Överbensliknande knöl...

ghost

Trådstartare
Jag har en häst som har återkommande problem på vänster bak, han har också lite skumt rörelsemönster bak och har behandlats i omgångar och blivit bra men det kommer ideligen något nytt.

MEN... han har en överbensliknande benknöl på insidan av VB i höjd med knäskålens nedre del ungefär. Den finns inte på andra sidan så jag funderar på VAD det kan vara??? Överben av hård träning som unghäst? Men DÄR??? :confused:

Min favoritklinik har semesterstängt och öppnar inte förrän på måndag och sen tar det ju några dagar innan man kan åka dit och knäppa en bild på det.

Så nu kunniga Bukefalister, hjälp mig på traven om vad det kan vara och hur kass prognos det är... Jag är beredd på det värsta men hoppas på det bästa... :crazy:

Spöket - som ALDRIG ger upp med sina hästar... ;)

Sv: Överbensliknande knöl...

Har han haft "knölen" länge? Min häst har två överben, ett litet fram och ett större på insidan av ena bak. Det som är på utsidan av ena fram har han fått av en spark, det andra antagligen efter att ha rest sig upp, och då råkat kicka sig själv.

Jag vet inte exakt när den uppkommit, men det är knappast troligt att han gjort den själv på insidan av knäet på ett bakben, eller att någon annan skulle ha gjort det heller. Speciellt som han gick mycket ensam innan han kom till mig.
Den sitter alltså strax nedanför där stora muskelgrupperna på insidan av låret börjar rätt långt fram mot knäskålen och är palperingsbar men inget man ser direkt.

!

Har just upptäckt samma sak, fast på utsidan V.B Precis nedanför hasen, typ början av skenbenet.
Har ingen aning om vad det är. Sten hård. inte varmt.
ömmar inte.

Vet inte hur jag ska hantera detta.

Insidan av knä bak?! jag missuppfattade nog det hela då.... Kanse är ink (heter det det?) eller något då...

Nej det är ingen Ink.

Kolla på insidan av knäet på vilken häst som helst. Det känns som en liten benknuta om det är normalt men på min känns det mer som ett... ja överben....

!

Har just upptäckt samma sak, fast på utsidan V.B Precis nedanför hasen, typ början av skenbenet.
Har ingen aning om vad det är. Sten hård. inte varmt.
ömmar inte.

Vet inte hur jag ska hantera detta.

Min starthäst har en sån, efter att ha sparkat på något i hagen och fått mikrofrakturer på griffelbenet.

Men det är inte såna överben jag undrar över här.

Låter som spattknöl? Kolla spatt!

Jag ska göra det, men sitter spattknölar vid knäna???? Jag har alltid trott att spatt höll sig i haslederna???

Han är röntgad i hasens leder för några månader sen. Helt ren.

börja med att massera "knölen" med Arnica (dyrt men effektivt). Och gör sedan ett varmt omslag efter att du har masserat på Arnica.. Linda ca varannan dag, men massera varje dag.. Håller på med samma problem på min häst, och "knölen" börjar försvinna så smått nu ;)

Senast ändrad av en moderator:

Har inte din häst ett akut överben? Det tycker jag det låter som.

Jag har faktiskt aldrig hört talas om överben i höjd med bakknäna även om det säkert kan förekomma. Hur hade du tänkt linda där förresten? Det är ju svårt not att linda en has så att det blir bra. :confused:

tänkte inte på att din häst hade det i höjd med knäskålen...

Min unghäst har ngt liknande, på insidan av båda bakknäna... Men det sitter liksom "fast" i huden. dvs, om man lyfter huden såföljer det med...

Fick du ngt svar på kliniken?

Oj, jag grävde fram den här gamla tråden efter att ha kollat i mina gamla startade trådar...

NU kan jag svara på att det faktiskt är ett gammalt överben som han förmodligen fått tidigt i livet. Man kan ju undra hur?

Det tog alltså nästan ett år att komma till ordning med hästen och det stannade i VB, med tanke på knölen misstänktes ett tag att han var missbildad/förslitningsskadad i knäet men nu har röntgen visat att han är OK.

Det krävdes ett klinikbyte och ett antal månader på den kliniken innan vi kom till grundproblemet.

Man kan ju undra om överbenet på något sätt stört ligamenten när han växte men jag tycker inte att den sitter riktigt så nära.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka