Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är du spekulant på hunden?Hej
Jag undrar lite om överbett på hundvalp på 5 månader. Fått bilder av uppfödaren men är osäker så jag läst om framtida problem med hänsyn till just överbett. Någon som har synpunkter?
Är du spekulant på hunden?
Det kan bli -dyrt- att åtgärda bettfel, och så stort fel kommer inte täckas av försäkringen (det är uppenbart på besiktningsprotokollet). Jag födde upp en valp med mindre överbett än så, och valde att behålla den valpen och stå för alla åtgärder. Det kostade nästan dubbelt så mycket som ett normalt valppris att åtgärda.
Oj, tack får hjälpen!Är du spekulant på hunden?
Det kan bli -dyrt- att åtgärda bettfel, och så stort fel kommer inte täckas av försäkringen (det är uppenbart på besiktningsprotokollet). Jag födde upp en valp med mindre överbett än så, och valde att behålla den valpen och stå för alla åtgärder. Det kostade nästan dubbelt så mycket som ett normalt valppris att åtgärda.
Det ska du definitivt inte betala!!Oj, tack får hjälpen!
Visste inte att det handlar om så mycket pengar, dem begär 18 000kr för valpen.
Mvh Sofie
18000?!!! Öööh det låter ju helt sjukt.Oj, tack får hjälpen!
Visste inte att det handlar om så mycket pengar, dem begär 18 000kr för valpen.
Mvh Sofie
Nej nej nej och åter nej. En sån valp kommer kosta multum i längden. Vänd dig till en annan uppfödare!Ja, jag är spekulant på hunden av dansk svensk Gårdshund som nu är snart 5 månader. Inte så duktig på just bettgel
Och vad det innebär.
Mvh Sofie
Den där hunden kommer behöva minst en korrigering av bettet, men troligtvis flera. Det är dyrt, och kommer inte gå på försäkringen då det kommer stå på besiktningsintyget. Om du verkligen vill ha hunden så skulle det i sådana fall vara rätt om uppfödaren skrev avtal på att den kommer överta alla kostnader för åtgärden av tänderna. Men jag rekommenderar dig att inte köpa valpen alls.Hej
Jag undrar lite om överbett på hundvalp på 5 månader. Fått bilder av uppfödaren men är osäker så jag läst om framtida problem med hänsyn till just överbett. Någon som har synpunkter?
Jag har en hund av mindre storlek med ett liknande överbett.. Hon är nu 11 år och har aldrig haft några problem. Faktum är att jag aldrig ens tänkt tanken på att korrigera det och tandsten har hon varken mer eller mindre än andra småhundar. MEN....min hund var gratis. Aldrig att jag hade betalat 18 000 kr för en hund med det bettet.Hej
Vilka åtgärder behövde du göra på en valp med ett mindre bettfel? Jag har fött upp två valpar som hade kraftiga överbett (de hade bettfelet redan innan tänderna kom) och ingen av den behövde någon form av veterinärvård för detta. De levde fullånga liv utan några problem.Är du spekulant på hunden?
Men är det verkligen vettigt att köpa från en uppfödare med det tänket?Om du bara ska ha en sällskapshund, utan ambitioner åt utställning eller avel, så ser jag inga problem med att köpa valpen, men absolut inte till fullt pris!!! Jag har fött upp två valpar som fick överbett, ganska kraftiga sådana och ingen av dem behövde veterinärvård eller hade några problem av detta. Inte ens valpen som vid 5 veckors ålder råkade ut för en olycka och skadade tillväxtzonerna i överkäken så att den fick ett rejält underbett hade några problem av detta. Ingen av dessa valpar såldes dock för fullt pris.
En sak till, ett överbett i den ålder som din valp nu är kan förbättras något varefter den växer. Det kommer knappast försvinna, men det kommer heller inte att bli värre. Underkäken växer under längre tid än överkäken, så det är betydligt bättre prognos än om det hade varit ett underbett.
Håller med!Men är det verkligen vettigt att köpa från en uppfödare med det tänket?