Överdrivet vaksam

Praefatio

Trådstartare
Min häst är verkligen perfekt i nästan alla avseenden. Han är superpositiv i all ridning och hantering, har en väldig vilja att göra rätt och vara till lags, han är trygg, smart och rolig. Drömhästen med andra ord!

Men han är väldigt tittig vid uteritt. Han går med huvudet högt och blåser, både med och utan sällskap, har svårt att slappna av helt enkelt. Han sticker inte och är absolut inte dum, och han är lättövertalad när han blir misstänksam mot någonting specifikt (idag red vi t.ex. över en enorm träbro för första gången, tog kanske 40 sek för honom att övertygas att gå upp och sedan gick han helt coolt över)... så egentligen så borde jag ju inte bry mig. Han är fullt kontaktbar i alla gångarter oavsett sinnesstämning så att säga.
Men jag gillar att rida ut mycket och tar gärna långa skritturer i skogen. Det känns så tråkigt för honom att gå runt och vara på helspänn hela tiden, jag önskar att han för sin egen skull kunde slappna av en smula och inte känna att han måste hålla koll på precis allt allt allt. Dessutom blir formen otroligt dålig, han trampar fint under sig naturligt men ryggen ser ju ut som ett u och jag är lite orolig att han börjar utveckla underhals, han behöver nämligen jobba på överlinjen, inte tvärtom :p

Fick hem honom för två veckor sedan, förra ägaren har inte ridit ut så mycket och säger att han alltid har varit sån men att han inte heller med henne har stuckit eller annat. Han har just nu helt okej flås men dålig muskelstyrka, min tränare funderade på om det inte är därför han blir som han blir, han vet att han inte riktigt orkar springa från farorna så han måste hålla koll. Han har nämligen ett av de bästa huvuden jag träffat hos en häst, han har tagit all flytt och alla nya rutiner och situationer med ett otroligt lugn och från marken och på banan så är han en verklig ängel, visserligen med lite nerv (vilket jag gillar) men helt lugn.

Idéer? Tips? Jag vill alltså, för att sammanfatta tråden, få min häst att slappna av lite vid uteritter.

:banana:

Sv: Överdrivet vaksam

vissa hästar är bara sådär, oftast är dom flockens spejare. det är deras jobb att hålla koll på alla faror! jag har också en liten spejare.

det kan du inte plocka bort. det du kan göra är att bli en bättre spejare själv, dvs bli mer uppmärksam. på så sätt behöver inte din häst ta hela ansvaret själv.

Du har bara haft hästen i 2veckor och hos tidigare ägare har inte ridit ut så mycket.
Skulle tror han slutar när det har blivit en vana för han att bli riden ute.

Kram och lycka till med den nya hästen.

Tränar du något specifikt ute, eller är uteritterna mer för fram- avskrittning och långa tyglar? Är han lika uppmärksam på omgivningen om du ber honom göra någon annat, ex skolorna?

Jag hade troligen inte brytt mig så mycket om det ifall han ändå är lydig och inte försöker vända/dra iväg - bara rid ut och låt honom vänja sig vid omgivningen och stirra så mycket han orkar. Det kan vara som Centaur skriver att han tagit på sig rollen som spejare, och vill du att han ska göra någonting annat så får du visa honom att du kan vara ansvarig för flocken ett tag :). Är han likadan om du leder eller tömkör honom? Kan han gå i låg form ute?

Tack för era svar!

Centaur: Visst kan det vara så att han är en spejare, vad jag har sett i hagen verkar det inte vara specifikt han som håller koll men det skulle kunna vara så att han tar sig den rollen med mig - jag leder, han spejar. Går det inte att plocka bort så går det inte, det stör mig som sagt inte mer än att han går i en dålig form vilket ju är lätt ordnat genom att träna honom i rätt form på banan. :) Det är lite charmigt på ett sätt, att han har lite personlighet. Han är helt superb ute egentligen, vi har haft fyrhjulingar som har fräst förbi och fem hundar (på samma gång!) som har hoppat mot honom och skällt och det har inte varit några problem. Han reagerar inte så mycket på specifika saker utan spejar och spanar just.
Hur visar jag honom att jag har koll, så att säga?

nullo-modo: Jag hoppas att han med tiden förstår att det är lugnt, i alla fall så länge vi rider på våra "vanliga" ridvägar. Just för hans skull, som sagt. Jag tycker att det verkar besvärligt för honom att jämt behöva hålla koll :)

Lager: Både och, vi både skrittar på långa tyglar och arbetar. Sidvärtesrörelser över vägarna, skolorna och tempoväxlingar osv. Han gör det man ber honom om men det märks på honom att han är okoncentrerad. Han blir till exempel lite snubblig eftersom han hela tiden tänker på annat. Han har dålig kroppsuppfattning rent allmänt, vi jobbar på det ffa från marken så det blir bättre och bättre. Han kan gå i låg form ute och väljer stundvis att göra det av sig själv, tyvärr är det dock svårt att be honom att göra det. Han vill hemskt gärna gå med huvudet i vädret. På banan är det helt tvärtom, där väljer han lång-låg form så fort man ger honom lite stöd på bettet. Där jobbar vi tvärtom på att han ska gå i lite högre form och bära upp sig själv mer. Tömkört har jag faktiskt inte hunnit göra ännu :) Men när man leder så är han vaksam på samma sätt som ute i någon minut eller två, sedan sänker han huvudet, tuggar och slickar sig om munnen och låter mig sköta spanandet istället.

Förhoppningsvis blir det bättre med mer träning. Är han inte riden ute mycket så är ju allt nytt.
Vara bara avslappnad själv och tappar han koncentrationen så rid på stigar etc. där han behöver vara uppmärksam var han sätter fötterna.

Såg att du fått tips att du ska vara "spejaren", vilket jag inte tycker.. om du börjar spana runt så blir hästen bara ännu mer spänd. Eftersom du är ledaren och börjar du också spana och bli lite spänd så förstärker du bara hans beteende.

Mitt tips är att du själv fokuserar på att vara lugn och trygg (det "smittar av sig" på hästen) och sen rider ut så mycket så möjligt. Efter ett tag så brukar hästen vänja sig vid miljön och blir inte lika "tittig".

Du kan också prova att göra ex. en öppna, skänkelvikning eller något annat när han blir extra spänd, för att han ska tänka på något annat. Det funkade på min kompis häst, när han gjorde någon övning så var han mycket lugnare och mer fokuserad på ryttaren än på omgivningen.

Jag har också en väldigt vaken häst som jag nu har haft i tio år. Hon har två gånger stått länge pga av skada och när jag efter skadeuppehållen började rida ut var det hemskt jobbigt för hon tittade på allt och taktade ofta. Men efter ett tag med regelbundna skritt turer ut i naturen släpper det där och hon är bara uppmärksam på omgivningen men skrittar avspänt.

OT om hon får välja själv tar hon gärna samma runda varje dag.

Jag har haft min sen i Januari och bara de senaste två månaderna har han börjat slappna av, sänka huvudet och slutat speja som en tok. Men så fort vi kommer på en ny väg då åker huvudet upp, takten är fel och ja, inget funkar mer än start, stopp och sväng. (kan ju tillägga att ibland går det att rida ihop honom på en ny väg, men det krävs rätt mycket mer av mig som ryttare)

Så prova med att introducera ridväg nr 1 ett tag och se om din häst lugnar sig när den sett vägen ordentligt och sen gå över till ridväg nr 2 utan att då ha några krav på form osv. Det kan funka :)

Hästen har ju bara stått där i 2 veckor med folk han inte känner så ge honom lite tid. Tror inte det har med konditionen att göra eller liknande, tror mer det har att göra med att han dels inte känner dej och sen att det är nytt fortfarande.

Ignorera och rid på bara så slutar han nog tillslut, gör ingen grej av det.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en medryttarhäst som har problem vid lastningen. Lite bakgrund först: Det är en kallblodstravare. Han har gått löp och fick...
Svar
11
· Visningar
1 370
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack som jag köpte för knappt 4 månader sedan. Han är mycket känslig, lite nervös, glad, pigg mm om jag ska...
Svar
12
· Visningar
1 481
Senast: Totola
·
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 548
Senast: Lena_B
·
N
Träning Hela historian: Köpte honom som "problemhäst" - när han kom så var han så mager att revbenen syntes med alldeles tuffsig päls och nervös...
Svar
18
· Visningar
3 929
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022