N

nanush

Hej

Någon som kan förklara för mig hur man ser ett överbett? det låter säkert självklart för er men jag är helt grön inom området.
jag kan bannemig inte se något, förra ägaren tror dock att han har ett överbett därför jag undrar.

Tack på förhand/ en ny medlem

Sv: Överbett

Ett äkta överbett innebär att överkäken är för lång i förhållande till underkäken.Det man ffa ska kolla på är hur hörntänderna sitter i förhållande till varandra. Vid ett överbett finns risk för att underkäkens hörntänder inte får plats i fickan mellan sista lilla framtanden (I3) och hörntanden (C) i överkäken. Bettfelet kommer också att påverka kindtänderna (premolarer och molarer). I värsta fall möts tänderna i under- och överkäke istället för att gå ihop som ett blixtlås som tanken är i saxbettet. Man kan också se ett överbett på framtänderna - raden i överkäken sitter för långt framför framtänderna i underkäken, men att det ser ut så innebär inte per automatik att det är ett problem med övriga tänder.

Bettet bedöms alltid med munnen stängd - lyft alltså bara läppen och kika in. När hunden gapar är det omöjligt att säga nåt alls. Ha en bild på hur det ska se ut framför dig - tänk på att normalbilden för kortnosiga och långnosiga hundar skiljer sig från den "normalnästa"!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 878
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 434
Senast: Lisalei
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 076
Senast: netschjen
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka