Överdosera protein?

vinkelina

Trådstartare
Kan börja med att säga att jag ej mins analysen på vårt Höör men att den skall ha varit helt okej.

Funderar dock på att börja "stödfodra" med proteiner, tex sojakross eller motsvarande (beroende på vad som säljs här) då jag skulle vilja biffa till heppan lite. Vi bygger ju upp muskler efter en del skador och så är hon ju 21.

Det jag egentligen funderar över är om man kan ge för mycket proteiner och om det kan vara skadligt.

Sv: Överdosera protein?

Ja, det kan vara skadligt att ge för mycket proteiner om man ger det i form av proteinkoncentrat som typ soja. Vill du ge extra protein så är lusern bättre, då det är ett grovfoder.
Jag minns inte mekanismen exakt, men det har med att göra att proteiner från grovfoder processas längre bak i tarmsystemet och därför inte stör tarmfloran på samma sätt.

hur stora mängder är det fråga om innan det kan klassas som överdos? en dl om dagen eller en liter? eller går det att säga

Kan inte tänka mig att 1 dl om dagen skulle vara skadligt på något sätt men jag hade precis som ameo hellre gett lusern eller gräspellets eftersom det är bättre för hästen. Om hästen har svårt att hålla hull med åldern så kanske du behöver lägga till nån form av energifoder oxå. Var oxå väldigt noga med att hon får alla vitaminer och mineraler som behövs.

Mera energi behöver vi verkligen inte *visslar*
hon äter ca 10 kg hö/dag fördelat på fyra givor

morgon: 1 L seniorfoder
Dag: 0,5 L seniorfoder
Kväll: 3 dl Linfrökross och 2 dl "melasskross" med låg sockerhalt + 2 msk gurkmeja som blötläggs till gröt.

Om hästen kommer att få gå på gräs får den i sig mer än tillräckligt med proteiner nu innan gräset är övervuxet. Om ni inte har tillgång på gräs eller hon inte skall få gå på gräs, så finns både lusern och finska foders motsvarighet Greenline man kan ge. Överdos kan det bli. Hur mycket som kan ges beror på fodersort och vad den innehåller samt förstås hur mycket som fås från övriga delar av fodret.

Men generellt sett skall inte ett kallblod som hobbyrids och betar behöva ha något som helst proteinkomplement till.

Inget bete för den damen annat än för hand i sommar, är lite orolig för fång på henne de senaste åren (nej hon har aldrig haft fång, men har tendenser till "fettnacke" som gör att jag ej vågar släppa henne)

Jag älskar krafft muskel, då det ger mycket protein men lite energi. (32g per MJ) Vilket gör att jag kan ge lite och hästen kan få mer grovfoder, soja har typ samma värden och här i affären var de typ lika dyra med.

Liknande trådar

C
Ekonomi & Juridik Luddig rubrik kanske, men jag skulle vilja ha lite input och åsikter. Har en 10 årig häst som inte presterat ngt, och som även har en...
2
Svar
26
· Visningar
4 211
Senast: Ramona
·
Övr. Hund jag håller ju på att ska byta foder till mina krakar - men jag kan inte bestämma mig! :crazy: ena dan vill jag ha det foder som är...
Svar
12
· Visningar
1 352
Senast: Nominous
·
Hästmänniskan hejsan alla bukemänniskor... sorry om tråden ligger fel, ni får ta bort eller flytta den då måste bara fråga om det inte bara är jag...
2
Svar
32
· Visningar
3 208
Senast: Rouise
·
T
Foder & Strö Min pålle bygger muskler väldigt dåligt och jag har fått tipset om att testa ge honom lusern då det kanske kan vara protein brist och...
Svar
10
· Visningar
1 076
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama