Överdriven stimulans vs. vila..?

Q

qrumelur

Det här är djupt och lite filosofiskt.
Har läst nu att småbabysar älskar mycket färg och form och figurer. Det förklarar plötsligt för mig varför nästan alla babygrejer ser ut så. :p

Läste också att man ska ha färgglada saker vid spjälsängen och så, och började leta och hitttade jätte-jättefina saker.
Mobiler och spjälsängsskydd som ser ut som cirkusar i grälla färger, skitläckert! :bow:

Sen började jag fundera.

När blir det för mycket? Kan småbebisar få för mycket av sånt där?
Typ svårt att koppla av på grund av allt "plotter"?
Borde sängen vara en lite mer lugn plats kanske?

Eller?
Hur har ni gjort?

Sv: Överdriven stimulans vs. vila..?

I början ser inte babysar färger, så svart/vitt med starka kontraster är det bästa när de är som minst.

Jag kan verkligen rekommendera Lamaze. De har leksaker anpassade till babyns ålder och har helt underbara leksaker med hänge som man kan hänga fast i babyskyddet, vagnen osv. De har bl.a. en mjuk bok där ena sidan har svartvita mönster och andra sidan har en färgglad bild med ett djurhänge. Den älskade vår dotter när hon var pytte och hon leker fortfarande med den, fast nu är det de färgglada sidorna som är roliga. :)

Haller med, vi har en jattefin hast fran Lamaze, en san med en massa olika material som prasslar och har sig.

TS man brukar marka nar de ar overstimulerade, de blir griniga da :) Tycker over lag att bebisar ar bra pa att saga till nar det ar nagot som ar fel. Sen far man luska ut sjalv exakt vad det ar som ar fel.

Nu har inte min bebis kommit ännu, men vi har gjort så att sängen är lite mer "neutral". Där ska man sova och vila, inte stirra omkring och bli distraherad.

Vi har också gjort sängen till en lugn plats utan massor färger och mönster eller någon mobil. I sängen ska man sova.

På nedervåningen har vi en vagga där kan vår bebis ligga mer och "leka". Där har vi en mobil (eller ska ha så fort vi fixat ngt sätt att få fast den på).

Efter svart och vitt, är det rött, riktigt knalligt rött som brukar fastna hos bebisarna.
Överhuvudtaget något man sk atänka på är att det ska vara klara, starka färger och väl avgränsade fält.

Vad "skönt" att höra att fler har gjort sängen till en "lugn" plats.
Att de protesterar när de är överstimulerade förstår jag nog.
Det är därför jag funderar för jag vill att bebis ska kunna ha en plats att koppla av. Om sängen då består av idel glada figurer i grälla färger så kanske man har lite svårt för det... Kan ju bara utgå från mig själv som har ett knall-oranget sovrum....
(det var meningen att vi skulle måla om där nu i vinter men vi råkade köpa en till häst istället... :angel: )

Lamaze ska jag genast googla!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka