övergång till stor häst!

K

kentflikkan

vad tycker ni är den största förändringen vid övergång till stor häst?!

Större rörelser, "Mer" häst, mer att rida ihop och arbete med... Större storlek på pollen så klart.. Jag gick över till stor häst när jag var 13 år, så kommer inte ihåg så himmla mycke.

skumpigare att sitta på :D
o svårare att rida ihop...ett stort o starkt halvblod är skillnad mot en stor o stark ponny.. :)

Men man vänjer sig.. :cool:

Jadu, jag gick över från ponny till stor häst när jag var 11 år. Gjorde min första tävling då på ett stort halvblod.

När jag hade ponny kommer jag ihåg att det var mera "lek", man red ut i skogen och hade skoj. Visst var det så även med en stor häst men för mig blev det mera allvar.

Det är ett stort steg och jag tycker man ska ta hjälp av tränare direkt vid övergången.

Lycka till!

det blev en högre hastighet, längre steg... kände inte riktigt samma "myskänsla" på en stor häst som på en ponny. personligen kände jag mig mindre trygg på en stor häst i början, det kändes som att jag hade mindre kontroll. Som tur var började det kännas bättre och nu känner jag mig säker även på stora hästar... :D

Det känns stabilare, stadigare och mer kontrollerat. Man slipper de irriterande korta, trippande stegen. :cool: :devil: :angel:

Men så har jag bara ridit ponny några gånger under en kortare period när jag bytte ridskola. Där jag började rida när jag var 7-8 år fanns inga ponnyer, den minsta hästen var runt 1,55 eller så... :D

För mig känndes inte förändringen så stor, red både min ponny och mitt halvblod under en längre tid.

Nu har däremot funnit mig tillrätta på en häst som är lika kul att rida som en ponny, men som man får jobba ihop som en stor häst. :)

Min älskade islandshäst! :love:

Det jag reagerade på när jag red stor häst för första gången var steglängden. Långa, sugande steg med mycket gung. Och så kändes det som om jag skulle behöva fallskärm eller nåt när jag skulle sitta av! :rofl:

Jag ska gå över till storhäst snart, men vill inte!!! Jag är 16år, snart 17, men vill ända fortsätta rida min lilla söta ponny (kat D)

jag skulle egentligen sluta innan sommaren, men nu har jag bestämt mig för att sluta till jul.

Har inte ridit storhäst så mycket, med största skillnaden tyckte jag att det vara svårare att sitta upp :o. sen att det var 2 mil hals framför (ungeför som att köra :p).
Sen tog dom så långa travsteg, länger hellre än springer fortare, (är van vid tvärtom :D)

okej .. !
tack alla som svarat :cool: !
har fått hem en stor häst nämligen, som syrran har, och jag hjälper till att rida henne. det känns bara bättre o bättre och idag när jag red gick det underbart bra ! har en maxad d-ponny själv som jag rider, men det är rätt stor skillnad från min pålle till hästen :)

Det som jag upplevde som den största förändringen var nog det plötsliga allvaret...

Mera häst på alla ledder! Framför, bakom, under... Jag tycker fortfarande att det är bekvämt att rida stora ponnyer/små hästar, mer lättjobbat om man säger så... Stora hästar kräver lite mer kraft om de inte är väldigt välridna och balanserade. Sedan är det såklart längre steg, mer galopp etc... Nu har jag vant mig, men upplever fortfarande "Myran-på-ryggen-syndromet" när jag sitter på hästar över 170 cm... :D Det är lite roligt faktiskt, jag har varit lika lång sedan jag var ungefär 13, och tyckt att D-ponny varit precis lagom, nu tycker jag de känns små... :smirk: It's all in my head...

Steget tror jag,ponnyer tar ju mycket kortare än vad större hästar gör. :confused:

Det fanns så mycket mer man kunde göra, flera klasser o tävla osv osv osv :)
Sen är det ju mer häst åt alla håll!

Föredrar fortfarande mindre kvicka ponnyer och saknar oerhört mycket tiden då man fortfarande kunde rida små busiga B-ponnyer. Vändbarheten är något sämre på stora kalviga halvblod, men såklart att alla hästar är unika att rida. Ponnyer tenderar att ha mer humör (från egna erfarenheter) ;)
Attans att man ska växa.

Större steg... Högre att komma upp och längre att falla...*hehe* Men jag föredrar stora framför ponnysar... :p

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter – Övergångar är avslöjande, plus att de ger både balans- och styrketräning för hästen. Jag tror att man lätt blir sittande för länge i...
Svar
0
· Visningar
169
Senast: Gunnar
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 035
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
789
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama