Överenergisk häst - tips?

RostKaptenen

Trådstartare
Finns det någon som har ett tips eller två vad man ska göra med en överenergisk häst?
Min lilla pålle har en otrolig energi blir praktiskt taget aldrig trött:cry: jätte bra då hon är fälttävlanshäst, men..
Problemen kommer fram då vi tränar/tävlar dressyr. Hon kan praktiskt taget inte skritta när hon blir det minsta laddad. Tävlingar=mkt laddad!
Samma sak i trav o galopp det går bara fortare o fortare. Hon blir inte het så att hon börjar hoppa upp o ner utan blir istället stark. jag har suttit o ridit övergångar o tempoväxlingar i tusentals timmar:angel: men så fort man rider en bit och så att säga "lämmnar henne ifred" så ökar hon lite mer för varje steg... På tävling blir hon så otroligt laddad så jag får knappt kontakt med henne, måste hela tide "sitta och passa" så att hon inte ska sätta full fart.
Har haft hjälp av flera kunnig personer bla hjälper ägaren mig varje dag, hemma är hon bitvis riktigt fin... Så vi jobbar på och hoppas att hon ska lära sig en vacker dag, men om någon haft en liknande häst eller kanske har något smart tips så blir vi glada!:banana:

Sv: Överenergisk häst - tips?

finns inga genvägar!
en lydig och lösgjord häst är A och O

så kämpa vidare med övergångar och halvhalter.
rid i varje steg och gör övningar hela tiden. Dvs rid inte långa transportsträckor.

Ja vi har jobbat på det ett par år nu.. :( Hästens mamma är idag 18 år och precis likadan, har liksom insett att hon antagligen inte kommer att ändra sig... Sen blir det ju lite svårt i FTprogrammen där det är just mkt transportsträckor. Det är väldigt svårt att förklara hur hon beter sig, är otroligt lydig o jobbar fint, lyssnar på mina hjälper men sen "låser" hon sig och går inte att få kontakt med emellanåt. men vi kämpar vidare :)

Får hästen mycket kraftfoder? Om inte så sök upp en bra tränare. Ibland kan en bra westerntränare i detta fallet vara guld värd. Måste vara jobbigt att ha en så pass pigg häst. Hoppas det går bra för er.

Ja jag känner igen det. Det är sant som många säger att det handlar om lydnad, men det är inte så enkelt enbart heller. En del är mera såna och det är skitsvårt och man måste nog ha upplevt det för att ha förståelse för att det inte är så enkelt.

Det kan man ju se på stora tävlingar tex, hur svårt även väldigt skickliga ryttare kan ha på en häst som är den typen.
Det kan finnas många skäl, men jag antar att du redan har funderat över det, just när det gäller din häst?

Mitt förslag och det som hjälper i vårt fall är mycket och omväxlande motion med möjlighet att på olika sätt få jobba med hela kroppen och bli avslappnad och nöjd. Hoppa, pass med mycket omväxlande arbete i galopp, rida ute mycket, klättra, osv. På dressyrbanan hålla hästen sysselsatt och koncentrerad. Det är A och O. Ge den uppgifter att lösa, och var lugn, sitt kvar i det du vill genomföra, oavsett. Mycket halvhalter för att att få hästen i lugn takt och balans, och så att du kan lätta i handen. det är lätt att bli kvar i tygeltag. Mycket omväxlande övningar, gärna mentalt krävande. Även framridning så, för att att undvika att den koncentrerar sej på fel saker:cool:

Det är svårt. Sen kan det förstås bero på annat som opassande sadel, ridningen eller annat som vi inte vet. Det är viktigt med en bra tränare som förstår vad som är rätt för hästen.

Långa transportsträckor kan du också använda till att variera tempot pyttelite, hela tiden hålla hästen uppmärksam på dej, halvhalter, små tempoförändringar, för hästen blir det då inte en lång sträcka då den kan ila iväg, utan du ger hela tiden nya signaler.
Ja, ofta är det genetiskt, som i din hästs fall (mmman) En typ av häst helt enkelt.

Senast ändrad av en moderator:

Sån e min häst med. Fast han har inte överskottsenergi, utan har bara lite lätt för att stressa upp sig. Den första kvarten jag rider går han jättebra, sen börjar han komma upp i varv och blir stark och lite springig. Då får jag bara sakta av till skritt och jobba med "tankearbete" som vändningar och liknande tills han e lugn, då kan jag öka tempot igen.

Mitt tips är glöm trött i kroppen, satsa på trött i huvudet. Dagen innan fälttävlan rider jag till närmsta tätort, köper mjukglass och tigger morötter genom drivein-luckan på mcdonalds. Testa detta innan träning. Prova working equitation, använd bommar, vattenmattor, koner. Prova polishästträning med ridning med jacka över huvudet, bollar, flaggor. Klicker-träning och konster. Det är kanske mental stimulans som fattas?

/A

Mitt tips är glöm trött i kroppen, satsa på trött i huvudet. Dagen innan fälttävlan rider jag till närmsta tätort, köper mjukglass och tigger morötter genom drivein-luckan på mcdonalds. Testa detta innan träning. Prova working equitation, använd bommar, vattenmattor, koner. Prova polishästträning med ridning med jacka över huvudet, bollar, flaggor. Klicker-träning och konster. Det är kanske mental stimulans som fattas?

/A

Allt det där kan jag göra utan problem, hästen är inte ett dugg bekymrad över sånt men kroppen behöver arbeta och hjärnan behöver arbeta med kluriga övningar, mentala utmaningar men knappast presenningar:cool:. Hästar är olika.

Oooh nej inte mer kraftfoder än növdändigt. Såklart mer under tävlingssäsong då hon väldigt lätt tappar vikt när vi är i väg på meetings o tävlingar....
Tyvärr har vi inte en enda tränare här där jag bor som är tillräckligt skicklig för att vara till någon större hjälp... Hästens ägare har tränat för mkt duktig A-tränare(annica westerberg som jag även tränar för så fort jag får tillfälle) under mååånga år hon känner dessutom både mig och hästen så vi hjälps åt varje dag. Detta är en mkt speciell liten häst så vi får hela tiden hitta på nya lösningar då hon beter sig olika från dag till dag... Ska dock iväg i början på april på kurs med henne och hoppas få bra tips där!

Senast ändrad:

Joo jag har provat allt tror jag! Hon är ju FThäst så det är mkt varierande arbete, sadel träns osv är hon mkt känslig med passar det inte damen så lägger hon bara öronen på nacken o svarar inte fram överhuvudtaget... Hon är efter Bellini-imperator-gaspari och efter som mamman är lika dan så är det nog ärftligt :)

Jo om jag inte bodde alldeles för långt ute i skogen så... Men det har vi också varit inne på, jag måste alltid fösöka hålla henne sysselsatt för hon går o hittar på egna små trix annars. Kör ut en bog, drar in näsan, svajar lite med rumpan det är ungefär som att sitta på en ål. Så det är en häst som kräver en hel del av mig som ryttare!:angel: haha.. men jag ska prova att kör lite mer hjärngympa!:)

Kan tyvärr inte lugna henne genom att bryta av och skritta, hon bara trippar fram o blir mer o mer laddad...:cry:

Jag vet så väl hur du har det för min häst är precis lika dan och har alltid varit! Räddningen i mitt fall har varit att jag har hittat en tränare som är guld värd för oss, hon har gett mig verktygen att kunna rida min häst och få henne betydligt lugnare. Än har vi otroligt mycket kvar att träna på men det går åt rätt håll. Jag tycker du ska leta tränare och prova en massa olika, kanske en western-tränare som någon tipsade om tidigare?

När jag tycker synd om mig själv som kämpar på med min stressade och pigga häst så brukar min tränare upplysa mig om att Briar och alla alndra hästar på den nivån minsann inte är nå mindre energisk än min häst, dem är snarare många många gånger mer energiska och "svårare". Det gäller ju bara att kanalisera den energin till arbete. Busenkelt :D

Precis:bow: får man bara energin åt rätt håll så kan de gå hur långt som helst:) Men de kräver ju som sagt lite av oss ryttare... Min hopptränare har hållit på en heldel med western, hon o hennes man jobbar även mkt med "problemhästar" så jag har redan lite av de influenserna. Men även hon bara skakar på huvudet emellanåt:D haha.. Men men det är väl bara för mig att lära mig rida på riktigt" så ska det nog bli bra om en 15 år sådär:angel:;)
Måste tillägga att hästen har gjort otroligt stora framsteg sen jag började jobba med henne så det finns hopp även om det ser mörkt ut ibland:)

/A

Detta är verkligen jätte bra tips!
Lägg upp träningar där hästen får tänka mycket, rid emellan hinderstöd som serpentiner, gör skänkelvikningar emellan m.m. Finns så sjukt mycket. Men det kan göra att din häst lugnar sig lite :)
Glöm inte eftergift (beröm) , och om din häst blir pigg på det så använd rösten mycket.

Lycka till! :D

Joo jag har provat allt tror jag! Hon är ju FThäst så det är mkt varierande arbete, sadel träns osv är hon mkt känslig med passar det inte damen så lägger hon bara öronen på nacken o svarar inte fram överhuvudtaget... Hon är efter Bellini-imperator-gaspari och efter som mamman är lika dan så är det nog ärftligt :)

Hrmm... jag ar arbetat i det stall som Bellini stod i under många år... Visserligen är det typ 13 år sedan, men lite minns jag. Han var en mkt känslig kille som vid flera tillfällen tog med sina ryttare på skenturer...

Senast ändrad av en moderator:

Bellini är väl känd för att lämna hästar med detta temp..har träffat flera och även hört kända tränare prata om det i samma mening. Hett och svårt huvud.

Bellini är väl känd för att lämna hästar med detta temp..har träffat flera och även hört kända tränare prata om det i samma mening. Hett och svårt huvud.

Ja, jag instämmer. Vackra hästar, trist stil...

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: MiniLi
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 251
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 555
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar