Överföra pengar

Presto

Trådstartare
Jag brukar inte sälja grejer över internet, därav min korkade fråga.

Om jag säljer en grej och får in pengarna på mitt konto, då kan inte köparen på nått sätt få tillbaka pengarna? Jag tänker genom att avbryta transaktionen eller så. Så helt enkelt, när pengarna väl finns på mitt konto så är dom mina och kan inte tas tillbaka på något sätt?

Tack på förhand!

När de är på ditt konto så är de fast där sas. Då är det du som måste föra över dem igen.
Vissa banker har ju så att man kan se "inkommande" pengar, de kan avbrytas tror jag.

Som @Wingates säger, jag är dock osäker på om det verkligen går att avbryta en betalning som ligger som "inkommande" hos mottagaren. Det går såklart att avbryta en kommande betalning, men jag tror att när den övergår som inkommande till mottagaren är pengarna redan dragna från ens konto. Inte helt säker dock!

Jag brukar inte sälja grejer över internet, därav min korkade fråga.

Om jag säljer en grej och får in pengarna på mitt konto, då kan inte köparen på nått sätt få tillbaka pengarna? Jag tänker genom att avbryta transaktionen eller så. Så helt enkelt, när pengarna väl finns på mitt konto så är dom mina och kan inte tas tillbaka på något sätt?

Tack på förhand!

När jag bott i andrahand har jag betalat in hyra till en privatperson. För några veckor sedan råkade jag lägga in hyran två ggr, dvs från mitt bankkonto med bankdosan lade jag in hyran en gång till till personens privata konto, och klickade "godkänn". Insåg misstaget direkt då, ringde upp banken inom en minut och försökte stoppa transaktionen - men det var försent! Så en sådan betalning går verkligen inte att stoppa. (Hyresvärden betalade såklart tillbaka den extra hyran :D ). Så nej personen som du säljer till kan inte få tillbaka sina pengar. Då hade vi inte ens samma bank så hyresvärden kunde inte ens se pengarna på sitt konto förrän två dagar senare - och ändå gick det inte att stoppa.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 238
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 909
Juridik & Ekonomi Tjenare! Har åkt på, som många andra det senaste, en begäran av transaktioner. Har under senaste halvåret ungefär investerat en del i...
Svar
0
· Visningar
650

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka