Övergång från hö till hösilage

K

knutt

Ska nu gå över till hösilage på min New Forest då vi upptäckt att han hostar av höet. Undrar om det är något speciellt man ska tänka på vid övergången? Eller är det bara att byta rakt av på en dag?

Sen undrar jag också lite om mängden? Nu får han 8 kg hö/dag, kan jag räkna med att han ska lika mycket hösilage eller kommer han att behöva mer eller mindre? Jag vet att det är svårt att säga när man inte har värdena framför sig, men allmänt, går det åt mer eller mindre?

Vill också veta lite om för och nackdelar med hösilage... :confused:

Sv: Övergång från hö till hösilage

Kan väl tillägga att han är en vallack på 8 år som "vardagsrids". Ingen hårdare träning i nuläget...

Eftersom hösilage är blötare så går det alltså åt mer av den varan. Tala om vad värdena är i hösilaget så kan du får veta hur mycket du ska ge.
Nej, du ska börja succesivt och öka dag efter dag. Alltså ge av både höet och hösilaget.

Övergå succesivt.
Det kan vara lika skarpt som att gå över till bete.

Misstänkte att man man skulle övergå succesivt, men lika bra att fråga ändå för jag har aldrig utfodrat med det.

Än så länge har jag inga värden för jag har inget hösilage, beskedet om allergin kom idag så just nu hör jag mig bara för. Återkommer med värden när jag köpt hösilage :)

Gör det du. Men köp inte för blött bara. Rådfråga gärna om du har många att välja mellan.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
405
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama