga är att du inte bryter av om hon tar tygeln, utan då rider på lite grann och ser till att hon mjuknar i inner igen, sedan kortar igen. Du får hålla hårt på ytter sålänge det gör att hon inte stretar emot alla dina hjälper (det är tungt så hon kan behöva stödet). Det kan ta rätt många meter första gångerna (...), men det knappar du in för varje övergång det blir rätt! När du gjort detta tillräckligt många gånger så kommer du märka att hon inte heller tar ytter. Men viktigt är att hon ger efter i inner! (det ser till att hon jobbar med bak och sätter under, inte skjuter på, - mjuk övergång där hon kliver ner)

På träning har jag också fått rida framåt när hon går emot handen i avsaktningen och sen göra ett nytt försök. Problemet är att det kan bli måååånga varv på volten innan jag nöjer mig med en halvkass avsakning. :crazy:

Jag har redan en rem fram i sadeln, men har aldrig använt den.

Insåg även igår när jag försökte göra halt (något vi inte tränat på alls tidigare) att hon nog glömt lite vad jag menar, så jag ägnade ganska mycket tid igår åt att renodla hjälperna och få henne att faktiskt stanna när jag ber henne. Det kan ju kanske underlätta avsaktningarna också... :angel:

hehe, ja det kan ju bli rätt lång bit innan man får till det, men jag lovar att för varje gång du inte nöjer dig med stopp och upp med huvudet, så kommer det bli kortare och kortare bitar! Tror du kan behöva vara lite tuffare med, kanske ska du träna extra på bara din sits så att du själv renodlar dina hjälper (longering mest effektivt, rida någon annans häst med bra). Kanske du kan sätta på en tiedemantygel för att underlätta (tycker den är rätt underskattad), så blir det svårare för henne att dra sig ur?

Var inte rädd för att ta i lite, du får som sagt hålla rätt hårt i ytter om det är det som behövs. Som sagt, håll fast ytter i remmen och flytta undan och se till att hon inte tar innertygeln (detta är nyckeln!). Våga håll i och våga bromsa lite mer så att hon inte bara springer på, utan att köra fram nosen. Man kan känna sig elak, men det brukar alltså inte ta så många gånger innan dom fattar och man kan lugna bit för bit i ridningen. Tanken är ju att efter ett par veckor så kan du göra mjuka övergångar med mjuk kontakt hela vägen ner.

När du själv ska träna övergångar så träna först tempoväxlingar i trav - utan att ta i tygeln (alls) för då kan man inte fuska och du får inte effekt förrän du verkligen bromsar med sätet. När detta funkar gör du övergångar.

Kan tänka mig att du kan behöva rida mer 'antingen eller', antingen rider du med all fokus på dig, vad du gör och har långa tyglar med nästintill obefintlig kontakt, för att du ska renodla dina hjälper och lära dig snabbare (rida super mjukt), eller, rida på mycket mera, våga kräv, våga korta in, våga öka på, träna ett halvt snäpp för svårt liksom. Antingen inget (" " ) jobb för hästen, eller jobba ordentligt. Men det är bara en gissning!! (det brukar inte var helt ovanligt nämligen)

Såg att hästen är en 07a men, tänk inte att du kräver för mycket (vad gäller form osv), tänk att det du faktiskt kräver ska göras med kvalitet, visst kan man inte begära allt av en unghäst, men bryta av kan den göra mjukt i hagen, då kan den göra det utan att bråka med dig på : P

BTW, i övergångarna behöver du inte sitta ner förrän du faktiskt bryter av, om det hjälper dig (att inte spänna till).

nu är ju det här så som jag upplever det, men here we go!
85% av alla avsaktningar görs utan något driv eller skänkel. och det är jättesvårt, speciellt på unghäst som du har för det blir lätt dubbla budskap.
precis som cahs skrev tycker jag man ska sitta till ordentligt, är hästen inte van vid att du sitter på den kanske det är ett ypperligt tillfälle att vänja den vid det med massvis av övergångar skritt trav?
du sitter ned och bara leker med skritt trav skritt trav skritt trav o.s.v. mjuka låga händer som bara finns där utan att ta tag men visar att huvudet skall icke opp!
sen är hon fyra va? rösten, rösten, rösten är aaaa-okay! :D

Krama i handen o andas ut.
en sdn ung häst behöver inte gå kvar- bara sakta av. sätt sen igång igen utan hand- dela upp hjälperna o bli inte kvar i handen. det är om man är kvar som man får motstånd.
Ge eftergift o hästen ger efter. Ha tålamod o få resultat.

En krma behöver inte ge omedelbart resultat men nästa eller nästnästa förstår hästen o sen blir det på den första.
Var snabbare o finare o du får en känsligare häst.

Ta mkt o håll i o du får motstånd.

Om du inte ger den ngt att tränga emot så......

Jag tycker också att drivning i nedsaktningen är viktig! Och rör gärna lite på bettet så hästen inte blir lockad att bita sig fast. Jag menar nu ett försiktigt gungande på tyglar/bett. Målet är förstås att inte behöva använda hand alls.

Varför ska man sitta till- som för mig betyder mer energi- när den inte riktigt förstår.
en sak i taget. t o m kyra gör så. det så spelar ingen roll om huvudet är rätt upp bara den saktar av/ stannar. När hästen sedan fattar hjälpen lägger man inte till sätet utan behåller sin position.
Det är ju när det blir motstridiga hjälper som hästen uttrycker förvirring. stretar.

hmm så länge hästen inte accepterar bettet och trampar på framåt med bjudning så förstår jag mkt väl att du har problem. A och O är ju först att ha en ärlig framåtbjudning för att sedan kunna bygga vidare och lära in avsaktning på hjälper...börja på marken med ett röstord för stopp och det tar du sedan med dig upp vid ridningen. Vid stopp så sitter du inte ned tungt på en unghäst( du ska aldrig sitta tungt på häst övht) du "bara" rätar upp dig, lätt rumpa och lätt omkramning med ben/ knä mjuk hand och ditt röstord för stopp och glöm inte berömmet.

Rid på rakt spår och inte på en volt för att lära in stopp/avsaktning. Slappna av, det ska vara enkelt att rida. Ju mer du strider/sliter med hästen ju mindre förstår den, hitta en väg där det blir enkelt och behagligt och filma gärna dig själv för att se vad du kan göra annorlunda. Lycka till:)

Näe men hon behöver ju inte göra som jag sagt heller ;)
När jag gör ett avbrott försöker jag förbereda hästen ordentligt, jag behöver plocka ihop det som finns och jag sitter till för att förbereda hästen på att något kommer hända och energin behövs för att göra en bra övergång eller en bra halt.

Fast helt ärligt, jag har fortfarande svårt att förstå vad du menar när du skriver, det är himla... rörigt.

Fast nu handlade det om en ung häst som jag anser bara ska lära sig att sakta av i första hand.

det behövs på det stadiet ingen förberedelse utan bara fatta vad broms innebär- gärna med rösten som hjälp.

när hästen sen förstår går man vidare men inte heller då med sitta till. Man slutar bara att rida.

det behövs inte om man sen bara tränar övergångar den svarar nu eller på en gång- utan för mkt broms i handen.

För avsaktninger från galopp till skritt krävs ju en häst som kan samla sig lite i galoppen innan.

Att samla på en häst som bara tar förhållningen i munnen kan man ju inte oxå driva på- om än bara med sätet.

Min ridinstruktör lärde mig ett jättebra tips.
För det första skall du aldrig göra en övergång så länge du inte är nöjd med hästens form. Går hästen inte korrekt i gångarten så kan man bara glömma att övergången skall bli bra. För det andra måste hästen vara förberedd, så när hästen känns bra så skall du "förvarna" med microhalter (alltså små halvhalter) att det kommer en övergång. Slår sig hästen fri här så börjar du om med att få hästen korrekt. I övergången måste innerhanden vara snabb att krama om hästen vill slå upp huvudet, gör en förhållning när du saktar av eller går upp en gångart. Vill du ha hästen mjuk och kontrollerad kan du även ta ett-två steg i skänkelvikning precis innan du gör din övergång. Då har hästen bra koll på benen när du byter gångart och jobbar därför mer med ryggen. Övergångar är svåra och jobbiga, så kämpa på bara ^^

KL

Jag håller med Axel, Kyras ABC är helt suverän. Broms för handen fram för skänkel först, utan att blanda ihop hjälperna. När de sitter så erbjuder du ett mjukt stöd fram i övergångarna upp till trav och tänker på samma sätt i avsaktningarna. Sitt inte tungt eller skumpa mer, utan tänk skritt med kroppen vilket för mig är att sluta rida trav, samtidigt som handen säger broms och skänklarna ligger emot utan att trycka. Tids nog så kommer hon göra rätt och du har en häst som svarar på mkt bättre hjälper än när man blandat in massa olika hjälper.:)

Jag har ingen erfarenhet av unghästridning och ifall man bör tänka på något visst sätt där. Men det jag lärt mig göra snygga övergångar av är att från trav tänka "skritt" istället för "avbrott", för att inte sluta rida och tappa hästen. Samma sak från galopp både till trav och skritt. Har funkat jättebra för mig!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 253
Träning Min häst går i stadig form i skritt och trav och är mjuk och fin där. Halvhalterna går igenom utan problem. Men när jag ska göra en...
Svar
10
· Visningar
1 855
Senast: Pallen
·
C
Träning Jag har en underbar liten arab :) Jag har jobbat mycket med att få honom att ta stöd på bettet! Har gjort hundratals övergångar skritt...
Svar
7
· Visningar
2 171
Senast: Ilini
·
M
Islandshäst Jag har lite frågor gällande avsaktningar och övergångar. När jag ska sakta av till skritt från trav tex, så drar han bara upp huvudet...
2
Svar
34
· Visningar
2 288
Senast: hopptossa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar