Överbyggda hästar

O

Onion

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga den här tråden men hästvård verkade mest logiskt..

Här på buke läser man ibland om hästar som är överbyggda, är det någon skulle kunna förklara vad det innebär, hur det uppkommer, osv..?

Sv: Överbyggda hästar

Hos en överbyggd häst är rumpan högre än manken. Travare är ofta överbyggda bak. Hästen hamnar då logiskt sett lite mer i nedförsbacke. Det är inte särskilt önskvärt hos en dressyrhäst, men travare har ju en annan uppgift. Är inget travproffs, ngn som håller på med trav som kanske kan kommentera?

Hästar kan under växtperioder vara lite överbyggda men det brukar rätta till sig.

Hos en överbyggd häst är rumpan högre än manken. Travare är ofta överbyggda bak. Hästen hamnar då logiskt sett lite mer i nedförsbacke. Det är inte särskilt önskvärt hos en dressyrhäst, men travare har ju en annan uppgift. Är inget travproffs, ngn som håller på med trav som kanske kan kommentera?

Hästar kan under växtperioder vara lite överbyggda men det brukar rätta till sig.

Min kallblodstravare är ganska överbyggd men han är inte så gammal heller så han kanske växer till sig :)

under mina år inom travet så har inte överbyggda hästar varit något man önskar sig.för när varande är min 2åring lite överbyggd bak ca 2cm högre på rumpan men det hoppas jag ska växa bort .brukar ta det lite lugnare när hon växer

Kl Inte menat till dig Tail

...och att överbyggda ett-åringar har oftast fått "nedstrypt" proteintillförsel..

Ungar som får det dom ska ha blir sällan överbyggda under uppväxt-tiden...

Men gissa vad ofta man får se ettåringar som har 5-8 cm differans mellan fram och bak kärran. :crazy:

AM

Min nya (9,5 månad) har sedan januari skaffat sig en liten nedförsbacke på ett par cm trots att jag vet att hon fått extra protein på sista tiden efter avskiljning, hon har precis hämtats och ska få en proteinrik foderstat nu fram till betessläpp.

Hon är dock betydligt större redan nu än vad min egna uppfödning sen -05 var vid betessläpp förra året och han är född två månader tidigare.

Den nyas kompis däremot, hon har varit rejält överbyggd bak sen den dag hon kom ut ungefär??? :confused:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 376
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Varför är endel häst människor inte så trevliga! Har blivit väldigt ledsen för kommentarer jag fått på mina trådar där man tror att jag...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 866

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat