överbett på labbe

V

vickis-pajala

familjen står i begrepp att införskaffa en ny liten familjemedlem :love:
inte brun labrador hanne är det tänkt att det ska bli

igår kväll pratade jag med uppfödaren därifrån vi tänkte köpa en valp

det uppfödaren berättar är att den valpen h*n har kvar( som vi tänkt köpa) har överbett vilket är hennes första valp med överbett ( uppfödaren har själv välldigt lite info om överbett) och uppfödaren skulle leta mer info och prata med andra uppfödare av labrador för att sedan informera mig

den infon jag har fått är att hunden inte går att utställ vilket inte heller är min tanke utan att vi vill ha en sällskapshund och dessutom är jag lite nyfiken på att testa viltspår.

jag har leta runt lite info på nätet men hittar inget matnyttigt
så då frågare jag er bukare om detta med överbett både på labben och övriga raser vad ni har för erfarenheter :confused:

Sv: överbett på labbe

Både över- och underbett förekommer hos labbe, det är dock inget stort problem inom rasen! Tandförluster är det vanligaste problemet i vad gäller käkar/tänder på rasen.

Små över-/underbett kan växa till sej när valpen växer. Andra kan bli bestående och beroende på hur stort det är så kan det ibland orsaka vissa problem för hunden.

Problem orsakas ofta om överbettet är så stort att tänderna i överkäken "gnager" på tandköttet i underkäken eller om skilnaden mellan över- och underkäke är så stort att det skapar problem för hunden att tugga/bita.

/Ulga

Även om det är ett kvarstående överbett är sannolikheten att en labbe ska få problem med det minimal. Den ska ha ett mjukt grepp vid apporteringsarbete, så den påverkas inte på samma vis som t.ex en polishund skulle göra. Även om tänderna defacto skulle ligga mot mjukdelar bildas bindväv som gör att hunden inte har ont. Jag har haft 2 valpar som utan problem har haft sina undre hörntänder gått upp i den mjuka gommen utan att det har påverkat dem på minsta vis.

Med det sagt vill jag också tala om att ett överbett har större sannolikhet att rätta till sig än ett underbett. Underkäken ligger oftare efter överkäken i tillväxtcykeln än tvärtom. Bägge mina valpar som har haft trånga underkäkar ser ut att få fullt normala vuxenbett (den ena vet jag har det, den andra är 6 månader för tillfället och nästan helt korrekt).

Om du inte är intresserad av utställning bör inte ett moderat överbett ha någon större betydelse. Chansen finns att det rättar till sig dessutom.

Värt att notera är att försäkringsbolagen inte brukar ersätta för tandproblem. Var därför noga att skriva in en klausul där uppfödaren får betala ev. operation om hunden får problem med bettet, eller se till att få valpen till reducerat pris.

Senast ändrad:

Även om det är ett kvarstående överbett är sannolikheten att en labbe ska få problem med det minimal. Den ska ha ett mjukt grepp vid apporteringsarbete, så den påverkas inte på samma vis som t.ex en polishund skulle göra. Även om tänderna defacto skulle ligga mot mjukdelar bildas bindväv som gör att hunden inte har ont. Jag har haft 2 valpar som utan problem har haft sina undre hörntänder gått upp i den mjuka gommen utan att det har påverkat dem på minsta vis.

låter ju jätte bra så långt

citerad text ur duvans inlägg:
Med det sagt vill jag också tala om att ett överbett har större sannolikhet att rätta till sig än ett underbett. Underkäken ligger oftare efter överkäken i tillväxtcykeln än tvärtom. Bägge mina valpar som har haft trånga underkäkar ser ut att få fullt normala vuxenbett (den ena vet jag har det, den andra är 6 månader för tillfället och nästan helt korrekt).

när räknar men med att det blir en bestående defekto och hur länge räknar man med att det tar innan det hela växer till sig ?

citerad text ur duvans inlägg
Om du inte är intresserad av utställning bör inte ett moderat överbett ha någon större betydelse. Chansen finns att det rättar till sig dessutom.

Värt att notera är att försäkringsbolagen inte brukar ersätta för tandproblem. Var därför noga att skriva in en klausul där uppfödaren får betala ev. operation om hunden får problem med bettet, eller se till att få
valpen till reducerat pris.

reducerat pris har vi redan prata om och att det även står i kontraktet att hunden inte får användas i varken avel eller till utställning

men då är ju frågan i fall överbettet rätta till sig finns det då någon möjlighet att vara med på utställning :confused:

Senast ändrad av en moderator:

men då är ju frågan i fall överbettet rätta till sig finns det då någon möjlighet att vara med på utställning :confused:

Man kan ställa ut sin hund även om den har överbett.
På vissa raser kanske det är diskvalificerande fel, det vet jag inget om, men i de flesta rasstandarder står det bara något i stil med "Varje avvikelse från standarden är fel och ska bedömas i förhållande till graden av avvikelse."

Dessutom är det inte alla domare som kollar betten på utställning.
Har själv ställt en hund som har helt förjävligt bett - men trots det fick han en 1a, för domaren kollade inte i munnen.. (hade domaren gjort det så hade det nog inte blivit högre än 2a)

När räknar men med att det blir en bestående defekt och hur länge räknar man med att det tar innan det hela växer till sig ?

När hunden har slutat växa är det kört. Fram till dess finns chansen.

Reducerat pris har vi redan prata om och att det även står i kontraktet att hunden inte får användas i varken avel eller till utställning. Men då är ju frågan i fall överbettet rätta till sig finns det då någon möjlighet att vara med på utställning.

Uppfödaren kan inte skriva in i kontraktet att hunden inte får användas till utställning eller avel. Däremot är det ju bra om den samme skriver in att det finns ett överbett vid köpet som inte gör hunden lämplig för utställning/avel och att den därför säljs till ett reducerat pris. Även med överbett är det fullt möjligt att ställa ut en labbe, men man ska ju inte räkna med att det går så bra i ringen.

och huvudsyftet med denna valp är ju att ha som sällskap i och med att jag inte är ett dugg intresserad av utställningsringen även om frågan var intresant

men om vi nu antar att överbettet blir ett bestående fel kan det tillkomma andra bekymmer med tanke på mat tandkött mm:confused:

Om det är ett stort överbett kanske.
Vet du hur stort överbettet är nu och hur gammal är hunden nu?

nej inte hur stort överbettet är och valpen kan den vara drygt 4-5 veckor gammal

igår när jag var i kontakt med uppfödaren så hadde h*n varit i kontakt med en annan uppfödare av ljust labradorer som haft problem med överbett i en kull och då pratde uppfödaren om att i fall nu hunden får bekymmer med överbettet så kan man fila ner tänder hos vet

sedan surfade jag runt och hittade något om en speciell boll nu kommer jag inte ihåg namnet

Vår tax (10 månader) har överbett. Vetrinären testade att operera bort hörntänderna i underkäken för att dom inte skulle låsa sig fast i överkäken och på så vis hindra underkäken från att växa. Vi har inte märkt någon skillnad förutom att vi blev 1200:- fattigare. Taxen har fortfarande överbett.

Vi köpte en Kong-boll som skulle vara bra för att stimulera underkäken. Man ska stoppa in mjukmat i den och sen lägga den i frysen. När man sen ger valpen bollen så gör den allt för att få i sig godsakerna och på så vis så ska den använda käken mer. Vet inte om det fungerar men sysselsättning gav det iaf.;)

Vi köpte en Kong-boll som skulle vara bra för att stimulera underkäken. Man ska stoppa in mjukmat i den och sen lägga den i frysen. När man sen ger valpen bollen så gör den allt för att få i sig godsakerna och på så vis så ska den använda käken mer. Vet inte om det fungerar men sysselsättning gav det iaf.;)

hmmm kanske värt att pröva i alla fall för sysselsättningen skull :D

men då måste jag fråga har taxen något bekymmer med sitt överbett och vad sa vetrinären efter denna lyckade operation fick ni några tips:confused:

Nej, de sa inget speciellt men vi har nog knappt varit där sen dess. Få se vad dom säger när han ska få sin vaccination. Han är bara 10 månader så än har vi inte märkt att han har några problem.

Nej, de sa inget speciellt men vi har nog knappt varit där sen dess. Få se vad dom säger när han ska få sin vaccination. Han är bara 10 månader så än har vi inte märkt att han har några problem.

men var det ni som ville operera hunden eller uppfödaren :confused: och varför ?

Det var vetrinären som rekommenderade op. Helt bortkastade pengar för oss iaf. Ska ta en diskussion med dom när vi ska in och vaccinera honom. Tycker de ska stå för den kostnaden eftersom det inte hjälpte ett dugg och enligt mig bara verkade vara en test om det fungerar. Då kan de betala när de använt vår hund som försöksdjur.

Det var vetrinären som rekommenderade op. Helt bortkastade pengar för oss iaf. Ska ta en diskussion med dom när vi ska in och vaccinera honom. Tycker de ska stå för den kostnaden eftersom det inte hjälpte ett dugg och enligt mig bara verkade vara en test om det fungerar. Då kan de betala när de använt vår hund som försöksdjur.

Förlåt för OT, men vad är det för inställning? Så då ska alla djurägare komma och begära pengarna tillbaka om en viss behandling eller medicinering inte har hjälpt? Det är ju inte riktigt så det funkar, många får testa på flera metoder för att få bukt på vissa problem. Ni hade lika gärna kunnat säga nej, går ni med på det får ni även betala för det.

Vi har två Shih-Tzu med överbett, det är dock ingenting de lider eller märker av. Jag tror inte att du behöver vara orolig och har du tur kan det ju rätta till sig! :)

Det MÅSTE vara det allra vanligaste - om vi inte pratar om EXTREMA bettfel! :)

Dvs att hunden lever hela sitt liv utan någon särskild påverkan alls.

Känner flera tjänstehundar med både mindre och medelstora bettfel som jobbar fullt ut utan problem. På någon enstaka har man tagit bort någon tand, men flertalet av dem har varit besvärsfria hela livet.

/Ulga

Ja och vadå ,jag har också överbett och jag klarar alldeles utmärkt att leva ett normalt liv trots bettfel, och bita ifrån klarar jag även av alldeles utmärkt ..det är väl bevis nog! :rofl:

Skafa en frisk hund, tandskador är kostsamma, och det är plågsamt för en hund att ha skav i munnen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
5 002
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Aningen märkligt inlägg kanske, men jag hjälper en anhörig att hitta rätt ras till kommande hund (mest för att kunna hjälpa till att...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 831
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Allsmäktige Buke, dags för ännu en "vilken ras ska vi ha-tråd" :D Har sökt och sökt efter vilka raser som skulle kunna tänkas passa oss...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 352
Övr. Hund Då det inte blev någon valp till mig i den tänka kullen fick jag i stället köpa en 18-månaders-tik från uppfödaren. Hade redan innan...
Svar
12
· Visningar
2 446
Senast: Silver Girl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka